شنبه 14 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرگزاری فارس: انبارهای تهران پُر از کالاهای اساسی است، کمبودی در بازار وجود ندارد

خبرگزاری فارس: گزارش ميدانی فارس از انبار کالاهای اساسی در پايتخت حکايت از آن دارد که کمبود کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد و افزايش نظارت بر بازار مانع از برخی افزايش قيمتها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس يکی از ابزارهای تنظيم بازار مناسب در مقاطع افزايش تقاضا در کشور ذخيره‌سازی کالاهای مورد نياز مردم در اين ايام است.

ذخيره‌سازی به عنوان يک روش کوتاه مدت می‌تواند تأثيرات خاص خودش را داشته باشد. در اجرای فاز اول قانون هدفمند‌کردن يارانه‌ها به زعم بسياری از کارشناسان آنچه باعث توفيق اجرای قانون و جلوگيری از بروز تورم ۷۰ درصدی در کشور شد ذخيره‌سازی مناسب کالاها به مدت ۲ سال به دستور محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهور بود. اما از آغاز سال جاری و با افزايش قيمت برخی کالاها نظير مرغ يکی از دلايل عدم کنترل بازار عدم ذخيره‌سازی اين کالای استراتژيک اعلام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با نگاهی به اقتصاد دهه شصت و اقتصادی که همراه با ۸ سال دفاع مقدس بود می‌توان به اين مهم دست يافت که ذخيره‌سازی يکی از روش‌های مهم در کنترل بازار بوده است. به طوری که يحيی آل‌‌اسحاق رئيس اتاق بازرگانی تهران و همچنين يکی از مديران وزارت بازرگانی در دهه جنگ و وزير بازرگانی در دولت سازندگی بارها اذعان داشته است که آنچه باعث شد تا تورم کالاهای اساسی به حداقل ميزان ممکن در زمان ۸ سال دفاع مقدس برسد ذخيره‌سازی ۲۴ قلم کالای اساسی مورد نياز مردم در آن مقطع بود.

با افزايش تحريم‌ها توسط نظام سلطه آنچه بيش از هر چيزی می‌تواند ضامن اقتصاد کشور باشد وحدت و هماهنگی همه گروه‌ها در رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز و همچنين عبور و سربلندانه از مقطع فعلی کشور است.

به نظر می‌رسد مسئولان تنظيم بازار کشور برای کنترل روانی جامعه بايد اقدام لازم را در خصوص کنترل بازار و همچنين ذخيره‌سازی مناسب کالاها انجام دهند تا به لحاظ روانی مردم در آرامش باشند و التهابی که در خصوص بازار مرغ اتفاق افتاد برای هميشه رخت بربندد.

برای رسيدن به اين هدف مهم به همراه دو تن از بازرسين سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران و همچنين عکاس خبرگزاری فارس به چند انبار کالاهای اساسی در خيابان مولوی تهران رفته و از وضعيت ذخيره‌سازی کالاها و همچنين موجودی انبارها گزارشی تهيه شده است.

بنابر اين گزارش وضعيت ذخيره‌سازی برنج در واپسين روزهای باقيمانده تا فصل برداشت در بازار عمده‌فروشی تهران مناسب اعلام می‌شود و قيمت عمده‌فروشی هر کيلوگرم برنج درجه يک ايرانی بين ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌شود و در همين بين به دليل نوسانات نرخ ارز قيمت هر کيلوگرم برنج ايرانی در عمده‌فروشی‌های مولوی ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش می‌شود.

و نکته جالب در بازار برنج آن است که در ميان برداشت‌های اندکی که در استان گيلان صورت گرفته است شاهد کاهش چشمگير قيمت در برنج‌های تازه نيستيم و نهايت فاصله قيمتی برنج تازه تا برنجی که يک سال در انبار مانده است بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان است در حالی که به زعم انبارداران چهارراه مولوی اين فاصله در سال‌های گذشته هزار تومان بوده است.

بنابر اين گزارش قيمت حبوبات نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است اما واردات لوبيا و عدس از کشورهای آسيای ميانه باعث شده است تا بازار اين محصولات وضعيت بهتری داشته باشد.

يکی از انبارداران چهارراه مولوی معتقد است در خصوص حبوبات هيچگونه کمبودی وجود ندارد و تنها مساله در خصوص اين کالای استراتژيک افزايش ۳۰ درصدی قيمت‌ آن است.

همانطور که در تصاوير می‌بينيد قيمت هر کيلوگرم عدس ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کيلوگرم لوبيا چشم‌بلبلی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، قيمت هر کيلوگرم لپه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ... است.

بنابر اين گزارش قيمت خرما که يکی از محصولات پرمصرف در ماه مبارک رمضان است نسبت به سال گذشته رشد داشته است و قيمت عمده‌فروشی آن بين ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش می‌شود در حالی که قيمت خرمای درجه يک تا سطح شهر تا هر کيلوگرم ۱۰ هزار تومان هم رسيده بود.

يکی از فعالان بازار مولوی معتقد است که دليلی ندارد خرما تا اين حد افزايش قيمت داشته باشد و در اين خصوص نظارت بر قيمت‌گذاری‌ها صورت گيرد.

افزايش قيمت هر کيلوگرم رب گوجه‌فرنگی در فصل برداشت گوجه‌فرنگی از ديگر مسائلی است که تعجب انبارداران مولوی و بازار را در پی داشته است. عدم اجرای فاز دوم قانون‌هدفمند‌کردن يارانه‌ها و همچنين قرار گرفتن در فصل برداشت گوجه‌فرنگی دلايلی است که باعث می‌شود تا مخاطب در خصوص افزايش قيمت اين کالا تعجب کند چرا که توليد و بسته‌بندی اين کالا هيچ وابستگی به منابع خارجی نداردکه دلايلی مثل نوسانات نرخ ارز هم بدان اضافه شود. اما در خصوص اين کالا آنچه واضح و روشن است فراوانی اين کالا در بازار است.

يکی از فعالان بازار مولوی در خصوص توزيع ماکارونی در بازار معتقد است هيچ گونه کمبودی در خصوص اين کالا وجود ندارد اما با افزايش قيمت گندم و آرد در دو ماه گذشته محصولات و فرآورده‌های آردی نظير ماکارونی و هم‌خانواده‌های آن افزايش قيمت ۱۵ تا ۲۰ درصد داشته است.

با گشت و گذار در انبار کالاهای اساسی در پايتخت آنچه بيش از هر چيزی نظر مخاطب را جلب می‌کند فراوانی کالاهای اساسی در انبار و عدم وجود نگرانی در اکثر کالاها است اما به نظر می‌رسد مسئولان بايد تمهيدات لازم را برای کنترل قيمت اين کالاها داشته باشد. چرا که به نظر می‌رسد برخی از اقشار دهک‌های پايين جامعه در تأمين برخی کالاها دچار مشکل هستند.

از جمله توصيه‌هايی که کارشناسان اقتصادی به مردم می‌کنند تا از اقدام به ذخيره‌سازی‌های خانگی خودداری کنند و به بازار اعتماد کرده و هر گونه التهاب را در خريد‌های خود کنار بگذارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016