جمعه 16 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطیب نماز جمعه تهران :۱+۵ در مذاكره با ايران راه اعتدال و عقل را در پيش گيريد

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين‌كه ملت ايران ويژگي‌هايي نظير انتظار ظهور حضرت مهدي (عج) را دارد، خطاب به كشورهاي غربي مذاكره كننده با ايران گفت: در مذاكرات‌تان با ايران راه اعتدال و عقل را در پيش گيريد. نه خودتان را به زحمت بيندازيد و نه ما را اينقدر اذيت كنيد و نه دنيا را به هم بريزيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي امروز نماز جمعه تهران با تبريك ميلاد امام زمان (عج) افزود: حكومت عدل جهاني يك آرزوي صرف نيست، بلكه موضوعي قطعي و بر اساس استدلال‌هاي علمي و سنت الهي است.

وي گفت: نكته‌اي كه نه تنها بيگانگان در مورد آن مناقشه مي‌كنند، بلكه آن را در ميان مسلمانان هم ديده‌ام اين است كه آيا اين حكومت عدل جهاني قابل اجراست و چگونه مي‌تواند يك دنياي عظيمي كه از فرقه‌ها و اديان مختلف الهي و بشري است، زير يك خيمه جمع شود؟

امامي كاشاني ادامه داد: من اين مسئله را به بعضي فلاسفه غرب پاسخ مي‌دادم و به آن‌ها گفتم كه امام زمان(عج) به آداب، رسوم، تمدن‌ها و... كار ندارد، زيرا همه تمدن‌ها با هدف آن حضرت سازگار است و آن هدف عدل الهي است.

وي با طرح اين سوال كه چگونه مي‌‌شود فهميد كه حكومت امام زمان (عج) مي‌تواند جهاني باشد، گفت:‌اصل اول مشكلات اجتماعي است. يعني جامعه بشري به اندازه‌اي گرفتار خواهد شد كه به دنبال منجي خواهد بود. مطلب دوم اين است كه يك قدرت غير مادي به كمك امام زمان (عج) مي‌آيد و آن عيسي مسيح (ع) است. اين را نبايد دست كم گرفت. عيسي مسيح وقتي كه از آسمان مي‌آيد در حالي كه وضو گرفته است، امام زمان(عج) به او مي‌گويد جلو بايست و عيسي (ع) به حضرت مهدي (عج) مي‌گويد شما جلو بايست و او را مقتدا قرار مي‌دهد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين‌كه ببينيد اگر حضرت عيسي (ع) به امام زمان اقتدا كند، دنيا چه خواهد شد، ادامه داد: عامل سوم در روايات ما اين است كه امام عصر(عج) حركت علمي خواهد داشت كه اين حركت دنيا را قبضه خواهد كرد و در همين زمينه امام صادق (ع) مي‌فرمايد در عصر بشر دو حرف از حروف علم وجود دارد و وقتي حضرت مهدي (عج) بيايد اين دو حرف به 27 حرف خواهد رسيد و اين امر دنيا را به خود جلب خواهد كرد.

امامي كاشاني تصريح كرد: دنياي استكبار بايد روي اين حركت و هيجان و شور و خروش كشور ايران حساب باز كند، يعني ببيند مردم چه مردمي هستند و چگونه به اميد موعود جهاني عشق مي‌ورزند. اين حركت و هيجاني كه در كشور ايران است و در كشورهاي اسلامي ديگر هم كم كم دارد پديد مي‌آيد و در ميلاد امام عصر(عج) خود را نشان مي‌دهد، حاكي از اين است كه ملت ايران براي بهبود وضعيت تلاش مي‌كنند و بنابراين ملت نيستند كه تن به ذلت و خواري بدهند.

وي ادامه داد: ذلت و خواري با قيام امام راحل و شهداي عزيزمان سپري شد، بنابراين شما در مذاكرات‌تان با ايران راه اعتدال و عقل را در پيش گيريد. نه خودتان را زحمت دهيد و نه ما را اينقدر اذيت كنيد و نه دنيا را به هم بريزيد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه گفت: نكته‌ي ديگري كه مي‌خواهم به آن اشاره كنم در رابطه با وزارت اطلاعات و عزيزان گمنامي است كه دارند در اين كشور فعاليت مي‌كنند و اميدوارم كه خداوند به آن‌ها كمك كند. زيرا مسئله اطلاعات مسئله‌ي بسيار حساسي است و دنيا هرچه پيش مي‌رود، مسئله اطلاعات و ضد جاسوسي بيشتر اهميت پيدا مي‌كند و اميدواريم دست خداوند بر سر شما باشد تا در از بين بردن فتنه‌ها و حركت‌هاي جاسوسي و شيطاني موفق باشيد.

امامي كاشاني با اشاره به نام‌گذاري سال جاري به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني به ذكر روايتي كه در آن بر از بين بردن فقر تاكيد شده است، اشاره كرد و گفت: از بين بردن فقر و ايجاد اشتغال با صدقه و قربه‌الي الله درست نمي‌شود. اين كار برنامه‌ريزي مي‌خواهد و برنامه‌ريزي هم سرمايه‌گذاري و همه را به كار گرفتن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي افزود: اگر كسي پول و سرمايه داشت و سرمايه‌گذاري نكرد، اين منتظر امام زمان(عج) نيست. اگر كسي در كارهاي اجرايي مانع‌تراشي كرد، منتظر امام زمان(عج) نيست. اگر مجلس قوانين مناسب در اين زمينه وضع نكند، اين امر كه انتظار امام زمان(عج) نيست. اگر كارگرها تنبلي كنند، منتظر امام زمان(عج) نخواهند بود. پس انتظار اين است كه سرمايه در توليد قرار بگيرد و مشكل توليد را رفع كند. در كارگري هم انسان بايد مسئولانه كار كند و وقتي كارگر كار مي‌كند، به عنوان مومنين و مومنات كار كند. دستگاه‌هاي اجرايي هم بايد به عنوان ملت و كشور فكر كنند.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران يادآور شد: نكته بعدي اين است كه گاهي در سايت‌ها مي‌بينيد خبرهايي نقل مي‌شود و آن را دست مي‌گيرند كه ممكن است اصل مهدويت را خدشه‌دار كنند. در همين رابطه حديثي در مورد مرگ عبدالله در آخرالزمان آورده شده است. چنين حديثي وجود دارد، ولي دلالتي مي‌شود كه اشتباه تطبيق مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه اين حديث از چند راوي موثق نقل شده است گفت: در اين حديث آمده است كه امام صادق (ع) مي‌فرمايد هر كسي مرگ عبدالله را ضامن شود، من ظهور حضرت را براي او ضامن مي‌شوم. يعني هر كسي مرگ عبدالله را بشارت دهد، ظهور امام زمان(عج) را بشارت مي‌دهم كه البته معلوم نيست كه اين عبدالله كيست.

امامي كاشاني افزود: بعد از آن مي‌فرمايند كه وحدت كلمه ايجاد خواهد شد و سلطنت طولاني از بين خواهد رفت و ديگر سلطنت طولاني وجود نخواهد داشت.

وي تاكيد كرد: تطبيق دادن اين حديث درست نيست، البته حديث صحيح است، ولي اين‌كه آن فرد كيست و كجاست را نمي‌دانيم. همچنين نمي‌دانيم ظهور حضرت مهدي (عج) صد سال يا پانصد سال ديگر است. لذا نبايد چيزي را كه نمي‌دانيم تطبيق كنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016