جمعه 13 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امام جمعه موقت تهران: موج گرانی گذرا است

تهران - امام جمعه موقت تهران با تاكید بر این كه همه مردم، دولت، مسوولان، نیروهای نظامی وانتظامی باید در جنگ اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شوند، گفت كه موج گرانی گذرا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله ' احمد جنتی ' در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: مشكل ویژه و جدی است واین جنگی است كه دشمن با توجه به شكست خود در سایر جنگ ها، تلاش دارد حیثیت از دست رفته خود را با پیروزی در این جنگ به دست آورد .

وی با بیان این كه از این مساله نباید عادی عبور كرد، ادامه داد: همانطور كه در زمان جنگ، همه مردم حتی زنان بسیج شدند و در عقبه جنگ كمك می كردند امروز هم همه باید بسیج شوند .

خطیب جمعه تهران درباره دیدار مسوولان و كارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید واقعیت های را بپذیریم .

آیت الله جنتی با بیان اینكه طبق فرمایشات رهبر انقلاب، آرمانگرایی با واقعیت پذیری منافاتی ندارد، افزود: در طول 33 سال گذشته، آرمان ها حفظ شده و واقعیت ها را دیده ایم و مشكلات را تحمل كرده و چالش ها را پشت سر گذاشته ایم .

وی با بیان این كه این بحران مقطعی است و در هر دوره ای شرایطی فوق العاده پیش می آید، خاطر نشان كرد: در مقطعی، زلزله و در مقطع دیگری سیل ، وبا و گرسنگی و جنگ پدید می آید؛ بنابراین زندگی از این موارد اجتناب ناپذیر است و باید این موج را بشكنیم و تسلیم نشویم تا برموج غلبه كنیم و این شدنی است وباید باور كنیم وبرای من همانند خورشید روشن است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: با همت ها، اخلاص ها ، جهادها ، ایثارگری ها و شهادت طلبی های گذشته 100 درصد می توانیم بر این بحران غلبه كنیم.

دبیر شورای نگهبان با بیان این كه این امر نه تنها بحران اقتصادی است بلكه بحران سیاسی نیز هست، گفت: مساله آمریكا این است كه می خواهد با شكست اقتصادی كشور، سلطه خود را به منطقه برگرداند.

آیت الله جنتی با بیان این كه اقدامات یاد شده - بسیج عمومی- باید انجام شود و شدنی است، از دستگاه های فرهنگی كشور خواست روی این موضوعات كار كنند چرا كه تنها با خطبه خواندن اثر گذار نخواهد بود .

*** فكر نكنید كسی به فكر مردم نیست

وی با بیان اینكه برخی فكر می كنند مسوولان وضعشان خوب است وبه درد مردم رسیدگی نمی كنند، تصریح كرد: به شما می گویم 100 درصد مسولین نه، ولی مسولین اثر گذار تا جایی كه اطلاع دارم، بیكار نیستند وبا تشكیل جلسات درگیر حل دغدغه های مردم هستند كه در راس آنها رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین فكر نكنید كه كسی به فكر مردم نیست.

امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: این موج گذرا است وماندنی نیست، فقط نیازمند مقاومت اقتصادی همانند مقاومت نظامی است ودر كنار آن باید توكل بر خدا وند داشت وچاره اش تنها این است كه كارها را از جنبه توحیدی بنگریم .

آیت الله جنتی افزود: مدیر و مدبر عالم خداست، گرما وسرما ، خوشی و ناخوشی و مرگ و زندگی همه چیز در دست خداست؛ بنابراین باید توجهات خداوند را فراموش نكنیم و در دعا و كارها باید از وی مدد بخواهیم.

*** در مصرف‌ آب، برق و نیز در مهمانی ها و جشن ها صرفه جویی كنیم

امام جمعه موقت تهران با بیان این كه باید صرفه جویی داشته باشیم، گفت: هنوز باور نكردیم كه در شرایط جدی هستیم؛ پیش تر مقام معظم رهبری رعایت الگوی مصرف و همت مضاعف را مطرح كردند ولی آنطور كه باید و شاید و نیز آنطور مورد انتظار بود، برخی عمل نكردند.

آیت الله جنتی افزود: اگر درمصرف آب، برق، خوراكی ها و نیز در مهمانی ها و جشن ها صرفه جویی كنیم، مشكل حل می شود؛ البته مهمانی خوب است ولی محدودیت هم باید باشد و غذا به اندازه پخته شود تا دور ریخته نشود وبهترین را ه صرفه جویی است.

وی همچنین اضافه كرد: در كنار صرفه جویی امر به معروف ونهی از منكر نیز باید باشد؛ در برخی از سفره های افطاری ریخت و پاش می شود و این افراط بوده و افراط هم حرام است؛ بنابراین در عزاها و عروسی ها باید جلوی ریخت و پاش گرفته شود و از طرفی نظارت عمومی هم باشد .

دبیر شورای نگهبان اظهارداشت: هر كس خلاف می كند باید به آن تذكر داده شود ودر زمانی كه گرانی است، باید مصرف را كاهش داد .

امام جمعه موقت تهران گفت: البته برخی هم خودشان را گم می كنند و اقدام به ذخیره سازی می كنند، اگر بگویم این عمل گناه است مبالغه نكرده ام؛ مثلا وقتی می گویند شكر و قند گران است باید كمتر مصرف كرد و ذخیره سازی از كارهای غلط است كه باید پرهیز كرد .

وی رسیدگی به اقشار محروم را ضروری دانست و افزود: برخی می خواهند روزه بگیرند و پسر و دختر نوجوان دارند و نیازمند سفره افطاری هستند؛ باید به دنبال این خانواده ها بگردیم.

خطیب جمعه تهران اضافه كرد:‌ در گذشته، افراد گدا در منازل را می زدند ولی افراد آبرومندی هستند كه حاضر هستند گرسنگی بكشند اما به كسی رو نزنند كه باید به این افراد كمك كرد .

امام جمعه موقت تهران توجه به تولیدات داخلی را ضروری دانست و گفت: باید بیشتر از تولیدات داخلی استفاده كنیم؛ هرچند خاطرات بدی در گذشته داشتیم و بسیاری از مدیران و مسوولان جنس هایی را كه تولید داخل بود، نمی خریدند تا از خرید اجناس خارجی حق دلالی دریافت كنند ودر حال حاضر نیز نمی دانم كه چنین هست یا نه ولی باید به سمت خرید تولید داخلی رغبت كنیم وهمه بسیج شویم تا از بحران عبور كنیم.

***

آیت الله جنتی درباره مساله سوریه گفت: مصیبتی كه درست شده است وهمه دشمنان بسیج شده اند تا این كشور را از پای درآورند و عربستان و در راس آن آمریكا وقطر معلوم نیست چرا در امور داخلی كشورها دخالت می كنند.

وی تصریح كرد: مساله سوریه نیست بلكه مقاومت است وجنگ دشمنان بر سر این موضوعات است.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بحرین گفت: باید توجه كنیم كه مسلمانان بحرین در چه شرایطی هستند ومرتب در برابر تیر و گلوله دشمن قرار دارند وشكنجه و زندانی می شوند.

جنتی افزود: از خداوند می خواهیم شر دشمنان اسلام را از جمله آمریكا و رژیم صهیونیستی و كشورهای مختلف كه برای تضعیف مسلمانان كمك می كنند، از سر شیعیان كوتاه كند.

***

وی همچنین با اشاره به سالروز خبرنگار ضمن تبریك این روز گفت : ای برادر خبرنگار! من فرصت ندارم با شما حرف بزنم ولی خبری كه می دهید ببینید كه اثر آن چگونه است ممكن است خبری بدهید و جالب هم باشد و تیتر شود ولی در جامعه موج بدی ایجاد كند و شایعه سازی كرده ومردم را نسبت به مسوولان و نظام بدبین كند بنابراین این خبر را نزنید .

دبیر شورای نگهبان خطاب به خبرنگاران افزود: خبری بدهید كه به درد مردم بخورد و آنها را خوشحال كند و موجب تقویت روحیه مردم و گرایش به ارزشهای انقلاب شود .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطیب جمعه تهران همچنین سالروز تولد امام حسن مجتبی و رحلت حضرت خدیجه را گرامی داشت.

آیت الله جنتی ضمن گرامیداشت سالروز رحلت آیت الله مشكینی و ارزوی علو درجات برای آن مرحوم و نیز گرامیداشت سالروز شهادت سرلشكر بابایی از خداوند خواست تا این عزیز را با شهدای كربلا محشور كند.

وی همچنین انتخاب روز بسیج زنان را ارزنده توصیف كرد و گفت: هفت هزار زن شهید داریم كه یاد آنها را گرامی می داریم و باید زنان جامعه در مورد موضوعات عفاف وحجاب فعالیت و فرهنگ سازی كنند .

امام جمعه موقت تهران مساله اكرام به ایتام را نیز مهم دانست وگفت : از بهترین اعمال، كمك به ایتام است و كمیته امداد آمادگی دارد كه در این مسیر اقدامات لازم را انجام دهد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016