پنجشنبه 19 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یورش گسترده ارتش سوریه به مخالفان در حلب

به گفته حکومت سوریه و مخالفان "نبرد سرنوشت‌ساز" در حلب آغاز شده است. ارتش سوریه برخی از محلات حلب را شدیداَ بمباران می‌‌کند. در این میان یک مقام ایرانی اعلام کرد که همه گروگان‌های این کشور در سوریه سالم هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ بنا به آخرین خبرهای رسیده از حلب یورش بزرگ ارتش به مواضع مخالفان شروع شده است. ابوعمر حلبی، یکی از فرماندهان شورشیان نیز تایید کرد که «نبرد سرنوشت‌ساز در حلب آغاز شده است.»

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که ارتش " پاکسازی حلب" برای نابودی "تروریست‌ها" را آغاز کرده است. به گفته فعالان حقوق‌بشر در چند ساعت گذشته دست‌کم ۲۴ شهروند غیرنظامی در حلب کشته شده‌اند.

به گفته فعالان سیاسی از بامداد پنج‌شنبه (۹ اوت/۱۹ مرداد) "خمپاره و گلوله همچون باران" در شهر حلب فرود می‌آید. بیشتر بمباران‌ها بر روی محلاتی متمرکز شده که شورشیان در آن موضع گرفته‌اند. یک فعال سوری در تماسی تلفنی به خبرگزاری‌های خارجی گفت که «در هر دقیقه ده‌ها خمپاره در حلب منفجر می‌شود و صدای انفجار در همه جا به گوش می‌رسد.»

در روزهای گذشته رژیم اسد بخش بزرگی از تجهیزات و افراد نظامی خود را به شهر حلب منتقل کرده بود. تلویزیون دولتی سوریه مدعی است که «ارتش ده‌ها تروریست را کشته یا دستگیر کرده است.» منابع نظامی رژیم اسد می‌گویند که بخش‌های مهمی از شهر حلب به دست ارتش افتاده است.

تصاویر ماهواره‌ای از شهر حلب نیز نشان می‌دهد که شهر زیر بمباران شدید قرار دارد. به علت نبود خبرنگاران مستقل در حلب تایید یا تکذیب گزارش‌های رسیده از هر دو سو بسیار مشکل است.

محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب با انتقاد از رویکرد جامعه جهانی درباره وقوع "یک قتل‌عام" در حلب هشدار دادند. روزنامه فرانسوی فیگارو در شماره روز پنج‌شنبه ( ۹ اوت) خود در این‌باره نوشت: «سوریه لیبی نیست و اوضاع در این منطقه ظاهراَ آنچنان حساس ارزیابی می‌شود که احتمال یک مداخله نظامی ناممکن به نظر می‌رسد. از سوی دیگر روسیه نیز مراقب است که غرب دست به تکرار عملیات مشابه بنغازی در حلب نزند.»

همه گروگان‌ها سالم‌اند

مجتبی فردوسی‌پور، رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه ایران در مصاحبه با شبکه "العالم" گفت که ایران تماس‌هایی برای آگاهی از سرنوشت گروگان‌های خود در سوریه داشته و بنا به آخرین خبرهای رسیده «همه آنها سالم هستند و هیچ نشانه‌ای از شهادت تعدادی از آنها وجود ندارد.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی پس از دیدار با احمد داوداغلو همتای ترک خود اعلام کرد که برخی از ربوده‌شدگان افراد بازنشسته سپاه و ارتش هستند. پیشتر ربایندگان مسلح مدعی شده بودند که این افراد زائر نبوده، بلکه وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی ایران هستند.

ربایندگان که خود را "گردان البراء" معرفی کرده‌اند در سایت شان نوشته‌اند که در جریان بمباران برخی از محلات دمشق سه گروگان ایرانی کشته شده‌اند. آنها همچنین تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه حملات ارتش سوریه تمامی گروگان‌های ایرانی خود را خواهند کشت.

ایران پیشتر از ترکیه، قطر و سازمان ملل خواسته بود که برای آزادی گروگان‌ها به تهران یاری رسانند. فردوسی‌پور در این مصاحبه بار دیگر تکرار کرد که «اتهامی از سوی ایران به ترکیه، قطر و عربستان سعودی زده نشده، ولی با توجه به روابط این کشورها با عناصر مسلح، ایران از آنها می‌خواهد برای آزادی زائران ربوده شده ایرانی تلاش کنند.»

در مقابل سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با فالح فیاض، دبیرشورای امنیت ملی عراق تصریح کرد که "کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه نسبت به ربایش زائران ایرانی" در سوریه مسئولیت دارند.

نشست مشورتی تهران پیرامون اوضاع سوریه

جمهوری اسلامی ایران درصدد برگزاری نشستی مشورتی درباره اوضاع سوریه در روز پنج‌شنبه (۱۹ مرداد) است. بر طبق قرار قبلی این نشست باید در سطح وزیران خارجه برگزار شود، اما به گفته مقامات ایرانی وزیران خارجه روسیه و الجزایر در این نشست حضور ندارند.

مراد مدلسی، وزیر امورخارجه الجزایر "بدلیل مشغله فراوان" به تهران سفر نخواهد کرد و تنها "نورالدین عوام" معاون خود را به این نشست اعزام خواهد کرد.

روسیه نیز اعلام کرد که در نشست مشورتی پیرامون بحران سوریه تنها سفیر این کشور در تهران شرکت خواهد کرد و سرگئی لاوروف، وزیرخارجه این کشور در نشست تهران حضور نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که کوفی عنان، نماینده پیشین این سازمان و اتحادیه عرب در امور سوریه در کنفرانس مشورتی تهران شرکت نخواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران در روز گذشته اعلام کرد که در نشست مشورتی تهران درباره سوریه "حدود ۱۲ تا ۱۳ کشور" شرکت خواهند کرد. وی بدون ذکر نام کشوری مشخص گفت که شرکت‌کنندگان از کشورهای ‌آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین خواهند بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016