پنجشنبه 5 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديپلمات سابق ايران: نيروهای وابسته به سپاه قدس ايران به سوريه منتقل شدند

ايران آنلاين – مهدی ساوالان ‎‎پور - سردار احمد وحيدی در خصوص اعزام نيروی نظامی ايران به سوريه گفت: چنين چيزی نياز نيست و ما اعتقاد داريم که دولت و ارتش سوريه از عهده وظايفی که در راستای مقابله با تروريست‌ها دارند، برمی‌آيند.

وزير دفاع در پاسخ به اينکه گفته می‌شود ايران در حال حاضر در سوريه دارای نيروی نظامی است، تاکيد کرد: اين مطلب صحيح نيست و کسانی که اين مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام دادند. ايران هيچ نيروی نظامی در سوريه ندارد.

در اين رابطه محمدرضا حيدری کنسول سابق ايران در نرو‎ژ با رد سخنان وزير دفاع ايران به خبرنگار ما گفت: بر اساس اطلاعات دقيقی که در اختيار داريم اخيرا شاهد اين مساله هستيم که ايران نيروهای حزب الله لبنان و نيروهای جيش المهدی وابسته به جناح مقتدی صدر که وابسته به نيروی قدس هستند را به سوريه اعزام کرده و تمامی امکانات خود را در اين کشور متمرکز می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در حقيقت سران نظام به دنبال اين هستند که اگر قرار است رويارويی نظامی هم صورت گيرد خارج از مرزهای ايران و در منطقه سوريه باشد تا بتوانند با فراق بال به کشورهای غربی ضربه وارد کنند.

سخنگوی کمپين سفارت سبز شرايط کنونی سوريه را صحنه تقابل جمهوری اسلامی و غرب دانست و تصريح کرد: خامنه ای و مشاوان مورد اعتمادش به خوبی به اين مساله که در آستانه مقابله با غرب هستند اذعان دارند و بهترين مکان برای آنها در حال حاضر سوريه است تا بتوانند با استفاده از عواملی مانند مشکلات اقتصادی غرب و پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوری آمريکا زمان را به نفع خود تغيير دهند.

وی ادامه داد: دو هدف عمده برای حضور نيروهای وابسته ايران در سوريه وجود دارد، اول اينکه حکومت بشار اسد را حفظ کنند و دوم، از برگی که در اختيارشان است برای گرفتن امتياز در بحث هسته ای و کاهش تحريم ها استفاده کند.

حيدری با بيان اينکه مقامات جمهوری اسلامی آشکارا از انفجاراتی که در عراق و افغانستان به وقوع می پيوندد خوشحال است، خاطر نشان کرد: با شدت گرفتن تحريم نفتی ايران از سوی غرب، سران نظام به دنبال مقابله با آن با متشنج کردن فضای عراق است تا نتواند نفت خود را به راحتی توليد و صادر کند.

وی ادامه داد : انفجار در خطوط نفتی عراق بوسيله نيروهای وابسته به ايران باعث می شود عملا بازار جهانی نفت با خلا مواجه شده و بالا رفتن قيمت را به دنبال داشته باشد تا به نوعی کشورهای غربی برای دور شدن از مشکلات اقتصادی افزايش قيمت نفت از ادامه تحريم ها بر ضد ايران دست بردارند.

ديپلمات سابق ايران ايران در نروژ با اشاره به تحرکات اخير جناح وابسته به هاشمی در داخل و خارج از کشور گفت: سران نظام هم زمان با مساله سوريه استراتژی جديدی را دنبال می کنند و به دنبال القاء اين مساله به کشور های غربی هستند که تمامی مشکلات و گرفتاری های موجود در روابط خارجی و بحث هسته ای مربوط به دولت احمدی نژاد است.

وی ادامه داد: با توجه به انتخابات سال آينده رياست جمهوری در ايران؛ به دنبال دادن اين پيام به کشورهای غربی هستند که با تغيير دولت و آمدن دولت معتدل و ميانه رو مشکلات حل خواهد شد و اين مساله به طور جدی از سوی عوامل هاشمی با حمايت شخص خامنه ای در خارج از کشور تبليغ می شود.

حيدری در خصوص مذاکرات روز گذشته ما بين هلگا اشميت، معاون اشتون که نمايندگی گروه ۱+۵ را بر عهده دارد با علی باقری، معاون سعيد جليلی تصريح کرد: باقری فردی است که مدارج ترقی را در نظام جمهوری اسلامی يک شبه طی کرد و به معاونت سعيد جليلی رسيد و وی تنها بازگو کننده نظرات خامنه ای در مذاکرات است.

وی ادامه داد: ايران در مذاکرات در ابتدا خواهان لغو تحريم هاست تا پس از آن درباره تحويل اورانيوم غنی شده و تعطيلی مراکزی مانند تاسيسات هسته ای فردو مذاکره کند.

سخنگوی کمپين سفارت سبز با اشاره به سخنان خامنه ای که شرايط کشور را به کوهنوردی تشبيه کرده که در بالا رفتن از کوه مشکلاتی نيز پيش می آيد و غرب همچون اتوبوسی است که در بهمن مانده است، گفت: مسولان جمهوری اسلامی در اين توهم غرق شده اند که با توجه به مشکلات اقتصادی در غرب و چالشی که آنها در عراق و افغانستان و سوريه دارند نخواهند توانست جبهه جديدی را بر ضد ايران باز کنند و اين مشکلات باعث خواهد شد که کشورهای غربی از مواضع خود کوتاه آمده و دست دوستی به سوی ايران دراز خواهند کرد.

وی ادامه داد: آنها از اين مساله غافل هستند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در کشور به خاطر سوء مديريت وجود دارد و فشار مضاعفی را که به مردم وارد می کند باعث پايين آمدن جايگاه رهبری شده و کشورهای غربی هم از اين امر به خوبی آگاه هستند و بعيد است از مواضع خود کوتاه بيايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016