دوشنبه 13 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد معاون اول احمدی نژاد از دخالت‌های سياسی افراد غيرمسئول در امور مربوط به دولت

ايسنا ـ معاون اول رييس‌جمهور، با انتقاد از برخی دخالت‌ها در امور مربوط به دولت، تصريح کرد که اينگونه نيست که دولت هر جا اراده کند هر کاری را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا رحيمی که در سومين جشنواره علم تا عمل در مصلای تهران سخن می‌گفت، با بيان اين‌که دخالت در کار دولت زياد است،‌ اظهارداشت: از يک طرف دشمنان به دنبال نابودی جمهوری اسلامی ايران هستند و تمام تلاش خود را در اين راستا به کار گرفته‌اند که البته انشاءالله خود نابود می‌شوند، ولی از طرف ديگر دخالت در کار دولت نيز زياد است و اينگونه نيست که دولت هر جا اراده کند هر کاری را انجام دهد، همه توقعات از دولت است، همه خواسته‌ها از دولت است ،ولی از طرف ديگر افراد غيرمسئول که پاسخگو نيز نيستند، فراوانند، که اميدواريم با کمک نمايندگان مجلس و مسئولان اين دخالت‌ها را برطرف کنيم.

وی در ادامه با ذکر مثالی گفت: مثلا می‌آيند مصاحبه می‌کنند و با مصاحبه‌ رابطه ما را با همسايگان دچار مشکل می‌کنند، در حالی که يکی از راه‌های شکست تحريم‌ها کار و ارتباط داشتن با همسايگان است، ولی بعضا با يک مصاحبه اين موضوع دچار مشکل می‌شود و ما دخالت‌های سياسی افراد غيرمسئول را بعضا در امور مشاهده می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌که برخی نيز حلقه ارتباط دولت، ملت و شرکت‌ها را نشانه گرفته‌اند که اين حلقه را بزنند، گفت: ما با يک ارتباط صميمانه می‌توانيم کارها را انجام دهيم و مشکلات را برطرف کنيم.

رحيمی با بيان اين‌که صادرات تحريم‌شکن است و ما بايد در راستای افزايش صادرات حرکت کنيم و اين موضوع بايد جزو اولويت‌ها باشد، گفت: ما بايد به نحوی عمل کنيم که صادرات‌مان بر واردات‌مان پيشی بگيرد.

وی همچنين به مشکل مواد اوليه برخی از اين محققان علمی اشاره کرد و گفت: ‌تحريم بانک مرکزی ما را در تامين مواد اوليه دچار مشکل کرد که اين مشکل خوشبختانه برطرف شده و انشاءالله برای برآوردن مواد اوليه با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهيم و اين موضوع را پيگيری می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، مقام دوم کابينه در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که ما به دنبال ساختن بمب اتم نيستيم و بارها نيز مقام معظم رهبری اين موضوع را اعلام کرده و حتی آن را حرام اعلام کرده‌اند، گفت: آنها خود می‌دانند که ايران به دنبال بمب اتم نيست. آنهايی که بمب داشتند کجا موفق شدند که ما بخواهيم با داشتن بمب موفق شويم. آمريکا که بمب اتم دارد آيا اين بمب‌ها در فروپاشی اين کشور در آينده جلوگيری می‌کند؟

وی با بيان اينکه ما به دنبال بهره‌مندی علمی از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی هستيم، گفت: آنها در ظاهر بمب اتم را بهانه می‌کنند ولی در واقع آنها نمی‌خواهند ايران در زمينه‌های مختلف علمی رشد کند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌که با وجود همه اين موانع پيشرفت‌های علمی حاصل شده در ايران انسان را شگفت‌زده می‌کند، افزود: دانشمندان بعضا چيزهايی ساختند که برای اولين بار در دنيا ساخته می‌شود و يا اگر قبلا نيز ساخته شده دانشمندان ما با قيمت کمتر ولی با کيفيت بهتر آن را ساخته‌اند.

رحيمی با بيان اينکه اختراعات دشمنان ما و پيشرفت‌های علمی کشور ما بمب هسته‌يی ماست، تصريح کرد: تمام حساسيت آنها بر سر همين پيشرفت‌هاست.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز گفت: در زمينه پيشرفت‌های علمی می‌توان گفت چندين سال زودتر به اهداف سند دست پيدا کرده‌ايم. ما اکنون هفدهمين قدرت اقتصادی جهان هستيم. در امر سدسازی جزء پنج کشور اول دنيا هستيم و در بحث ظرفيت‌های نيروگاهی جزء هفده کشور اول دنيا هستيم.

معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که پارسال صادرات غيرنفتی ما ۵۳ ميليارد دلار بود و واردات ما به ۶۱ ميليارد دلار کاهش پيدا کرده، ادامه داد: اگر موانع برداشته شود در سال جاری صادرات ما می‌تواند بر واردات ما پيشی بگيرد.

رحيمی با بيان اين‌که برخی از ميهمانان شرکت‌کننده در اجلاس با اشاره به پيشرفت‌های علمی کشور می‌گفتند که پيشرفت‌هايی شما به گونه‌ای است که گويی تحريم نشده‌ايد، گفت: اين تحريم‌ها مشکلاتی را بعضا برای ما ايجاد کرده است، ولی نعمت‌های زيادی را متوجه ما کرده است. ما در تحريم ساخته شديم و در واقع می‌توان گفت مزيت‌های تحريم بيش از خسارت‌های آن برای ما بوده است.

وی با بيان اين‌که اقتصاد مقاومتی يعنی اين‌که اقتصادی را درست کنيم که با تحريم‌ها شکسته نشود و بتواند در برابر آن مقاومت کند، گفت: دولت و ملت بايد در راستای حل مشکلات همدل باشند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌که ما وظيفه داريم مسائل را به درستی برای مردم تبيين کنيم، گفت: ما سند نوکری به مردم را امضا کرده‌ايم و تاکيد داريم که خادم بايد با مخدوم خود صادقانه رفتار کند.

رحيمی با اشاره به برخی از اخلال‌ها که بعضا در بازار ايجاد می‌شود، گفت: ما مشاهده می‌کنيم که بعضا در بازار اخلال ايجاد می‌کنند از جمله بازار مرغ و بايد برای حل اين مشکلات و مسائل دولت و ملت در کنار هم باشند و وقتی که اين موضوع وجود داشته باشد اين مشکلات تبديل به رفاه، آسايش و توسعه می‌شود، در کنار هم و با همکاری هم بايد مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به برخی از درخواست‌های محققان و نخبگان حاضر در اين جلسه، اظهار کرد: با توجه به چارچوب بودجه و امکانات نمی‌توان بلافاصله تمام خواسته‌ها را عملياتی کرد و تمام مشکلات را برطرف کرد، ولی ما تمام تلاش خود را می‌کنيم که بتوانيم مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنيم.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌که امکانات محدود است، تصريح کرد: شما می‌بينيد در مورد نفتی که ما می‌فروشيم موانع ايجاد کردند، گرچه تلاش کرديم که اين موانع را برطرف کنيم و در اقتصاد مقاومتی بايد جايگزينی برای اين موضوع ايجاد کنيم.

رحيمی خطاب به متخصصان گفت: به خاطر محدوديت‌هايی که وجود دارد نمی‌توانيم بلافاصله همه خواسته‌ها را محقق کنيم؛ چرا که ما نمی‌توانيم خارج از بودجه عمل کنيم، ولی همان‌طور که گفتم تمام تلاش‌مان را بکار می‌گيريم که با راه‌حل‌های مناسب درباره مشکلات چاره‌جويی کنيم و آنها را حل کنيم. ما تمام تلاش خود را خواهيم کرد که در حد توان اين محدوديت‌ها را برطرف کنيم.

وی همچنين با بيان اين‌که جلسات کارگروه حمايت از توليد پيوسته برگزار می‌شود، به نخبگان و محققان گفت: جلسات ويژه حمايت از شرکت‌های دانش‌بنيان به عنوان کارگروه حمايت از دستاوردهای علمی را در دولت با حضور دکتر نسرين سلطان‌خواه و ديگر مسئولان مرتبط تشکيل خواهيم داد.

معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که مناسب‌ترين راهبرد مقابله با دولت‌های زورگو و ستمگر، توليد علم و پيشرفت است، گفت:‌ اين فشارهايی که آنها به جهموری اسلامی می‌آورند را اگر سر هر کشور ديگری آورده بودند آن کشور در گام اول فرو می‌ريخت.

وی همچنين در ابتدای سخنان خود با اشاره به نمايشگاه برپا شده و به نمايش گذاشتن پيشرفت‌های علمی کشور در زمينه‌های مختلف گفت: آنچه در اين نمايشگاه مشاهده کرديم و توضيحاتی که مسئولان شرکت‌های دانش‌ بينيان و نخبگان ارائه کردند، موجب شعف، شادی و يک غرورملی است و باعث شد که خستگی‌های شبانه‌روزی جلسات و کارهای اجلاس تهران امروز با ديدن اين پيشرفت‌ها برطرف شود.

وی با بيان اين‌که طبيعی است هر انسان وطن‌پرست و وطن‌دوستی به دنبال ترقی کشور خود در زمينه‌های مختلف علمی است و به محض شنيدن اخبار پيشرفت کشورش خشنود می‌شود، اظهار کرد: ما به شما محققان و نخبگان افتخار می‌کنيم و از خداوند می‌خواهيم که دولت را در خدمت به شما صاحبان علم و فناوری موفق کند و اين توفيق را داشته باشيم که بتوانيم تمام خواسته‌های شما را در اين زمينه محقق کنيم.

رحيمی ادامه داد:دوست داريم که مشکلاتی که مانع در مسير پيشرفت کار شماست برطرف کنيم و در اين ارتباط تمام توان خود را به کار خواهيم بست.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اين‌که در بازديد از نمايشگاه به صحبت‌های محققان و نخبگان گوش داديم و از آنها خواستيم تا موانع و مشکلات‌شان را در راه پيشرفت کارشان بنويسند تا تک‌تک مورد بررسی قرار دهيم، گفت: آقای رييس‌جمهور نيز به خاطر خستگی مفرط کار شبانه‌روزی در ارتباط با اجلاس تهران و جلساتی که داشتند، نتوانستند خدمت شما عزيزان برسند، برخلاف عشق و علاقه‌ای که به شما و دستاوردها و پيشرفت‌های شما دارند و بنده توفيق دارم که در اينجا سلام خالصانه و از عمق دل ايشان را خدمت شما اعلام کنم.

رحيمی با اشاره به پروژه‌هايی که قرار است در طول هفته جاری افتتاح شود و پيشرفت‌های علمی کشور و ارائه آمار و ارقامی در اين زمينه، گفت: به خاطر برگزاری اجلاس کارهای هفته دولت يک هفته به تاخير افتاد و قرار است در هفته جاری برای افتتاح پروژه‌های مختلف به شهرستان‌های مختلف برويم.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران و همچنين فلسفه و روند شکل‌گيری اين جنبش، گفت: جنبش غيرمتعهدها می‌تواند نقش مهم و موثری در مقابله با استکبار و زياده‌خواهی‌های قدرت‌های زورگو داشته، می‌تواند مقابله جدی با زياده‌خواهی‌های آمريکا و هم‌پيمانانش باشد.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به زياده‌خواهی‌های آمريکا و هم‌پيمانانش و تجاوزاتی که در منطقه خاورميانه انجام داده و حمايت اين کشور از رژيم صهيونيستی، گفت: جنبش غيرمتعهدها می‌تواند در مقابله با اين زياده‌خواهی‌ها بسيار موثر باشد.

رحيمی همچنين به رياست سه ساله ايران بر جنبش غيرمتعهدها اشاره کرد و گفت: خيلی از کشورها اذعان کردند که ايران کشوری است که به معنای واقعی غيرمتعهد است و دوست و دشمن به اين موضوع اقرار دارند و امروز خوشبختانه رياست اين اجلاس بر عهده ايران قرار گرفته و خيلی‌ها گفتند که امروز مسئوليت اين جنبش بر عهده کشوری است که به معنای واقعی غيرمتعهد است.

وی با بيان اين‌که اجلاس طی هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: خوشبختانه اجلاس به بهترين شکل خود در تهران برگزار شد و همه از اين موضوع تمجيد کردند. مهمان‌نوازی ايرانيان نيز به وضوح به نمايش گذاشته شد.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به ترس آمريکا و هم‌پيمانانش از ارتباط ديگر کشورها با ايران، اظهار کرد: آنها سعی می‌کنند کشورها را تحت فشار قرار دهند که با ايران ارتباط برقرار نکنند. برای شرکت در اين اجلاس نيز آنها با سران غيرمتعهدها تماس می‌گرفتند و از آنها می‌خواستند که در اجلاس تهران شرکت نکنند، ولی خوشبختانه ديديم که اين فشارها تاثيری نگذاشت و در اجلاس شانزدهم رکورد حضورها شکست شد و تاکنون در هيچ کشوری در اين اجلاس اينقدر شرکت‌کننده حضور نداشته. ما بيش از هفت هزار ميهمان داشتيم و کشورهای مختلف در سطح عالی و خوب در اجلاس شرکت کردند.

رحيمی با بيان اين‌که برای اولين بار زمينه شکل‌گيری بحث مديريت جهانی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کردند در اين اجلاس فراهم شد، گفت: برخی بحث مديريت جهانی را در داخل مورد تمسخر قرار می‌دهند، در حالی که ما بايد در برابر زياده‌خواهی‌ها و هجمه‌ای که به کرامت انسان‌ها توسط زورمداران صورت می‌گيرد، بايستيم.

وی با بيان اين‌که مقدمات مديريت جهانی بر اساس آرمان‌های حضرت امام در حال فراهم شدن است، گفت: برخی از کشورها هستند که در ظاهر متحد به آمريکا هستند، ولی در باطن اينگونه نيستند و در خيلی از جلسات خصوصی از زورگويی‌های آمريکا ابراز ناراحتی می‌کنند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌که اميدواريم در طول سه سالی که رياست جنبش بر عهده ايران است، بتوانيم در شان جمهوری اسلامی عمل کنيم و جايگاه اين جنبش را در عرصه‌ جهانی هر چه بيشتر ارتقا دهيم، اهميت مديريت جهانی را مجددا يادآور شد و افزود: اميدواريم در دورانی که از دولت باقی مانده اين موضوع را در عرصه جهانی به خوبی نهادينه کنيم. در اجلاس کارها به خوبی پيش رفت و کشورها پذيرفتند که پرچمدار واقعی نهضت، جمهوری اسلامی است.

رحيمی با بيان اين‌که ما بايد در مسير اعتلای هر چه بيشتر قرار بگيريم تا همه باور کنند ما در جستجوی مصالح بشری هستم و در اين راه حرکت می‌کنيم، به تلاش غربی‌ها جهت برعکس جلوه دادن حقيقت اشاره کرد و گفت: آنها تلاش می‌کنند که حق را بپوشانند و باطل را حق جلوه داده و حق را باطل جلوه دهند و می‌بينيد عمده رسانه‌های موثر در جهان در خدمت صهيونيست‌هاست. در مورد کشور ما خلاف‌گويی آشکار می‌کنند و برخی نيز متاسفانه تحت تاثير اين خلاف‌گويی‌ها قرار می‌گيرند.

وی با بيان اين که کشورهای غربی بيش از همه کشورهای جهان با يکديگر اختلاف دارند، گفت: آنها دائم از اختلافات ديگر کشورها حرف می‌‌زنند و اين باعث می‌شود که اختلافات درونی آنها کم‌رنگ شود و جلوه‌ای پيدا نکند.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به دخالت قدرت‌‌های زورگو در امور داخلی کشورها و تعيين سرنوشت برای ديگر ملت‌ها، اظهار کرد: بايد با اين زورگويی‌ها مقابله کرد و بايد کمک کنيم پرچم جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه استوار بماند و با اين استعمارگری‌ها مقابله کند.

رحيمی با اشاره به طرح بحث اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت:‌ ما از اول انقلاب تاکنون در تحريم به سر برده‌ايم. دشمنان جنگ هشت ساله را عليه ما تحميل کردند و بسياری از امکانات ما در طول اين هشت سال در مسير جنگ قرار گرفت و بعد از آن نيز در مسير بازسازی، آنها نمی‌خواستند که جمهوری اسلامی ايران شکل بگيرد و در راستای تحقق اين هدف‌شان نيز تلاش زيادی کردند.

در اين مراسم پيش از صحبت‌های رحيمی، نسرين سلطان‌خواه معاون علمی رييس‌جمهور و همچنين چند تن از محققان علمی و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنيان به ايراد سخنرانی پرداختند.

رحيمی همچنين از نمايشگاه سومين جشنواره علم تا عمل نيز بازديد کرد.

در اين مراسم همچنين تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران نيز حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016