پنجشنبه 22 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: هيچ‌ امری نبايد مانع رابطه خوب ايران و عربستان شود

• اختلافات موجود بايد از راه گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود
• مجموع خريدهای مردم در عمره و حج واجب از ۵۰۰ ميليون دلار فرا‌تر نمی‌رود
• حداقل دو يا سه ميليون پرونده جديد در هر سال در قوه قضاييه داريم.


ايلنا: رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است مسائلی ميان ايران و عربستان وجود داشته باشد، اما نبايد ميان رابطه ايران و عربستان سردی به وجود بياورد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی لاريجانی رئيس مجلس در همايش حج و اقتصاد با بيان اهميت حج در روايات اسلامی اظهار کرد: حج به اندازه‌ای مهم است که در روايات داريم اگر افراد نتوانند خود به حج مشرف شوند اوليای حکومت وظيفه دارند مقدمات سفر را برای آن‌ها فراهم کنند تا حج به نيکويی برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرايط ويژه مکه وضعيتی را به وجود آورده که روابط ما با عربستان فرا‌تر از روابط ديپلماتيک باشد.

وی افزود: ما به سرزمين حجاز تعشق داريم و هيچ چيزی نبايد مانع رابطه خوب ايران و عربستان بشود.

لاريجانی گفت: ممکن است مسائلی به وجود آمده باشد، اما نبايد باعث سردی ميان رابطه ايران و عربستان شود، زيرا رابطه با حجاز برای ايران فرا‌تر از رابطه با کشورهای ديگر است و اختلافات موجود نيز بايد از راه گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود.

وی افزود: مسئولين سعودی بايد توجه داشته باشند به حقوق مردم در حجاز و نجد و مناطق شرقی عربستان رسيدگی کنند.

لاريجانی تاکيد کرد: روابط ايران و عربستان به خاطر قداست حجاز فرا‌تر از روابطی است که ايران با کشورهای ديگر دارد و از اين رو استراتژی جمهوری اسلامی هميشه همکاری مناسب با همه کشورهای اسلامی به خصوص با عربستان است.

وی افزود: مکه و مدينه به لحاظ سياسی هميشه وضعيت ثابتی نداشتند، اما همواره در مرکز توجه ودر قلوب مسلمان قرار داشته‌اند.

وی با اشاره به عنوان همايش اقتصادحج، گفت: اقتصاد را بايد از دو وجه خرد و کلان مورد توجه قرار داد. برخی از مسائلی که درباره اقتصاد حج گفته شد ممکن است در کوتاه مدت حل نشود و از بعد سياسی و يا فرهنگی بايد منافع بلند مدت را مدنظر داشت.

لاريجانی به ايده تشکيل بازار مشترک اسلامی ميان کشورهای مسلمان اشاره کرد و گفت: اين ايده مطرح است، اما اينکه اين اتفاق نمی‌افتد که به علت آن نسبتی است که کشورهای اسلامی با ابرقدرت‌ها دارند و نيز وجود برخی رقابت‌های‌ کور ميان اين کشور‌ها مانع از تحقق اين ايده می‌شود. اما بايد اين شعله را روشن نگه داشت تا يار جمع شود و نبايد انتظار سريع برای تحقق اين موضوع داشته باشيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به حجم عظيم مالی در گردش در جريان حج اشاره کرد و يادآور شد: ساماندهی اين حجم بزرگ در سرمايه گذاری در حج امری عقلايی است که البته منوط به همکاری‌های سياسی است. البته دورنمای خوبی نمی‌توان برای آن متصور شد اما با وجود تحولات اخير در منطقه و دموکراتيزه شدن کشور‌ها شايد در آينده محقق شود.

وی افزود: اعزام زائر به کشورهای ديگر هميشه با مناقشاتی همراه است و داشتن مرکزيتی که بتواند با سرعت مسائل به وجود آمده را حل و فصل کند، مهم‌تر از صرفه جويی‌های اقتصادی است.

رئيس مجلس با اشاره به بحث خريد سوغات توسط زائران ايرانی با بيان اينکه البته اين وقت گذرانی در بازار، کار مطلوبی نيست، خاطرنشان کرد: بايد بگذاريم مردم در اين زمينه خودشان تصميم بگيرند و بدانيم اين امور با دستور دادن حل نمی‌شود و تنها آزردگی به وجود می‌آورد.

لاريجانی گفت: اگر حجم کل درامدهای کشور را صد ميليون دلار در نظر بگيريم بايد بدانيم مجموع خريدهای مردم در عمره و حج واجب از ۵۰۰ ميليون دلار فرا‌تر نمی‌رود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به آثار تربيتی حج تصريح کرد: ‌اگر بتوانيم حج را به صورت کارگاه تربيتی در بياوريم که افراد آراستگی پيدا کنند و بتوانند حقوق ديگران را درک کنند نتيجه‌ای دراز مدت خواهد داشت، و هزينه‌های زيادی را در کشور کاهش می‌دهد.

وی افزود: حداقل دو يا سه ميليون پرونده جديد در هر سال در قوه قضاييه داريم در حالی که می‌توان با فرهنگ سازی مطلوب اين موضوع را به حداقل رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016