یکشنبه 19 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سیداحمد خاتمی: آن‌هایی که در زندانند، اگر تظاهرات مسالمت آمیز می‌کردند زندانی نمی‌شدند

احزاب و شخصیت‌ها - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در نظام اسلامی کسی به خاطر انتقاد و اعتراض در زندان نیست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره تخصصی بصیرت سیاسی که به همت امور فرهنگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با حضور 150 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شد، در پاسخ به سوالی درباره زندانیان سیاسی اظهار داشت: کسانی که در زندان هستند به خاطر انتقاد یا اعتراض آنها نیست و اگر اینها رو به براندازی نمی‌آوردند و تظاهرات مسالمت‌آمیز داشتند، مطمئن باشید، زندانی نمی‌شدند.

وی افزود: اما آنچه ما از این افراد شاهد بودیم تیراندازی و اقداماتی نظیر خلع سلاح پاسگاه نزدیک میدان آزادی و آتش زدن مسجد بود. در نظام اسلامی قرار نیست کسی به خاطر اعتراض زندانی شود و کسانی که در زندان‌اند، نیز به استناد مواد قانونی زندانی شدند. ممکن است مباشرتا این‌ها نبودند ولی طراحی آنها اتفاقات سال 88 را به بار آورد.

اهم سخنان آیت الله خاتمی در ادامه به نقل از ایسنا می‌آید:

نظام اسلامی هیچ وحشتی از انتقاد و اعتراض ندارد اما آنچه مهم است این است که باید روش اقناعی برای قانع کردن مخالفان به جد پیگیری شود و یکی از توصیه‌های من به صداوسیما نیز در همین راستا است.
(در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر عدم موضع‌گیری شفاف برخی از مراجع تقلید و علما) ما نباید بزرگان خود را به سبد دشمنان بریزیم، خوشبختانه همه مراجع ما نسبت به فتنه 88 موضع داشتند و صراحتا گفتند که تضعیف نظام حرام است.

ایران در خط مقدم تشویق دولت سوریه به اصلاحات بوده است، اینکه دست از رفتار دیکتاتورانه بردارند و به مردم میدان دهند، اما مساله این است که کسانی که به جنگ با نظام سوریه رفتند، مردم سوریه نیستند. آمریکا به صراحت اعلام می‌کند که در سوریه دخیل است. امروز، القاعده است که در سوریه با دولت این کشور می‌جنگد و برخی گردان‌های آن به نام عمر بن سعد، شمر و یزید است و معارضان سوریه دقیقا آمریکایی و همفکر آمریکایی‌ها هستند.
سوریه بهانه است و پس از آن به دنبال عراق خواهند رفت و بسیار مایلند که بعد از عراق نیز نوبت ایران شود، اما این آرزو را به گور خواهند بود. سوریه تاوان حمایت‌های خود را از مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

من شنیده‌ام که برخی انتقادات درباره روابط عربستان و ایران را اینگونه پاسخ دادند که ما نیش به همسایه را درست نمی‌دانیم و سیاست دولت این نیست. اما باید بگویم که وظیفه ما نهی از منکر است و اشغال یک کشور نیز یک منکر محسوب می‌شود. ما شاهد جنایت پشت جنایت هستیم، نهی از منکر ما اگر نیش هم باشد وظیفه است.

ما دینی را عین سیاست می‌دانیم که دین به سیاست خط دهد و نه سیاست به دین. ما سیاست علوی را عین دیانت می‌دانیم و نه سیاست اموی را. سیاست منهای دین و اخلاق سیاست لائیک است و سیاست لائیک قطعا از دین جدا است. در صحنه سیاسی جامعه ما متاسفانه گاهی سیاست لائیک به نام سیاست دینی به کار برده می‌شود. نشر شایعات و انتشار اخبار بدون تحقیق ربطی به دین ندارد. برخی قلم به دست‌ها بیشتر دروغ‌مدارند تا راست‌مدار.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


125 شبکه فارسی زبان ضدانقلاب اکنون در حال فعالیت هستند. بنده سیبل شبکه‌های ضدانقلاب هستم و از اینکه مورد هجمه آنها قرار گرفته‌ام خوشحالم؛ چرا که احساس می‌کنم حرف‌هایم تاثیرگذار بوده است اما از این ناراحتم که چرا در داخل اینگونه رفتار می‌کنند. یکی از رسانه‌ها خبری از من کار کرده بود به این صورت که من گفته‌ام مردم نباید در برابر گرانی‌ها آه بگویند، در حالی که من چنین حرفی نزده بودم و صحبت من این بود که مردم ما همان‌طور که در طول 33 سال نشان دادند، حسرت یک آه را در دل دشمن خواهند گذاشت.
ما معتقدیم که دروغ و افترا حتی نسبت به دشمنان ضدارزش و ضد دین است.
استقلال حوزه به معنای قهر بودن با نظام نیست. دولت هیچ امر و نهی نسبت به حوزه ندارد. حوزه‌ها تنها باید حامی ناصح باشند، حامی ناصح به این معناست که نقاط قوت را تقویت کنند و انتقاد سازنده نسبت به نقاط ضعف داشته باشند.

(درباره نوع برخورد با مخالفان، ضمن تقسیم آن به مخالفان برانداز و مخالفان منتقد)در رابطه با کسانی که به دنبال براندازی نظام هستند این نظام است که باید با آنها برخورد کند و در هیچ نظام دینی یا غیردینی و دموکراتیک یا غیردموکراتیک میدان برای براندازان باز نمی‌شود. حق مردم اقتضا می‌کند که با براندازان برخورد شود.

اما نوع دیگر مخالفان که مخالفان سیاسی هستند، انتقادات و اعتراضاتی دارند که باید به آنها با سیره امامان یعنی سیره اقناعی برخورد شود یعنی تلاش کنیم تا مخالفان را قانع کنیم.

حمایت از موضع حق، همواره هزینه دارد. در زمان طاغوت زندان، تبعید یا شهادت بود و در زمان انقلاب هزینه‌اش شنیدن فحش‌های رسانه‌ای است، اما مهم این است که ما تکلیف خود را تشخیص دهیم و در آن مسیر گام برداریم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016