پنجشنبه 19 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روابط ايران و ترکيه در کمترين حد تاريخی خود قرار دارد


اين روزنامه ترک برقراری سيستم ويزا بين ايران و ترکيه که پس از سال ۱۹۶۴ اين روزها توسط ايران به اجرا گذاشته شده، نشانه کاهش تاريخی سطح روابط دو کشورخواند. هر چند ايران مدعی شده برای تامين امنيت اجلاس غيرمتعهد ها اقدام به قراری سيستم ويزا نموده، اما اين اقدام به معنی کاهش سطح روابط دوکشور به حداقل خود در دهه های اخير است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه " تودی زمان" چاپ ترکيه ، در روزهای اخير تبادل اظهارات تند و غيرمعمول بين مقامات ايرانی و ترک موجب شده است که سطح روابط خوب دو کشور که حتی با ناخرسندی آمريکا و ناتو مواجه شده بود به کمترين سطح تاريخی اش برسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزنامه در تحليلی با اشاره به اظهارات سرلشگر فيروزآبادی در خصوص نقش ترکيه در سوريه و بيانيه وزارت خارجه ترکيه در محکوميت آن نوشت: ايران تنها به گفتاربسنده نکرد و در اين خصوص اقدام عملی هم انجام داد و آن برقراری سيستم ويزا برای تردد اتباع ترک بين دو کشور است.

به نوشته اين رسانه ترک ايران برای تامين امنيت اجلاس غيرمتعهد ها که قرار است در تهران برگزار شود اقدام به قراری سيستم ويزا بين دو کشور کرده که اين اقدام به معنی کاهش سطح روابط دوکشور به حداقل خود در دهه های اخير است.

"بايرام سينکايا" استاد روابط بين الملل در دانشگاه ايلدرم بيزاتی آنکارا اين اقدام ايران را اولين قدم ايران در پی تشديد تنش ها در روابط دو کشور خوانده و گفت: اين مسئله بيانگر تيرگی روابط دو کشور است.

اين تحليلگر ترکيه با رد دليل ايران برای تامين امنيت اجلاس غيرمتعهد ها گفت: اينها بهانه است؛ ايران کشوری است که جنگ، انقلاب و برخی ناآرامی های داخلی را تجربه کرده و پشت سر گذاشته است و در هيچ يک از اين دوران برای تردد اتباع ترک محدوديت قائل نشده است و ضمنا اولين بار نيست که ايران يک اجلاس بين المللی برگزار می کند.

همچنين "اليک سليمان" کارشناس مسائل ايران در استانبول گفت: برقراری سيستم ويزا بين ايران و ترکيه روابط دو کشور را در روزهای آتی به نقاط بسيار حساس و جدی خواهد رساند.

تودی زمان نوشت: در سال های گذشته روابط ايران و ترکيه حتی با ناراحتی ناتو و آمريکا گسترش بسيار خوبی داشت؛ اما در پی تحولات سوريه در چند ماه گذشته اختلاف ديدگاه ترکيه و ايران بر سر دولت سوريه موجب بروز تنش و تخريب اين روابط شده است.

تودی زمان علل ناراحتی ايران از ترکيه را در سه محور مطرح کرد:

- سياست خارجی ترکيه در قبال منطقه علی الخصوص در سوريه. چرا ايران سوريه را متحد استراتژيک خود می داند و از آن حمايت می کند، اما ترکيه به مخالفان سوری کمک می کند.

- برگزاری کنفرانس مطالعات ايران در استانبول ترکيه. ايران پس از اين کنفرانس که هفته گذشته برگزار شد، به علت اينکه يک سازمان صهيونيستی کميته های آن را سازماندهی می کرد در تضاد با منافع خود خوانده و آنرا اقدامی عليه ايران دانسته است

- تجميع مخالفان ايران در ترکيه. همچنين ايران اين سو ظن را به مقامات ترکيه دارد که اين کشور در حال جمع کردن مخالفان نظام ايران در خاک ترکيه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016