دوشنبه 30 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبادی: حکومت ايران می‌کوشد زنان را به درون خانه بازگرداند

شيرين عبادی، برنده جايزه نوبل صلح، از سازمان ملل خواسته است تا در زمان بررسی پرونده حقوق بشر ايران، به تبعيض‌های تازه عليه زنان ايران توجه کند. وی در نامه‌ای به این نهاد آورده است: «حکومت ايران می‌کوشد زنان را به درون خانه بازگرداند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا: شیرین عبادی در نامه‌ خود که شنبه، ۲۸ مرداد ماه، در سايت کانون مدافعان حقوق بشر ايران نيز انتشار يافته، به توقف پذيرش دختران در ۷۷ رشته تحصيلی دانشگاهی، به ويژه در رشته‌های فنی و مهندسی در ايران اشاره کرده و گفته است که اين اقدام، سبب کاهش درصد دختران دانشجو از «۶۵ درصد به ۵۰ درصد» خواهد شد.

اخیرا محمد مهدی زاهدی، نماينده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، از احضار وزیر علوم برای توضیح در مورد حذف جنسيتی در برخی از دانشگاه‌های کشور خبر داد.

در همین زمینه سجاد ويس‌ مرادی، از اعضای ادوار دفتر تحکيم وحدت، در مورد افزایش تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به رادیوفردا گفت: «تقريبا از هر شش رشته دانشگاهی، يک رشته امسال به صورت جدا و تفکيکی برای دانشجويان دختر و پسر برگزار می‌شود که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.»

خانم عبادی در نامه خود که خطاب به رئیس سازمان زنان سازمان ملل نوشته شده، جنبش فمینیستی در ایران را یکی از قوی‌ترین جنبش‌های مدنی این کشور دانسته و می‌نویسد: «حکومت ایران به انحا‍ء مختلف درصدد مقابله با این جنبش بر آمده و با طرح‌ها، قوانین و سیاست‌های مختلف می‌کوشد تا زنان را از تحصیل و حضور فعال در اجتماع بازداشته و آن‌ها را به درون خانه بازگرداند تا شاید دست از مطالبات بر حق خود برداشته و حکومت را در اعمال سیاست‌های نادرست راحت بگذارند.»

این مدافع حقوق بشر می‌افزاید: «همچنین سیاست تفکیک جنسیتی که در برخی از دانشکده‌ها اعمال می‌شود و نیز تغییرات بنیادی‌ای که در محتوای دروس دانشگاهی رشته "مطالعات زنان" و تبدیل نام آن به "حقوق زن در اسلام" به عمل آمده است، حکایت از تحمیل فرهنگ پدر سالار دارد که هدف آن تقویت نقش زن در خانه و خانواده و ناچیز جلوه دادن اهمیت وی در اجتماع است.»

شيرين عبادی دراين نامه، همچنين لغو برنامه تنظيم خانواده و کنترل مواليد را درمسير خانه‌نشين کردن زنان توصيف کرده است.

وی می‌گوید: « دولتمردان ایرانی اعلام کرده‌اند که جمعیت کشور باید به دو برابر افزایش یابد. این در حالتی است که تعداد مهد کودک‌ها و کودکستان‌های کشور بسیار اندک و ناکافی است و جالب‌تر آن که اخیرا طبق اعلام حکومت، برای تاسیس مهد کودک و کودکستان‌ها، روحانیون و طلبه‌ها بر سایر داوطلبان ارجحیت دارند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016