پنجشنبه 15 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيکاری ۴ هزار کارگر در پی تعطيلی ۳۵ کوره پزخانه در پاکدشت

اغلب کارگران فصلی اين واحد‌ها از استانهای کردستان و خراسان جنوبی تامين می‌شدند که با تعطيل شدن کوره پزخانه‌ها و بيکاری آنان مشکلات زيادی در جامعه کارگری اين استان‌ها پديد آمده است.

ايلنا: يک فعال کارگری در پاکدشت اعلام کرد: از مجموع ۶۰ واحد کوره پز خانه فعال در شهرستان پاکدشت ۳۵ واحد تعطيل شده‌اند.

عوض سلطانی در اين زمينه به ايلنا گفت: پيش از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها در حدود شش هزار نفر در اين کوره‌ها کار می‌کردند که اين رقم به دليل تعطيلی ۳۵ واحد کوره به حداقل ظرفيت رسيده است.

دبير اجرايی خانه کارگر پاکدشت با تاکيد بر اينکه ۲۵ واحد باقی مانده با ظرفيت ۲۰ درصدی نيروی کار فعاليت دارند اظهار داشت: در سال گذشته به تبع افزايش هزينه‌های حامل‌های انرژی و تعطيلی اغلب اين واحد‌ها بيش از چهار هزار کارگر بيکار شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی اکثر کارگران فصلی اين واحد‌ها از استانهای کردستان و خراسان جنوبی تامين می‌شدند که با تعطيل شدن کوره پزخانه‌ها و بيکاری آنان مشکلات زيادی در جامعه کارگری اين استان‌ها پديد آمده است.

او در ادامه درباره کاهش توليدات کارخانه‌های آجرسازی افزود: کارخانه‌های آجرسازی شهرستان پاکدشت به جهت اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها از سوی دولت و به تبع آن حذف يارانه‌های بخش توليد هم اکنون با حداقل ظرفيت توليد فعاليت می‌کنند.

سلطانی گفت: کارخانه‌ای که در گذشته روزانه سه شيفت کار می‌کرد در حال حاضر با کاهش توليد کارخانه کارگران آن در يک شيف فعال هستند.

او يکی ديگر از دلايل بيکاری کارگران کارخانه‌های آجر سازی را جايگزينی دستگاه‌های خشت زن با نيروی کار انسانی و همچنين يونوليت‌های پلاستيکی که جايگزين آجرهای سقفی شده است عنوان کرد و گفت: با توليد اين محصول جديد در چند سال گذشته توليد آجر‌های سقفی کارخانه‌های آجر سازی کاهش و در بعضی واحد‌ها متوقف شده است.

گفتنی است اغلب نيروی کار کوره‌پزخانه‌ها را کارگران فصلی تشکيل می‌دهند که با آغاز فصل گرما در اواسط بهار شروع به کار کرده و در اواخر تابستان به کار خود خاتمه می‌دهند.

آگاهی از شرايط کار و اکنون بيکاری اين کارگران از آن جهت قابل تامل است که اين کارگران به دليل فقدان شغل در روستاهای محل سکونت خود باقی ايام سال را با استفاده از پس‌انداز دستمزد خود هنگام اشتغال خانوادگی در کوره‌پزخانه‌ها سپری می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016