چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خروج حزب کادیما از دولت ائتلافی اسرائيل

دويچه وله ـ هفتاد روز پس از تشکیل دولت ائتلافی میان احزاب لیکود و کادیما در اسرائیل، این ائتلاف به هم خورد. حزب کادیما به دلیل اختلاف بر سر خدمت سربازی مذهبیون ارتدوکس یهودی‌ کابینه را ترک کرد.


به گزارش خبرگزاری آلمان از اسرائیل، دولت چند حزبی نتانیاهو حدود دو ماه پس از تشکیل آن به دلیل اختلاف بر سر خدمت وظیفه‌ی سربازی یهودی‌های مذهبی از هم پاشید. حزب کادیما روز سه‌شنبه ۱۷ ژوئیه تصمیم گرفت کابینه‌ را ترک کند.

با خروج کادیما، دولت نتایناهو به شدت تضعیف می‌شود، اما اکثریت خود را در پارلمان از دست نمی‌دهد. به دلیل حمایت احزاب کوچک دست‌راستی و مذهبی اسرائیل از نتانیاهو، او همچنان از حمایت ۶۶ عضو از ۱۲۰ عضو کنست - پارلمان اسرائیل - برخوردار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احتمال دارد انتخابات پارلمانی که قرار است پائیز سال آینده برگزار شود، به جلو بیافتد. احزاب مخالف خواهان برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات جدید پارلمانی در این کشور شده‌اند.

دلیل خروج حزب کادیما از کابینه، مناقشه‌ی شدید میان احزاب شرکت‌کننده در دولت ائتلافی بر سر "عدالت بیشتر" در انجام خدمت نظام وظیفه از سوی شهروندان اسرائیل است. دیوان عالی اسرائیل در ماه فوریه گذشته در یک تصمیم تاریخی علیه برخورداری مذهبیون ارتدوکس یهودی از امتیاز معاف بودن از خدمت سربازی رای داد.

براساس رای دیوان عالی اسرائیل، قانون خدمت وظیفه عمومی در ماه اوت سال جاری - ماه آینده - باید تغییر کند. این تغییر به معنای آن است که مذهبیون ارتدوکس یهودی امتیاز معافیت از انجام خدمت سربازی را از دست می‌دهند.

شائول موفاز و بنیامین نتانیاهو، رهبران کادیما و لیکود نتوانستند پیرامون جزئیات قانون جدید نظام وظیفه به توافق برسند.

براساس گزارش رادیو اسرائیل از ۲۸ نماینده پارلمانی عضو حزب کادیما، ۲۵ نفر به خروج از کابینه نتانیاهو رای دادند. پس از آن شائول موفاز در نامه‌ای به نتانیاهو نوشت: «ما با سربلندی به جایگاه اپوزیسیون می‌رویم تا به افکار عمومی خدمت کنیم».

موفاز در این نامه بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود را به شدت به باد انتقاد گرفته و او را "راست افراطی" نامیده است. در مناقشه بر سر خدمت وظیفه‌ی مذهبیون ارتدوکس یهودی، نتانیاهو به خاطر برخورداری از حمایت احزاب کوچک مذهبی، همچنان از معافیت مذهبیون ارتدوکس یهودی از خدمت نظام وظیفه حمایت می‌کرد.

از هنگام تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ مذهبیون ارتدوکس یهودی از چنین امتیازی برخوردارند. در آن زمان تعداد این یهودی‌های شدیدا مذهبی حدود ۴۰۰ نفر بود. اما اکنون بر اثر نرخ بالای زادوولد در میان خانواده‌های مذهبی، سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر تحت عنوان "یهودیان مذهبی" از خدمت سربازی معاف می‌شوند. اکثریت جامعه شهروندی اسرائیل با این تبعیض مخالف‌اند.

نتانیاهو پیشنهاد کرده بود که مذهبیون ارتدوکس یهودی و شهروندان عرب‌ اسرائیل به جای ۱۸ سال تا سن ۲۳ سالگی به خدمت سربازی فراخوانده شوند. بنابر پیشنهاد نخست‌وزیر اسرائيل، آن‌دسته از شهروندانی که به هر دلیل از حضور برای خدمت سربازی امتناع می‌کنند تا ۲۶ سالگی به عنوان سرباز ذخیره در مراکز پلیس یا آتش‌نشانی به خدمت گرفته شوند. اما شائول موفاز این پیشنهادها را رد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016