سه شنبه 7 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: گام‌های ما در مذاکرات با آژانس منوط به گام‌های ۱+۵ است

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: گام‌های ايران در مذاکرات با آژانس منوط به گام‌هايی است که ۱+۵ در مذاکرات با ايران برخواهد داشت. وی گفت ايران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و هرگز غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که برای شرکت در شانزدهمين اجلاس کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها حضور يافته است، در حاشيه نشست وزيران و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايسنا مبنی بر اين که برخی تحليل‌ها بر اين مبناست که ايران مذاکراتش را با آژانس منوط به نتايج مذاکرات با ۱+۵ کرده است با تاکيد بر اين که مذاکرات ما با آژانس درباره‌ی مداليته همکاری ادامه دارد گفت: ولی در مذاکرات با ۱+۵ گفته‌ايم که اجرای چنين گام‌هايی (مورد درخواست آژانس از ايران ) منوط به اين است که ۱+۵ چه گام‌هايی بر می‌دارد.

سلطانيه در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبنی بر اينکه رئيس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس سالانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شرکت خواهد کرد؟ با تاييد اين مطلب گفت: آقای عباسی در راس هياتی در کنفرانس سالانه‌ی آژانس در وين که اواخر سپتامبر برگزار می‌شود شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی ديگر درباره‌ی تصميم مجلس شورای اسلامی به تجهيز زيردريايی‌های ايران به قابليت سوخت اتمی گفت: هر تصميمی که مسئولان ايران اتخاذ کنند طبق ضوابط به آژانس اطلاع داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ديگر درباره‌ی بازديد رئيس جمهور مصر از تاسيسات هسته‌يی بوشهر و نطنز گفت: بر اساس اطلاعی که دارم مسئولان ايران آماده‌ی ميزبانی از ميهمانان اجلاس در تاسيسات هسته‌يی هستند. ما به لحاظ اصولی مشکلی در اين رابطه نداريم و شنيده‌ام درباره‌ی زمان اين بازديد هماهنگی‌هايی در حال انجام است.

نماينده دائم ايران در آژانس در پاسخ به سوالی ديگر درباره‌ی سايت پارچين گفت: بازرسان تاکنون دو بار از اين سايت بازديد کرده‌اند و ثابت شده است هيچ مواد هسته‌يی در آن وجود ندارد و اين مساله از اتهامات بی‌پايه و اساس است.

در سال ۲۰۰۴ به همراه بازرسان از معدن گچين در بندر عباس بازديد شد وقتی ‌ که بازرسی‌ها تمام شد بازرسان اطلاعاتی را به همراه عکس ماهواره‌ای که از سوی يکی از سرويس‌های اطلاعاتی دريافت کرده بودند نشان دادند مبنی بر اين که ايران يک معدن اورانيوم ديگر نيز دارد که گزارش نکرده است.

وی افزود: بنده گفتم که معدن ديگری وجود ندارد؛ با اين حال بر اساس اطلاعات بازرسان به محل مورد نظر رفتيم و ديديم که آنجا تابلو يک شرکت خصوصی برای توليد سنگ معمولی و انتقال آن به بندر می‌باشد. بازرسان با دستگاه‌های‌شان آنجا را بازرسی کردند، اما خبری از اشعه راديو اکتيو نبود و نيز ساختمان‌های اطراف را بازديد کردند که مشخص شد اين ساختمان‌ها مربوط به دوش و توالت کارکنان آن کارخانه بوده است.

سلطانيه گفت:‌ بازرسان آژانس از اين که سرويس‌های اطلاعاتی و جاسوسی چنين مدارک و اطلاعاتی را به آژانس می‌دهند بسيار ناراحت شدند و آن را شرم آور خواندند.

نماينده‌ی ايران در آژانس تاکيد کرد: ايران به دنبال سلاح هسته‌يی نبوده و نخواهد بود. مقام معظم رهبری با فتوايی که ارائه کردند ممنوعيت دستيابی به سلاح هسته‌يی را اعلام کردند. همچنين امام خمينی (ره) ۲۷ سال قبل اعلام کردند که سلاح‌هايی که در اختيار دو ابرقدرت دنياست خطری برای بشريت است. ايران همواره موضعش بر مبنای محکوميت سلاح‌های هسته‌يی و استفاده از آن‌ها بوده است.

اين ديپلمات ايرانی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اين که تهديدات اسراييل نسبت به ايران اخيرا افزايش يافته است، جنبش غيرمتعهدها تصميمی برای محکوميت فعاليت‌ها و اقدامات اين رژيم ندارد، گفت: موضوع محکوميت حمله رژيم اسراييل به عراق در ۱۹۸۲به رغم مخالفت آمريکا در وين مورد تاکيد و تاييد اعضاء قرار گرفت و اين مساله هر ساله مورد توجه و تاکيد اعضا قرار می‌گيرد. همچنين يکی از بندهای دستور کار نشست فصلی شورای حکام که دو هفته آينده برگزار می‌شود مربوط به نگرانی‌ها نسبت به توانمندی هسته‌يی اسراييل است. آمريکا همواره تلاش کرده تا افکار عمومی دنيا را نسبت به فعاليت‌ها و سلاح‌های هسته‌يی اسراييل منحرف سازد، اما ما به همراه کشورهای غير متعهد فعاليت فشرده و گسترده‌ای برای محکوميت اسراييل نسبت به اقداماتی که انجام می‌دهد داشته‌ايم.

وی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اين که ايران بر چه اساسی خود را ملزم به پاسخگويی آژانس می‌کند در حالی که معتقد است ادعاهای آژانس بی‌پايه و اساس است گفت: ما هيچ شکی نسبت به صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی‌مان نداريم و ضرب المثلی داريم که می‌گويد طلايی که پاک است چه منتش به خاک است. همچنين بايد بگويم ما همکاری با آژانس را در جهت بی‌اعتبار نشان دادن سرويس‌های اطلاعاتی و نيز مقام‌های آمريکايی که ما را متهم می‌کند انجام می‌دهيم.

سلطانيه همچنين از انتشار کتابی با عنوان "فصل طلايی" که به بيانيه‌های جنبش غيرمتعهدها در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران می‌پردازد، خبر داد.

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: افکار عمومی جهان حق دارند از واقعيت‌ها مطلع شوند و ما موظفيم از اطلاعاتی که بعضا غيرواقعی هستند و يا مخدوش می‌شوند و باعث سوء تفاهم می‌شوند جلوگيری کنيم. مسئوليت رسانه‌ها بسيار حساس است و از جايگاه ويژه‌ای برخورداريد. من يک خبر خوب امروز برای شما دارم.

سلطانيه از انتشار کتابی با عنوان فصل طلايی که به بيانيه‌های جنبش غيرمتعهدها در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران می‌پردازد، خبر داد.

وی گفت: اين کتاب تمامی بيانيه‌های جنبش غيرمتعهدها در حمايت از پرونده هسته‌يی ايران از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ را شامل می شود.

وی گفت: در طول چند سال گذشته مقامات ايران از هيچ تلاشی برای اينکه واقعيت را به مردم جهان نشان دهند با نهايت شفافيت دريغ نکرده‌اند.

وی گفت: بيش از پنج هزار نفر روز از ايران بازديد شده است و اعلام می‌کنم با وجود بازرسی‌ها در طول ۱۰ ساله گذشته هيچ شواهدی مبنی بر انحراف فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران وجود نداشته است. بازرسان همواره بدون مشکل از ايران بازرسی کرده‌اند.

سطانيه ادامه داد: ايران موفقيت‌هايی در عرصه هسته‌يی داشته و متخصصان آژانس بر اين پيشرفت‌ها صحه گذاشته‌اند. ايران لحظه‌ای از انجام تعهداتش غفلت نکرده است و همکاری لازم را با آژانس داشته است.

وی گفت: در عرصه سياسی، جنبش غيرمتعهدها فعاليت‌های هسته‌يی ايران را همواره حمايت کرده و نمايندگی ايران در وين کتابی را تهيه کرده است که بيش از ۴۲ بيانيه اين جنبش در آژانس را شامل می‌شود. اين کتاب، کتابی تاريخی و فصل طلايی در تاريخ جنبش غيرمتعهدهاست.

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود: در اين کتاب عکس‌هايی از بازديد سفرای غيرمتعهدها از مراکز هسته‌يی ايران منتشر شده است.

سفرای غيرمتعهدها در ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ دو بار از ايران بازديد کردند. اين عکس‌ها سفرا را در کنار سانتريفيوژها نشان می‌دهد که نشان دهنده شفافيت عملکرد ايران در همکاری با آژانس است.

سلطانيه ادامه داد: جنبش غيرمتعهدها همواره بر اساس اصول از ايران حمايت کرده و از طرف دولت ايران قدردانی خود را از اعضای اين جنبش اعلام می‌کنيم و بار ديگر تکرار می‌کنم ما به کليه تعهدات بين‌المللی از جمله ان.‌پی‌.تی و اساسنامه آژانس پايبنديم و هرگز از حق غيرقابل انکار خود کوتاه نمی‌آييم.

به گزارش ايسنا، سلطانيه از پاسخ به اين سوال که مذاکرات ۱+۵ با ايران، مذاکره برای مذاکره است خودداری کرد و گفت: اين موضوع مربوط به مسوولان مذاکره‌کننده است و ترجيح می‌دهم در اين نشست خبری درباره حيطه کاری خود صحبت کنم.

وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات اخير با آژانس و درخواست آژانس برای بازديد از سايت پارچين با تشريح همکاری‌های ايران با آژانس در چارچوب مداليته ۲۰۰۷ برای حل موضوعات باقيمانده ميان ايران و آژانس گفت: با وجود بيش از پنج هزار نفر روز بازرسی و ۱۰۰ ساعت بازرسی سرزده تاکنون هيچ شواهدی مبنی بر انحراف از فعاليت‌ها و مواد هسته‌يی ايران مشاهده نشده است، ادعاهايی از سوی برخی کشورها به ويژه آمريکا مطرح شده است. در سالهای گذشته ما با همکاری با آژانس فراتر از تعهدات خود ثابت کرده‌ايم که اين اتهامات و ادعاها بی‌اساس است. در مداليته ۲۰۰۸ چارچوبی را با آژانس تنظيم کرديم و در اين قالب به شش موضوع پاسخ داديم و آقای البرادعی در گزارشی، بی‌اساس بودن ادعاهای مطرح شده درباره ايران را اعلام کردند و حل و فصل شش موضوع را متعاقبا اعلام کردند.

سلطانيه با اشاره به موضوع لپ‌تاپ آمريکايی که يکی از موضوعات مورد اشاره مطالعات ادعايی است، گفت: خوشبختانه با همکاری آژانس با وجود آنکه مدارک اين ادعاها به ايران تحويل داده نشد و اين مطالب با يک پاورپوينت به ايران نشان داده شد، اما ما در بيش از ۱۰۰ ساعت جلسه ثابت کرديم تمامی مطالب ارائه شده ساختگی و جعلی است. آنچه که در پاورپوينت به ايران نشان داده شد عنوان می‌کرد که ايران يک پروژه منهتنی برای توليد سلاح هسته‌يی به طور سری انجام داده است. وقتی اين مطلب را به ما نشان دادند اولين سوال اين بود که چه دليلی وجود دارد اين موضوع متعلق به ايران باشد و آنها گفتند چون به زبان فارسی است. بعد مشاهده کرديم که اين اسناد هيچ مهر محرمانه و طبقه‌بندی شده ندارد، اين در حالی است که اينها اسنادی سری خوانده می‌شدند که چون ممکن است وزارت دفاع کشوری که می‌خواهد نيروهای نظامی‌اش را درگير يک پروژه سری کند بر روی اسناد و مکاتباتش مهر محرمانه نمی‌زند. در يکی از اسناد ديگر مشاهده کرديم رونوشتی از آن سند به يک کتابخانه ارجاع شده است، چطور ممکن است يک مکاتبه سری به يک کتابخانه ارجاع شود. من در يکی از جلسات آژانس يکی از مهرهای محرمانه ايران را به جلسه بردم و به آقای البردعی دادم و گفتم اين مهر را به سفير آمريکا بدهيد تا وقتی می‌خواهند سندسازی کنند درست آن کار را انجام دهند.

وی افزود: ما به تمامی سوالات آژانس در چارچوب مدالتيه ۲۰۰۸ پاسخ داديم و قرار شد روابط ايران با آژانس عادی شود اما آنها باز اسناد ديگری را به عنوان اتهامات و يا ابعاد محتمل نظامی مطرح کردند. ما اعلام کرديم يک بار موضوعات را حل و فصل کرديم اما بعد از چهار سال دوباره اعلام کرده‌ايم آماده‌ايم که با آژانس صحبت کنيم اما اين گفت‌وگوها بايد چارچوب داشته باشد چون بازرسی‌ها طبق ان‌.پی‌.تی بايد انجام شود و بايد ضوابطی داشته باشد. در عين حال همکاری ايران با آژانس در چارچوب مذاکرات جديد در جهت شفافيت و فراتر از تعهدات ايران است.

نماينده دائم ايران در آژانس تاکيد کرد: با توجه به اهميت موضوع هسته‌يی و ارتباط آن با امنيت کشور، هر نوع گفت‌وگو و تعاملی بايد ضابطه‌مند باشد.

سلطانيه با اشاره به مذاکرات اخير ايران با آژانس گفت: اين مذاکرات در مسير درست رو به جلو است و پيشرفت دارد. برخی اختلاف نظرها رفع شده و برخی هنوز وجود دارد که بايد درباره آنها هم مذاکره شود.

وی تاکيد کرد: بايد آژانس مدارک مطالعات ادعايی و اتهاماتی که عليه ايران مطرح می‌شود را به ما ارائه کند.

سلطانيه در پاسخ به اين پرسش که گفته شده است در گزارش فصلی آژانس که قرار است به زودی منتشر شود نسبت به تشديد فعاليت‌های غنی‌سازی ايران ابراز نگرانی شده و در مورد پارچين نيز موضوعاتی مطرح شده است، گفت: موضوع پارچين را زياد بزرگنمايی کرده‌اند. وقتی ايران اين تصميم بسيار مهم تاريخی را گرفت که در مورد رفع اتهامات با آژانس همکاری کند تمام موضوعات مطرح شده را انجام داد. اين موضوع همان مساله‌ای است که در گزارش ماه نوامبر آمانو آمده است. اين موضوع را با انگيزه‌های سياسی است. آنها می‌خواهند جو را خراب کنند، توصيه می‌کنيم کشورها از مخدوش کردن جو خودداری کنند و اجازه دهند همکاری تخصصی و فنی خود را با آژانس ادامه دهيم.

وی همچنين در مورد انتشار محتوای گزارش فصلی آژانس در رسانه‌ها قبل از انتشار رسمی آن نيز گفت: يکی از مشکلات ما هم اين است که گزارش‌ها از آژانس نشت می‌کنند و اين مورد انتقاد شديد عدم تعهد نيز است. گزارش فصلی آژانس هنوز بيرون نيامده است. هر زمان که اين گزارش منتشر شد در مورد آن قضاوت می‌کنيم.

سلطانيه در پاسخ به اين پرسش که آژانس گفته است ايران بايد غنی‌سازی خود را متوقف کند، گفت: دبيرخانه آژانس حق قضاوت ندارد فقط می‌تواند اعلام کند چه مقدار و درجه غنی‌سازی صورت گرفته است، دبيرخانه زير نظر اعضا کار می‌کند و به هيچ وجه حق قضاوت ندارد.

وی در عين حال تاکيد کرد: به هيچ وجه غنی‌سازی را حتی برای يک ثانيه تعليق نمی‌کنيم. فعاليت‌های ايران زير نظر کامل آژانس ادامه می‌يابد. گزارش آژانس مانند گزارش‌های قبلی خواهد بود و هيچ نکته خاصی ندارد.

خبرنگاری پرسيد آيا درباره درصد غنی‌سازی هم برای ايران خط قرمزی وجود دارد که سلطانيه پاسخ داد: در معاهده ان‌.پی‌.تی هيچ ممنوعيت و محدوديتی برای غنی‌سازی وجود ندارد. در اساسنامه آژانس هم به هيچ وجه محدوديتی برای اين موضوع تعيين نشده و هيچ يک از اسناد بين‌المللی به اين موضوع اشاره ندارد. آنچه که ما به آن تعهد داريم اين است که ‌هر فعاليت غنی‌سازی زير نظر آژانس باشد. کشورها فقط موظفند گزارش دهند و اگر کشورها دعوت کنند بازرسان می‌توانند از تاسيسات بازرسی کنند و اگر مشاهدات عينی خلاف گزارش‌ها داشتند اعلام کنند که در اين صورت روندها طی خواهد شد.

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: گام‌های ايران در مذاکرات با آژانس منوط به گام‌هايی است که ۱+۵ در مذاکرات با ايران برخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اصغر سلطانيه در پاسخ به سوال ايسنا مبنی بر اين که برخی تحليل‌ها بر اين مبناست که ايران مذاکراتش را با آژانس منوط به نتايج مذاکرات با ۱+۵ کرده است با تاکيد بر اين که مذاکرات ما با آژانس درباره‌ی مداليته همکاری ادامه دارد گفت: ولی در مذاکرات با ۱+۵ گفته‌ايم که اجرای چنين گام‌هايی (مورد درخواست آژانس از ايران ) منوط به اين است که ۱+۵ چه گام‌هايی بر می‌دارد.

سلطانيه در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبنی بر اينکه رئيس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس سالانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شرکت خواهد کرد؟ با تاييد اين مطلب گفت: آقای عباسی در راس هياتی در کنفرانس سالانه‌ی آژانس در وين که اواخر سپتامبر برگزار می‌شود شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی ديگر درباره‌ی تصميم مجلس شورای اسلامی به تجهيز زيردريايی‌های ايران به قابليت سوخت اتمی گفت: هر تصميمی که مسئولان ايران اتخاذ کنند طبق ضوابط به آژانس اطلاع داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ديگر درباره‌ی بازديد رئيس جمهور مصر از تاسيسات هسته‌يی بوشهر و نطنز گفت: بر اساس اطلاعی که دارم مسئولان ايران آماده‌ی ميزبانی از ميهمانان اجلاس در تاسيسات هسته‌يی هستند. ما به لحاظ اصولی مشکلی در اين رابطه نداريم و شنيده‌ام درباره‌ی زمان اين بازديد هماهنگی‌هايی در حال انجام است.

نماينده دائم ايران در آژانس در پاسخ به سوالی ديگر درباره‌ی سايت پارچين گفت: بازرسان تاکنون دو بار از اين سايت بازديد کرده‌اند و ثابت شده است هيچ مواد هسته‌يی در آن وجود ندارد و اين مساله از اتهامات بی‌پايه و اساس است.

در سال ۲۰۰۴ به همراه بازرسان از معدن گچين در بندر عباس بازديد شد وقتی ‌ که بازرسی‌ها تمام شد بازرسان اطلاعاتی را به همراه عکس ماهواره‌ای که از سوی يکی از سرويس‌های اطلاعاتی دريافت کرده بودند نشان دادند مبنی بر اين که ايران يک معدن اورانيوم ديگر نيز دارد که گزارش نکرده است.

وی افزود: بنده گفتم که معدن ديگری وجود ندارد؛ با اين حال بر اساس اطلاعات بازرسان به محل مورد نظر رفتيم و ديديم که آنجا تابلو يک شرکت خصوصی برای توليد سنگ معمولی و انتقال آن به بندر می‌باشد. بازرسان با دستگاه‌های‌شان آنجا را بازرسی کردند، اما خبری از اشعه راديو اکتيو نبود و نيز ساختمان‌های اطراف را بازديد کردند که مشخص شد اين ساختمان‌ها مربوط به دوش و توالت کارکنان آن کارخانه بوده است.

سلطانيه گفت:‌ بازرسان آژانس از اين که سرويس‌های اطلاعاتی و جاسوسی چنين مدارک و اطلاعاتی را به آژانس می‌دهند بسيار ناراحت شدند و آن را شرم آور خواندند.

نماينده‌ی ايران در آژانس تاکيد کرد: ايران به دنبال سلاح هسته‌يی نبوده و نخواهد بود. مقام معظم رهبری با فتوايی که ارائه کردند ممنوعيت دستيابی به سلاح هسته‌يی را اعلام کردند. همچنين امام خمينی (ره) ۲۷ سال قبل اعلام کردند که سلاح‌هايی که در اختيار دو ابرقدرت دنياست خطری برای بشريت است. ايران همواره موضعش بر مبنای محکوميت سلاح‌های هسته‌يی و استفاده از آن‌ها بوده است.

اين ديپلمات ايرانی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اين که تهديدات اسراييل نسبت به ايران اخيرا افزايش يافته است، جنبش غيرمتعهدها تصميمی برای محکوميت فعاليت‌ها و اقدامات اين رژيم ندارد، گفت: موضوع محکوميت حمله رژيم اسراييل به عراق در ۱۹۸۲به رغم مخالفت آمريکا در وين مورد تاکيد و تاييد اعضاء قرار گرفت و اين مساله هر ساله مورد توجه و تاکيد اعضا قرار می‌گيرد. همچنين يکی از بندهای دستور کار نشست فصلی شورای حکام که دو هفته آينده برگزار می‌شود مربوط به نگرانی‌ها نسبت به توانمندی هسته‌يی اسراييل است. آمريکا همواره تلاش کرده تا افکار عمومی دنيا را نسبت به فعاليت‌ها و سلاح‌های هسته‌يی اسراييل منحرف سازد، اما ما به همراه کشورهای غير متعهد فعاليت فشرده و گسترده‌ای برای محکوميت اسراييل نسبت به اقداماتی که انجام می‌دهد داشته‌ايم.

وی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اين که ايران بر چه اساسی خود را ملزم به پاسخگويی آژانس می‌کند در حالی که معتقد است ادعاهای آژانس بی‌پايه و اساس است گفت: ما هيچ شکی نسبت به صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی‌مان نداريم و ضرب المثلی داريم که می‌گويد طلايی که پاک است چه منتش به خاک است. همچنين بايد بگويم ما همکاری با آژانس را در جهت بی‌اعتبار نشان دادن سرويس‌های اطلاعاتی و نيز مقام‌های آمريکايی که ما را متهم می‌کند انجام می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016