دوشنبه 27 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقادات تند فريدون عباسی از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در پنجاه و ششمين کنفرانس عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين ضمن حمله به آژانس و نقش او در مناقشه هسته‌ای ايران از حملات تروريستی به تأسيسات اتمی ايران خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- تلاش برای ترور مذاکره‌کنندگان ايران با آژانس

ايسنا - رييس سازمان انرژی اتمی در وين افزايش پنجاه درصدی تعداد ماشين‌های سانتريفيوژ در نطنز و راه‌اندازی و گازدهی چهار زنجيره از ماشين‌های سانتريفيوژ برای افزايش توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد در فردو را اقداماتی در جهت رفع نياز و مقابله با آسيب‌های احتمالی از سوی ايران دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) فريدون عباسی، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژی اتمی ايران در پنجاه و ششمين کنفرانس عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين که از صبح روز دوشنبه آغاز به کار کرده است سخنرانی کرد.

وی با بيان اين‌که "جمهوری اسلامی ايران بر اساس تعاليم اسلام همواره با توليد و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی مخالف بوده و هست و رهبر معظم جمهوری اسلامی ايران بر حرام بودن توليد و استفاده از سلاح هسته‌‌يی تأکيد دارد" اظهار کرد:‌" ما سلاح هسته‌‌يی را اقتدار‌آفرين نمی‌دانيم و معتقديم يک ملت با اتکا به استعدادها و ظرفيت بالای انسانی و طبيعی خود، توانايی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته‌‌يی را دارد."

عباسی افزود: "پيروزی انقلاب اسلامی در ايران و برچيده شدن نظام شاهنشاهی مورد حمايت آمريکا، مصداق بارز شکسته شدن اين اقتدار است."

رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه به ترور تعدادی از کارشناسان و متخصصان هسته‌يی کشورمان در يک سال گذشته اشاره کرد و گفت: "به دنبال شهادت مهندس داريوش رضايی‌نژاد بعد از سالگرد شهادت استاد شهيد دکتر مجيد شهرياری و يک روز قبل از دومين سالگرد شهادت استاد دکتر مسعود عليمحمدی، عاملان صهيونيسم دست به اقدام جنايتکارانه ديگری زدند و مهندس مصطفی احمدی‌روشن و کارمند او رضا قشقايی را با استفاده از بمبی که به خودرو در حال حرکت آن‌ها چسباندند به شهادت رساندند. در اين فاصله، ترور افراد ديگر از جمله افراد مذاکره‌کننده با آژانس و تعداد ديگری از متخصصان ما در دستور کار تروريست‌ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شناسايی و دستگير شدند و خبر آن از طريق رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان رسيد."

وی ادامه داد: "ظهور تروريسم هسته‌‌يی و بی‌تفاوتی دبيرخانه آژانس نسبت به آن و بعضا پاسخ‌های سطحی و کليشه‌ای نسبت به اين پديده می‌تواند در آينده برای متخصصان ساير کشور‌ها نيز مخاطره‌آميز باشد. شهيد مصطفی احمدی‌روشن از افراد کليدی در فن‌آوری هسته‌يی و غنی‌سازی ايران بود و بعد از شهادت او صدها نفر از متخصصان دانشگاهی و صنعتی، داوطلب همکاری با سازمان انرژی اتمی ايران شده و تعدادی از آن‌ها مشغول کار شده‌اند."

رييس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ملاقاتی که سال گذشته با مديرکل آژانس در وين داشته است به دعوت ايران از وی برای آشنايی نزديک با فعاليت‌های هسته‌يی ايران و بازديد از تأسيسات هسته‌يی اشاره کرد و گفت:" از مديرکل خواستم که برای بررسی فعاليت‌های هسته‌يی کشورم و حصول اطمينان از صحت عملکرد، زمان معقولی را پشنهاد دهند. يک سال از آن تاريخ گذشته‌ است ولی پاسخی به آن درخواست داده نشده و بر روالی که پيش گرفته‌اند، اصرار می‌شود و رويکرد به گونه‌ای بوده‌است که گفت‌وگوها به نتيجه نرسد."

عباسی تصريح کرد: " می‌توان از ابتدا مانع بزرگی در مسير گذاشت و بعد اظهار کرد که مذاکرات در برداشتن آن مانع به نتيجه نرسيده‌ است. راه‌حل عاقلانه اين است که آژانس برای آنچه که خود راستی‌آزمايی می‌نامد، صبورتر باشد و برای رعايت حقوق و امنيت يک کشور عضو با دقت بيشتری عمل کند. قابل توجه است که گروه طالبان، القاعده و رژيم صدام برای بعضی کشورها و امنيت ملی آنها تا چه اندازه خطرناک بودند. کشور ما با اين گروه‌ها و کشورها چند هزار کيلومتر مرز مشترک دارد و امنيت ما بسيار مهم‌تر از کشورهای دور دست به خصوص فراآتلانتيک است. لازم است در بازرسی‌ها از ايران، شرايط خاص منطقه درک شده و اطمينان لازم برای جمهوری اسلامی ايران ايجاد شود."

وی تاکيد کرد: "زمان می‌تواند ابهامات را به خوبی رفع کند. فقط اعتماد متقابل لازم است."

رييس سازمان انرژی اتمی خطاب به خبرنگاران مستقل، وجدان بيدار جهان گفت: "ممکن است دبيرخانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از وظايف اصلی خود، بی‌طرفی و عدالت به دليل سوء مديريت و اعمال نفوذ برخی کشورها منحرف شده باشد. انديشمندان جهان بدانند پرونده هسته‌‌يی ايران در آژانس و ابهاماتی که در خصوص آن مطرح می‌شود محصول از بين رفتن منافع حاکمان چند کشور در ايران و ظهور انديشه‌ای آزادی بخش در زمان حاضر است. متأسفانه آژانس بين‌المللی‌انرژی اتمی رويه‌ای را در پيش گرفته‌ است که اگر ما بخواهيم مثل برخی مسوولان آژانس بدبينانه نگاه کنيم، مدرک ارائه نکنيم و لجاجت به خرج دهيم، نبايد گفت‌وگوها را ادامه دهيم و گزينه‌های ديگری را بايد امتحان کنيم."

وی گفت: "ممکن است تروريست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفيانه تصميم‌سازی کنند. بايد مديرکل آژانس و همکاران او را از اين موضوع با خبر سازيم و هشدار لازم را بدهيم. تأکيد می‌کنم به حادثه‌ها و گزارش‌ها می‌توان بدبينانه نگاه کرد و نتيجه گرفت و برای ملت‌هايی که می‌توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفايی بيشتر تمدن بشری با محوريت وحدانيت خداوند متعال شوند، مشکل ايجاد کرد. ذکر چند مثال می تواند ريشه نگرانی‌های ما را روشن‌تر سازد."

عباسی افزود:" روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسير شهر قم به مجموعة فردو (مجتمع شهيد عليمحمدی) قطع می‌شوند. يادآوری می‌شود قطع برق يکی از راه‌های آسيب رساندن به ماشين‌های سانتريفيوژ است. در اولين ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آيا اين بازديد ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غير از بازرسان آژانس می‌توانند در اين زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟"

وی ادامه داد:"مورد ديگر اين است که در مسير مجموعه نطنز (مجتمع شهيد احمدی‌روشن) نيز اقدام مشابه‌ای صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافيت فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌‌يی کشورمان و نظارت آژانس براين فعاليت‌ها، سعی کرده‌ايم اقلام عمومی مورد نياز خود را از بازار جهانی تهيه کنيم. آژانس در رابطه با حذف تحريم‌ها به ما کمکی نمی‌کند، شايد وظيفه‌ای ندارد، اما وقتی ويروس استاکس نت به کار برده می‌شود در تجهيزات خلاء، خرابکاری صنعتی می‌شود و يا مواد منفجره در دستگاه‌ها جاسازی می‌شوند، آمار تعداد ماشين‌های سانتريفيوژ، جرم دقيق اورانيوم غنی‌شده، مانده غنای اورانيوم در UF۶ خروجی از ماشين‌ها و آنچه که در آن حوالی قابل رويت است را با امانت‌داری و صداقت تمام گزارش می‌کند. اين اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختيار خرابکاران و تروريست‌ها قرار می‌گيرد.

اين موضوع در ۲۰ می ۲۰۱۲ با نشان دادن يک تجهيز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مديرکل و دو معاون او در تهران توضيح داده شد و از وی خواستيم از تکرار اين گزارش‌ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخير مديرکل محترم نيز جزئيات دقيق‌تری نوشته شده است."

به گزارش ايسنا،‌ عباسی گفت که نمونه عکس‌های مربوط به اين خرابکاری‌ها در غرفه نمايشگاه جمهوری اسلامی ايران به نمايش گذاشته شده‌ است.

رييس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: "طراحان حمله به تأسيسات هسته‌‌يی ايران با توجه به گزارش‌های منتشر شده آژانس متوجه شده‌اند که در برنامه خود موفق نبوده‌اند. لازم است جهت خوشحالی همة افرادی که از شکوفا شدن نبوغ انسان‌ها لذت می‌برند و خداوند را در خلقت انسان تحسين می‌کنند ذکر کنم که متخصصان ايرانی توانسته‌اند با هدف قراردادن مجموعه‌های مجازی برای حملات سايبری، خرابکاری صنعتی و استفاده از مواد منفجره، به موقع از وقوع حوادث با خبر شوند و خطرات را دفع کنند و روش‌هايی را ابداع کنند که تأسيسات و توانمندی هسته‌يی در اثر حملات موشکی و هوايی از بين نرود. اما بر اساس آموزه‌های اسلام ما اصل را بر برائت می‌دانيم و از کارکنان محترم آژانس می‌خواهيم با تصحيح عملکرد گذشته، آژانس را به مسير صحيح برگردانده و در مسير عدالت حفظ کنند."

عباسی افزايش پنجاه درصدی تعداد ماشين‌های سانتريفيوژ در غنی‌سازی زير پنج درصد و بر اساس گزارش آژانس راه‌اندازی و گازدهی چهار زنجيره از ماشين‌های سانتريفيوژ برای افزايش توليد اورانيوم با غنای بيست درصد در فردو و راه‌اندازی يک زنجيره از ماشين‌های سانتريفيوژ نسل جديد را اقداماتی در جهت رفع نياز و مقابله با آسيب‌های احتمالی دانست.

وی در ادامه سخنانش در کنفرانس سالانه آژانس که با حضور وزيران و رييسان انرژی اتمی کشورهای عضو روز دوشنبه به مدت يک هفته آغاز به کار کرده است اظهار کرد: "بزرگترين دستاورد موفقيت‌ها و پيشرفت‌های ايران در عرصه علم و فن‌آوری هسته‌يی، ايجاد احساس عزت نفس و عزت ملی در کشور و ارائه الگويی به ملت‌های منطقه و جهان از توانايی يک ملت برای ايستادگی در مقابل فشارها، حفظ استقلال و شکستن انحصار علمی قدرت‌های استکباری است. از اين رو توليد سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران شاهد اين مدعا است."

وی هم‌چنين گفت: "توانمندی ايران در اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانيوم، غنی‌سازی اورانيوم تا ۲۰% و تبديل مجدد خروجی غنی‌سازی به U۳O۸ با غنای ۲۰% و استفاده از آن در توليد صفحات سوخت و مجتمع کردن آنها نشان دهندة عزم و توان متخصصان ما و هدیة فکری ما به تمام ملل انساندوست جهان و آغازی برای همکاری‌های صلح‌آميز در جهت رفاه و سلامتی بشر است. دستاوردهای جديد و روش‌های حفظ توانمندی‌ها را در آينده و به تناسب اطلاع خواهيم داد."

معاون رييس‌جمهور تاکيد کرد: "ما همچون گذشته به تعهدات خود در آژانس و معاهده منع گسترش سلاح هسته‌يی (NPT) پايبند و حقوق خود را مطالبه خواهيم کرد. به آژانس توصيه می‌کنيم رويکرد خود را در رابطه با ايران تغيير دهد. آژانس بايد از ايران برای برطرف کردن اتهاماتی که برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ايران (که از مجامع بين‌المللی استفاده ابزاری می‌کنند) مطرح می‌کنند کمک بخواهد و نبايد به گونه‌ای رفتار کند که شبهه داشتن مأموريت در اثبات ادعاها را به وجود آورد."

وی خاطرنشان کرد: "جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک کشور عضو آژانس و با توانمندی هسته‌يی که همواره آن را در جهت صلح و رفاه جامعه بشری به کار خواهد برد، خواهان تقويت آژانس، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌يی و خلع سلاح همه جانبه است و پيشنهاد می‌کنيم خلع سلاح از کشوری شروع شود که در استفاده و اشاعه پيش قدم بوده و مرتب برای استمرار بقاء خود به دنبال دشمن فرضی می‌گردد."

عباسی ادامه داد: "آژانس بايد به اعضاء خود برای رشد و توسعه در بهره‌گيری از فن‌آوری هسته‌يی کمک کند و اعضاء در ازاء انجام تکاليف قانونی از حقوق خود بهره‌مند شوند. انرژی هسته‌‌يی صلح‌آميز حق همة اعضاء است. برخوردهای دوگانه و گزينشی برخوردکردن حق اعضاء را از بين می برد. ايران به عنوان رييس جنبش عدم تعهد از حق همة اعضاء اين جنبش دفاع خواهد کرد. ما خواستار برهم زدن ساختار غيرعادلانه شورای حکام آژانس هستيم. ساختار دموکراتيک برای شورای حکام منجر به تقويت بيشتر آژانس خواهد شد. کشوری که از سلاح هسته‌يی استفاده کرده‌ است صلاحيت حضور در شورای حکام را ندارد. اميدواريم بزودی شاهد وقوع بهار مجامع بين‌المللی در راستای برقراری عدالت در جهان باشيم."

معاون رييس‌جمهور گفت: "وجود رژيم صهيونيستی و اضافه بر آن مجهز بودن اين تفکر صهيونيستی به سلاح هسته‌‌يی، صلح و امنيت بين‌الملل را به خطر می‌اندازد و برای جامعه جهانی خطری جدی است. برای آزادی فلسطين از دست اشغالگران صهيونيست نيازی به ساخت و استفاده از سلاح نامشروع هسته‌يی نيست. دموکراسی و مراجعه به آراء ساکنان اصلی فلسطين راه‌حل اصولی است و به همگان توصيه می‌شود."

وی با بيان اين‌که تقابل با پيشرفت هسته‌‌يی ايران برای حفظ انحصار قدرت و ثروت و مستحکم کردن پايه‌های استعمار و برده‌داری نوين است افزود: "به تحريم‌های اجرا شده و يا در دست اجرا برای ايران دقت کنيد. موضوع هسته‌يی ايران نقاب از چهره کريه استعمار و برده‌داری نوين برداشته‌ است. به نظم نوين در بيمه کشتی‌ها و پرچم آنها، بانک، معاملات نفت و ... دقت کنيد. ما با اتکال به خداوند متعال و پشتوانه حمايت مردم، راه آزادی و استقلال را با اقتدار ادامه می‌دهيم و در آينده فن‌آوری ايرانی در روی زمين و در فضا پشتيبان آزادی‌خواهی و استقلال همگان خواهد بود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016