چهارشنبه 11 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هزاران نفر در شهر حلب سوريه "به دام افتاده اند"

بی بی سی ـ آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داده است که با عمليات تهاجمی ارتش سوريه عليه مخالفان مسلح برای چهارمين روز متوالی در شهر حلب، هزاران نفر هنوز در اين شهر که کانون اقتصادی سوريه است به دام افتاده اند.

فعالان در شهر می گويند که ذخير آذوقه و سوخت پخت و پز در آنجا کم است.

روز سه شنبه درگيری های تازه و حملات هلی کوپترها در شهر گزارش شده است اما شورشيان می گويند که محله حساس صلاح الدين را همچنان تحت کنترل دارند.

سازمان ملل می گويد که ۲۰۰ هزار نفر از درگيری ها در شهر گريخته اند.

اما مليسا فلمينگ، سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت که تعداد خيلی بيشتری نتوانسته اند آنجا را ترک کنند، زيرا به وسايل نقليه برای انجام سفر دسترسی نداشته اند يا اين کار را بيش از اندازه خطرناک فرض کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت تخمين زده می شود که بيش از ۱۵ هزار ساکن وحشتزده در مدارس، مساجد و ساختمان های عمومی پناه گرفته اند.

او گفت: "۳۲ مدرسه در حلب هست که ما شناسايی کرده ايم و شنيده ايم يا ديده ايم که در هر کدام از آن مدارس ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جمع شده اند که خيلی از آنها خانواده ها با کودکان هستند و در خوابگاه های دانشجويی هم در مجموع هفت هزار نفر از ادامه درگيری ها پناه گرفته اند."

محمد سعيد، فعال در حلب، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که وضعيت ساکنان "خيلی بد" است.

او گفت: "غذا کافی نيست و مردم می کوشند آنجا را ترک کنند. ما واقعا به کمک خارجی نياز داريم. گلوله باران تصادفی عليه غيرنظاميان صورت می گيرد."

همچنين گزارش هايی وجود دارد که ساکنان باقی مانده در شهر با صف های طولانی نان روبرو هستند.

"نبرد سرنوشت ساز"

هر دو طرف نبرد حلب را "سرنوشت ساز" توصيف کرده و از موفقيت های خود خبر داده اند.

روز سه شنبه، ١٠ مرداد (٣١ ژوئيه) نبرد سنگين بين نيروهای دولتی و مخالفان حکومت سوريه برای يازدهمين روز پياپی در حلب، بزرگترين شهر سوريه و مرکز اقتصادی اين کشور، ادامه داشت.

در طول روز، مناطق تحت تسلط مخالفان در حلب زير آتش توپخانه و حملات هلی کوپترهای توپدار ارتش سوريه قرار داشت در حاليکه نيروهای مخالف به عملياتی عليه مراکز مهم امنيتی و نظامی در برخی نقاط حلب دست زدند.

به خصوص محله صلاح الدين، که محل تمرکز نيروهای مخالف است، هدف حملات مداوم زمينی و هوايی ارتش قرار داشت و رسانه های دولتی در گزارش های خود از "پاکسازی" اين منطقه از "تروريست های مسلح" خبر داده اند.

مقامات و رسانه های دولتی سوريه از مخالفان حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری، با عنوان "تروريست های مسلح" نام می برند و آنان را وابسته به کشورهای خارجی يا اسلامگرايان تندرو معرفی می کنند.

خبرنگار روزنامه بريتانيايی اينديپندنت در گزارشی که از محله صلاح الدين مخابره کرده، گفته است که اکثر ساکنان اين محله خانه های خود را ترک کرده اند و تنها مخالفان مسلح حکومت در اين محله باقی مانده اند.

خبرنگار اينديپندنت گفته است که گزارش منابع دولتی در مورد تصرف اين محله نادرست است و به نظر می رسد که رسانه های دولتی از تحولات حلب آگاهی ندارند.

بر اساس اين گزارش، واحدهای ارتش توانسته اند بخش هايی از محله صلاح الدين را تصرف کنند، اما در نقاط ديگر، با مقاومت شديد مخالفان رو‌به‌رو شده اند.

روز دوشنبه، سازمان ملل گفت که تنها طی دو روز، بيش از دويست هزار نفر شهر حلب را ترک کرده و به سوی مرز کشورهای همسايه يا نقاط ديگر سوريه گريخته اند.

تا چند هفته پيش، حلب نسبت به برخی ديگر از شهرهای ديگر سوريه از آرامش بيشتری برخوردار بود و به همين دليل هم، بسياری از بيجاشدگان داخلی به اين شهر پناه برده بودند.

با آغاز درگيری مسلحانه در حلب، بعضی از اين آوارگان بار ديگر به سوی مناطق ديگر عزيمت کرده اند.

روز گذشته، برخی منابع خبری گزارش کردند که يکی از پاسگاه های مهم ارتش در شمال شهر حلب توسط نيروهای مخالف تصرف شده و سقوط اين مرکز نظامی به معنی تسلط مخالفان بر مسير ارتباطی حلب تا مرز ترکيه است.

سازمان نظارت بر حقوق بشر در سوريه، که مرکز آن در لندن است، روز سه شنبه اعلام کرد که نيروهای مخالف توانسته اند دو پاسگاه مهم پليس در حلب را اشغال کنند، اما اين گزارش ها از سوی منابع مستقل تاييد نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016