چهارشنبه 11 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتانیاهو: سیاستمداران درباره حمله به ایران تصمیم می گیرند نه نظامیان

میترا فرهمند (اسرائیل) - راديو فردا ـ بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه سه شنبه با حضور در يک برنامه تلويزيونی این کشور گفت که تصميم حمله به ايران از سوی کادر سياسی اسرائيل اتخاذ می شود و نظاميان مجری دستورات مقام های سياسی هستند.

آقای نتانياهو اين سخنان را تنها ساعاتی پيش از آغاز ملاقات کاری خود با وزير دفاع آمريکا که به اسرائيل رفته است، مورد تاکيد قرار داد.

نخست وزير اسرائيل مدعی شد که «ايران می خواهد ما را نابود کند؛ ما نمی گذاريم اين اتفاق رخ دهد».

در حالی که آقای نتانياهو تنها در مناسبت هايی خاص با شبکه های تلويزيونی اسرائيل مصاحبه می کند و در اين روزها انتظار مصاحبه او نمی رفت، رسانه های اسرائيل اين سخنان او را اين گونه تعبير کردند که وی خواسته است شخصاً به گزارش های فزاينده رسانه های اسرائيل در زمينه مخالفت رييس ستاد کل ارتش این کشور با حمله به ايران، واکنش نشان دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه هاآرتص در شماره روز سه شنبه خود نوشته بود که ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل با حمله به ايران به شدت مخالف است و بی ترديد اين مخالفت خود را نيز زمانی که تصميم به حمله در کابينه حساس وزيران پست های امنيتی وسياسی اسرائيل به بحث نهاده شود، مطرح خواهد کرد، همان گونه که شماری از وزيران ارشد پيشاپيش با اين نظرات رييس ستاد کل ارتش آشنا شده اند.

هاآرتص در عین حال ارزيابی کرده بود که رييس ستاد کل ارتش در نهايت دستورات کادر سياسی را اجرا خواهد کرد اما از آنجا که به نوشته این روزنامه، ژنرال گانتس برای رسيدن به رياست ستاد کل ارتش وامدار نتانياهو و اهود باراک نيست، او دستی گشاده تر در بيان مخالف خود دارد.

بنیامین نتانياهو و اهود باراک مايل به دادن پست رياست ستاد کل ارتش به ژنرال يوآو گالانت بودند اما ماجرای زمين هايی در کيبوتص «عاميکام» که خانه ژنرال گالانت بر آن بنا شده است، دولت را سال گذشته ناچار به منصوب کردن ژنرال گانتس به رياست ستاد کل ارتش کرد.

روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت نيز روز سه شنبه نوشته بود که که در کنار ژنرال گانتس يک دوجين ديگر از مقاماتی که اکنون يا در گذشته از مسئولان ارشد عرصه های نظامی، اطلاعاتی يا امنيتی بوده اند با حمله به ايران مخالف هستند.

به نوشته يديعوت آخرونوت، ژنرال امير اِشِل فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل نيز در ميان بلندپايگان اسرائيلی است که با حمله به ايران مخالف است.

مئير داگان رييس پيشين موساد نيز روز سه شنبه دوباره شخصا به مخالفت آشکار با محور نتانياهو- باراک زبان گشود؛ آقای داگان در يک سخنرانی گفت: «روزی نيست که از غزه همچنان به سوی اسرائيل راکت شليک نشود؛ اما به جای رسيدگی به اين مسئله، (نتانياهو و باراک) از خطر حياتی ايران سخن می گويند که چنين نيست».

به نوشته يديعوت آخرونوت، شخصيت های اسرائيلی که مخالف حمله هستند می گويند که به عملی کردن اين تعهد باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا که مانع از دستيابی ايران به جنگ افزار هسته ای خواهد شد، اطمينان دارند و اگر حتی طرح حمله الزامی باشد، اين مهم بايد به بعد از زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری آمريکا موکول گردد و ضمن همکاری کامل با آمريکا صورت گيرد.

این روزنامه افزوده بود که آمريکا تا يکسال و نيم آينده خود طرح بزرگ حمله به ايران را عملی خواهد کرد.

لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا روز چهارشنبه دومين ديدار خود از اسرائيل را در ده ماه اخير با گفت و گو با نخست وزير، وزير دفاع و رييس جمهوری سرائيل، با تأکيد بر مقابله با طرح های هسته ای ايران، آغاز کرده است.

رسانه های اسرائيل از روزها پيش پيوسته تأکيد کرده اند که آقای پانه تا با هدف قانع کردن نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل به خودداری از حمله يکجانبه به تاسيسات هسته ای ايران در مقطع کنونی، به اين سفر دست زده است.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه نوشت که بنيامين نتانياهو با سخنان خود در شامگاه سه شنبه در تلويزيون اسرائيل و آن هم ساعاتی پيش از آغاز مذاکرات خود با لئون پانه تا، خواسته است اين پيام را به آمريکا بدهد که اسرائيل «حق خود را برای دفاع(در برابر برنامه هسته ای ايران) محفوظ می داند».

آقای پانه تا که در روزهای اخير در تونس و مصر به سر برده بود، دو بار در اين دو کشور گفت که اسرائيل هنوز برای حمله تصميم نهايی نگرفته است.

در همين حال، آقای پانه تا گفت که تحريم ها عليه ايران هنوز موجب نشده است تا سران ايران هدف و مسير برنامه هسته ای خود را تغيير دهند اما افزود که اين تحريم ها اقتصاد ايران را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

آقای پانه تا در حالی از سران اسرائيل خواسته است که برای اثرگذاری تحريم ها عليه ايران بيشتر صبور باشند که باراک اوباما روز سه شنبه تحريم های جديدی را در مورد ايران اعلام کرد و کنگره نيز طرح تازه ای برای تشديد تحريم های ضد ايران تنظيم کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016