یکشنبه 29 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوي اجلاس غير متعهدها اعلام از حضور ۱۰۰ كشور در این اجلاس خبر داد

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران اعلام كرد كه تاكنون نزديك به 100 كشور جهت حضور در اجلاس غيرمتعهدها اعلام حضور كرده‌اند و در مجموع بر اساس آخرين اعلام آمادگي از سوي كشورها 41 كشور در عالي‌ترين سطح در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد فرقاني در ابتداي دومين نشست خبري خود با تشكر از رسانه‌ها در ارتباط با اطلاع‌رساني‌ در مورد برگزاري اين اجلاس و با بيان اين‌كه تقريبا يك هفته ديگر اين اجلاس در تهران برگزار خواهد شد،‌ گفت: كارهاي مربوط به اين اجلاس خوشبختانه به خوبي پيش مي‌رود و اعلام آمادگي كشورها براي حضور در اجلاس ادامه دارد.

وي افزود: تاكنون نزديك به 100 كشور جهت حضور در اجلاس اعلام آمادگي كرده‌اند كه از اين تعداد 35 كشور در سطح سران، 5 كشور در سطح معاون اول يا معاون رييس‌جمهور و يك كشور نيز در سطح رييس مجلس در اين اجلاس حضور پيدا مي‌كنند و در مجموع تاكنون 41 كشور در عالي‌ترين سطح براي شركت در اجلاس اعلام آمادگي كرده‌اند و اين بر اساس اعلام رسمي اين كشورها بوده است.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران ادامه داد: 21 كشور نيز در سطح وزير خارجه، 5 كشور نيز در سطح فرستاده ويژه رييس‌جمهور، دو كشور نيز در سطح وزير (غير از وزير خارجه) و ديگر كشورها نيز در سطوح مختلف از جمله قائم مقام وزير خارجه، مديركل، معاون وزير خارجه، سفير اين كشورها و يا نماينده آنها در سازمان ملل در اجلاس حضور خواهند داشت.

فرقاني گفت: روند اعلام آمادگي كشورها جهت حضور در اجلاس و تعيين سطح حضورشان ادامه دارد و در آينده شاهد اعلام آمادگي تعداد بيشتري از كشورها خواهيم بود.

وي به بحث محتوايي اجلاس نيز اشاره و خاطرنشان كرد: كار محتوايي اجلاس توسط همكاران ما در وزارت خارجه در حال انجام است. اين اجلاس داراي دو بسته محتوايي است كه يك بسته آن، سند اجلاس است و ديگري بيانيه پاياني اجلاس معروف به بيانه تهران مي‌باشد.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران افزود: سند اجلاس آماده شده و از طريق دفتر هماهنگي‌هاي جنبش در نيويورك به تهران ارسال شده است و وزارت خارجه مشغول فعاليت براي ادامه كار در اين ارتباط است.

فرقاني در مورد سند توضيح داد كه اين سند داراي 688 پاراگراف و سه ضميمه است و در مجموع مي‌توان گفت سند اجلاس در 166 صفحه تنظيم شده كه نهايتا در اجلاس تهران به عنوان شانزدهمين سند اجلاس سران غيرمتعهدها نهايي مي‌شود.

وي درباره سه ضميمه مورد اشاره نيز گفت: يك ضميمه آن ليست كشورهاي عضو جنبش است، ضميمه دوم مربوط به اصول بنيادين جنبش است كه در 10 بند تنظيم شده و ضميمه سوم نيز نقش جنبش در مقطع بين‌المللي در شرايط كنوني است كه مصوبه اجلاس هاواناست و در اين اجلاس به عنوان ضميمه در نظر گرفته شده است.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران در مورد بيانيه نيز گفت: بيانيه اجلاس نيز توسط كشور ميزبان تهيه و به اجلاس ارائه مي‌شود و پس از تاييد نهايي سران با عنوان بيانيه تهران منتشر مي‌شود.

فرقاني در بخش ديگري از سخنانش افزود: اجلاس در سطح كارشناسان ارشد و وزراي خارجه داراي سه كميته است كه كميته سياسي آن به رياست كوبا، كميته اقتصادي و اجتماعي آن به رياست مصر و كميته فلسطين آن به رياست فلسطين با 13 عضو برگزار مي‌شود و مسائل مربوط به فلسطين مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اين‌كه خبرنگاران داخلي و خارجي براي پوشش خبري اين اجلاس استقبال خوبي كرد‌ه‌اند، گفت: تاكنون هزار و 163 خبرنگار داخلي و خارجي براي پوشش خبري اين اجلاس اعلام آمادگي كرده‌اند و خبرنگاران از كشورهاي مختلف در اين ارتباط به تهران سفر خواهند كرد.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران همچنين به موضوع تمبر يادبود اين اجلاس اشاره كرد و گفت: تمبر يادبود اين اجلاس هولگرام خواهد بود و از طرف ديگر تمبر يادبودي نيز از سران كشورهاي شركت كننده تهيه خواهد شد و به عنوان يادگاري به سران اهدا خواهد شد.

فرقاني پس از صحبت‌هاي ابتدايي خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به يكي از سوالات خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه مهمترين كشورهايي كه در سطح سران در اين اجلاس شركت خواهند كرد، چه كشورهايي خواهند بود؟ گفت: فعلا از بيان نام كشورهايي كه در سطح سران شركت خواهند كرد معذور هستيم. با توجه به سياست‌هاي خصمانه‌اي كه عليه جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و فشارهاي نامشروع و خلاف عرف بين‌الملل كه برخي از كشورها براي اطلاع يافتن از نام كشورهايي كه در سطح سران شركت مي‌كنند تا به آنها جهت عدم حضور در تهران فشار بياورند، ما از بيان نام اين كشورها معذور هستيم و انشاءالله در نشست خبري بعدي كه هفته آينده برگزار مي‌شود اين موضوع را اعلام خواهيم كرد.

فرقاني افزود: ‌در كنفرانس خبري قبلي اعلام كرديم كه آقاي بان‌كي‌مون در اجلاس شركت مي‌كنند و در پي اين موضوع فشارهاي سياسي از سوي برخي از دشمنان كه سياست خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران دارند به ايشان وارد شد كه در تهران حضور پيدا نكنند و حتي با ايشان تماس تلفني برقرار كردند كه ايشان را از حضور در اجلاس تهران منصرف كنند.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران در پاسخ به ديگر سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آيا رييس‌جمهور مصر در اين اجلاس شركت خواهد كرد يا خير؟ ،‌گفت: همان‌طور كه قبلا اعلام كرديم آقاي مرسي اعلام تمايل كردند كه دراين اجلاس شركت كنند، اما هرگونه تصميم قطعي در اين ارتباط را موكول به آينده كردند و هنوز پاسخ رسمي از سوي مصر دريافت نكرده‌ايم كه در چه سطحي شركت خواهند كرد.

وي در پاسخ به اين سوال ايسنا مبني بر اين‌كه با توجه به تشكيل كميته فلسطين در اجلاس وزراي خارجه و كارشناسان جنبش، آيا در مورد اين درخواست فلسطين مبني بر اين‌كه به عضويت دائم سازمان ملل متحد در بيايد بحث و گفت‌وگويي خواهد شد و آيا حمايتي از اين خواسته فلسطينيان انجام خواهد شد يا خير؟ گفت: جنبش غيرمتعهدها همواره حامي فلسطين بوده و از فلسطين حمايت كرده است و همواره اين موضوع در بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي رسمي جنبش نمود داشته است و در اجلاس تهران نيز به گونه سابق خواهد بود.

فرقاني گفت:‌ در مورد آنچه كه شما فرموديد اين مساله بستگي به طرح موضوع توسط رييس كميته فلسلطين دارد و ما اطلاعي نداريم كه اين موضوع مطرح خواهد شد يا نه و اگر چنين چيزي مطرح شود با توجه به سابقه جنبش غيرمتعهدها به نظر مي‌رسد كه اين جنبش از عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل متحد حمايت خواهد كرد.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران در پاسخ به اين سوال كه گفته شده از هشتم تا دهم فرودگاه مهرآباد تهران بر روي پروازهاي عادي بسته خواهد شد، ‌گفت: با توجه به اين‌كه ما در اين ايام شاهد حضور برخي از عالي‌ترين مقامات كشورها در تهران خواهيم بود و اين افراد با هواپيماهايي اختصاصي به تهران سفر مي‌كنند و ضرورت دارد كه عمليات پرواز تحت كنترل باشد، براي برقراري امنيت و ايجاد تسهيلات براي اين هواپيماها، فرودگاه مهرآباد هشتم تا دهم شهريور ماه بر روي پروازهايي غير از VIP بسته خواهد بود و اين پروازها يا به تعليق در مي‌آيند يا به مكان ديگري موكول مي‌شوند.

وي گفت: به همين دليل اين اطلاع‌رساني‌ها در حال حاضر انجام مي‌شود كه مردم بتوانند برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهند و با توجه به تعطيلات پيش‌رو به نظر مي‌رسد كه بسياري از مردم تهران در اين ايام در تهران نخواهند ماند.اما پروازهاي فرودگاه امام خميني برقرار خواهد بود.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران در پاسخ به سوالي در مورد بيانيه تهران و چگونگي تنظيم آن گفت: بيانيه تهران مبتني بر سه چارچوب تنظيم خواهد شد كه يكي از اين چارچوب‌ها سند اجلاس است كه همان‌طور كه گفتم اين سند تهيه و ارسال شده و هنگام تنظيم بيانيه بايد به اين سند توجه شود. چارچوب ديگر اصول جنبش غيرمتعهدهاست و بيانيه نبايد خارج از اين چارچوب باشد و از طرف ديگر در هنگام تنظيم بيانيه بايد به شعار اجلاس كه توسط جمهوري اسلامي ايران تعيين شده (صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني) توجه شود و بيانيه در اين سه چارچوب قرار گرفته باشد و هر موضوعي كه جمهوري اسلامي بخواهد در بيانيه بياورد بايد در قالب اين سه چارچوب باشد. نبايد مسائل اختلافي در بيانيه مطرح شود؛ چرا كه وقتي اين مسائل مطرح شود و اعضا به آن راي ندهند از متن بيانيه خارج مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه يكي از وزرا مطرح كرده بود كه احتمالا در اين اجلاس بانك مشترك گروه نم ايجاد خواهد شد، گفت: آنچه در اين زمينه مطرح شده يك ايده است و چنين موضوعي در اجلاس مطرح نيست و جزء دستور كار اجلاس نيست. البته اين ايده‌ها را مي‌توان در طول سه سال آينده كه رياست اجلاس با ايران است مطرح كرد و براي اجلاس بعدي مدنظر قرار داد.

فرقاني همچنين در پاسخ به اين سوال كه پيشنهاد داده شده دومين نشست مشورتي در ارتباط با سوريه در حاشيه اين اجلاس برگزار شود و اين موضوع چقدر احتمال دارد كه محقق شود، گفت: ‌در ارتباط با سوريه، كشورهاي عضو اجلاس مي‌توانند در حاشيه اجلاس وزرا در صورتي كه تمايل داشته باشند، چنين نشستي را برگزار كنند و كميته‌هاي مشتركي را تشكيل دهند. در حال حاضر چنين چيزي در اجلاس مطرحنيست، مگر اين‌كه همان‌طور كه گفتم در زمان برقراري اجلاس در سطح وزراي خارجه چنين چيزي مطرح شود و كشورها تصميم بگيرند كه چنين نشست مشورتي را برگزار كنند.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران همچنين در مورد آماده بودن ساختمان اجلاس نيز گفت: كارهاي ساختماني اجلاس به اتمام رسيده است و در حال حاضر متوليان امر مشغول كار تزيين، نقاشي و آماده‌سازي سالن هستند و انشاءالله تا آخر مرداد و يا اوايل شهريور كارهاي مربوط به اين سالن به طور كامل تمام مي‌شود.

وي همچنين در مورد روند تصميم‌گيري براي مشخص كردن مكان اجلاس بعدي غيرمتعهدها گفت: در روند برگزاري اجلاس در سطح سران، كشورهايي كه مايل هستند ميزبان اجلاس باشند اعلام آمادگي مي‌كنند، پيشنهاد خود را مطرح مي‌كنند و سران در اين ارتباط تصميم‌گيري مي‌كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرقاني در اين ارتباط ادامه داد: معمولا اجلاس به صورت دوره‌اي در قاره‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. اجلاس قبلي در قاره آفريقا برگزار شد. اجلاس قبل‌تر از آن در قاره آمريكا برگزار شد و اجلاس فعلي نيز در تهران به عنوان يك كشور آسيايي برگزار مي‌شود. اجلاس بعدي نوبت كشورهاي قاره آمريكاست و اگر كشوري از اين قاره اعلام آمادگي كند اجلاس در مورد آن تصميم‌گيري مي‌كند و اگر كشوري از اين قاره اعلام آمادگي نكند، نوبت قاره بعدي مي‌شود.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران همچنين در مورد حضور پوتين در تهران نيز گفت: پوتين (رييس‌جمهور روسيه) به عنوان ميهمان ويژه براي حضور در اين اجلاس دعوت شده و تاكنون هيچ خبر و اطلاعي مبني بر حضور ايشان در اجلاس نداريم.

به گزارش ايسنا، سوال پاياني كه در اين نشست مطبوعاتي از فرقاني پرسيده شد، در مورد هزينه‌هاي صورت گرفته توسط ايران براي برگزاري اين اجلاس و همچنين ميزان سودآوري ارزي براي تهران بود كه فرقاني در اين ارتباط توضيح داد: در ارتباط با هزينه‌هاي صورت گرفته شايد بتوان ادعا كرد كه ما كمترين هزينه را براي برگزاري اين اجلاس متحمل شده‌ايم، زيرا تقريبا يا به عبارتي ديگر تحقيقا ساخت و ساز جديدي انجام نشد و ما از امكانات موجود كشور بهره‌مند شده‌ايم و تنها هزينه صورت گرفته مربوط به بازسازي و مرمت‌ سالن اجلاس بود كه البته اگر اين اجلاس هم قرار نبود برگزار شود با توجه به اين ساختمان عمر پانزده ساله دارد بايد اين بازسازي انجام مي‌شد.

سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران ادامه داد: تعداد محدودي از اعضاي هيات‌هاي شركت‌كننده در اجلاس ميهمان جمهوري اسلامي ايران هستند و بقيه اعضاي هيات‌ها بايد خود هزينه‌شان را بپردازند و بر عهده همان كشورهاست و همان‌طور كه گفتم تعداد افرادي كه ميهمان هستند كم است و سالن‌ها، اتاق‌ها و هتل‌هايي كه اين ميهمانان در آن ساكن هستند هزينه مربوط به آن را بايد خودشان بپردازند.

وي در ادامه توضيحات خود گفت: با توجه به اين‌كه تعداد زيادي ميهمان خارجي در جريان اين اجلاس به تهران سفر مي‌كنند اين موضوع درآمد ارزي مناسبي براي صنعت توريسم و هتل‌داري كشور خواهد داشت. از طرف ديگر اعضاي اين هيات‌ها به احتمال زياد خريدهايي نيز خواهند داشت و اين مساله نيز باعث درآمد ارزي براي كشور خواهد بود و بايد به اين مساله توجه داشت درآمدهايي كه كشورها از برگزاري اين اجلاس‌ها نصيب‌شان مي‌شود يكي از علل علاقه كشورها براي ميزباني و برگزاري اين اجلاس‌ها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016