سه شنبه 28 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: آژانس مختصات تاسيسات هسته‌ای اسرائيل را برای ضربه متقابل ايران ارائه کند


رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: به مديرکل آژانس توصيه کردم که مختصات جغرافيايی و تعداد تاسيسات غنی‌سازی رژيم صهيونيستی را که دشمن ايران است، متقابلا در اختيار ما بگذارد تا شرايط طرفين برای ضربه زدن مساوی باشد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) فريدون عباسی در حاشيه پنجاه و ششمين کنفرانس عمومی آژانس بين‌ المللی انرژی اتمی، پس از ديدار با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ديدار اخيرش با يوکيو آمانو مديرکل آژانس تاکيد کرد که در اين ديدار تذکر قبلی خود را به وی تکرار کرده است.

وی گفت: همان‌طور که در ملاقات تهران به آقای آمانو تذکر دادم و درخواست کردم که از اين‌گونه گزارش دادن به شورای حکام و قرار دادن اطلاعات آن در اينترنت خودداری کند، امروز(دوشنبه) نيز همين تذکر را تکرار کردم. در اين ديدار به آمانو گفتم که با توجه به شرايط منطقه و خطری که برای ايران وجود دارد، اجازه بدهد در شرايط مساوی از دستاوردهای خود دفاع کنيم. من به مديرکل توصيه کردم که مختصات جغرافيايی و تعداد تاسيسات غنی‌سازی رژيم صهيونيستی را که دشمن ايران است، متقابلا در اختيار ما بگذارد تا شرايط طرفين برای ضربه زدن مساوی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسی با اشاره به دستاوردهای هسته‌يی ايران در طول سال گذشته تاکيد کرد: اين دستاوردها به رغم تحريم‌هايی است که چند کشور غربی عليه ايران اعمال کرده و گمان می‌کنند که اين تحريم‌ها فلج کننده است.

وی افزود: ايران با توجه به تحريم‌ها نتوانست سوخت ۲۰ درصد مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران را از بازار جهانی تهيه کند؛ بنابراين با همت متخصصان ايرانی توانست با تغيير زنجيره‌های سانتريفوژها، غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام دهد و سوخت لازم رآکتور تهران را تهيه کند.

وی با تاکيد بر اين‌که «عمده غنی‌سازی ايران در حد سه و نيم درصد است» تاکيد کرد: بر حسب نيازمان در آينده مقدار اورانيوم غنی شده خود را تعيين می‌کنيم. هدف غنی‌سازی ۲۰ درصد در ايران برای توليد راديو داروهاست درحالی که برخی تلاش می‌کنند آن را به هدف‌های غيرمسالمت آميز متصل کنند.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران همان‌طور که در گذشته قصدی برای توليد اورانيوم ۲۰ درصد نداشت هم اکنون نيز قصد غنی‌سازی بيش از ۲۰ درصد را ندارد و اصولا اگر در گذشته در مسير تهيه سوخت رآکتور تهران مانع ايجاد نمی‌شد، ايران درصدد غنی‌سازی ۲۰ درصد برنمی‌آمد.

وی به برخی‌ها توصيه کرد: روی غنی‌سازی ۲۰ درصدی ايران متمرکز نشويد و آن را يک خطر تلقی نکنيد؛ چراکه عمده غنی‌سازی ايران در حد سه و نيم درصد خواهد بود.

وی با بيان اين‌که «ايران در توسعه پرتوها در زندگی مردم پيشرفت زيادی داشته است» گفت: متاسفانه اين فعاليت‌ها هيچ وقت در رسانه‌ها بزرگ نمی‌شود، در حالی که ايران در همين راستا يکی از استان‌های خود را به عنوان پايلوت در کشاورزی هسته‌يی قرار داده است.

عباسی در پاسخ به سوالی درباره غنی‌سازی ۲۰درصدی ايران گفت: اورانيوم غنی شده ۲۰ درصد ما در حد نياز رآکتورهای تحقيقاتی ايران است. ما قصد خود را برای ساخت رآکتورهای جديد تحقيقاتی به اطلاع آژانس می‌رسانيم و بعد از تصويب مجلس و تامين بودجه، به توليد اورانيوم ۲۰ درصد به ميزان نياز رآکتورهای تحقيقاتی ادامه می‌دهيم.

رييس سازمان انرژی اتمی با تاکيد بر اين‌که «تمرکز غنی‌سازی ايران بر «زير پنج درصد» است» نسبت به گزارش های آژانس درباره ايران انتقاد و تاکيد کرد: اين گزارش‌ها، اطلاعات لازم را در اختيار خرابکاران می‌گذارد. در گزارش‌های مديرکل تعداد سانتريفوژها و پسماندهای ماشين‌ها ارايه می‌شود و اين داده‌ها باعث می‌شود کسانی که قصد خرابکاری در تاسيسات ما را دارند، اطلاعات لازم را بدست آورند.

وی افزود: به عنوان نمونه در يکی از تجهيزات خلاء، مواد منفجره ای به اندازه يک عدس کار گذاشته بودند که کشف شد. اين ماده منفجره می‌تواند محور تجهيز خلاء را سوراخ کند و شکسته شدن خلاء به معنای از بين رفتن ماشين‌های سانتريفوژ است.

وی با اشاره به اين‌که «ايران بيش از ۲۰۰ مورد از اين تجهيزات را سه چهار سال پيش از بازار عمومی خريداری کرده بود»، گفت: آن‌ها منتظر بودند که ما اين تجهزات را در تاسيسات خود بکار ببريم تا نتيجه خرابکاری را ببينند.

عباسی با بيان اين‌که «چند کشور در اتحاديه اروپا در زمينه خرابکاری به هم خوب سرويس می‌دهند»، ابراز اميدواری کرد که اتحادها در جهت صلح و رفاه مردم و نه خرابکاری باشد. ما با اين خرابکاری‌ها مقابله کرديم و توانستيم تعداد ماشين‌های سانتريفوژ خود را افزايش دهيم.

وی با اشاره به شفافيت ايران در مقابل آژانس تاکيد کرد: متاسفانه آژانس، راحت اين اطلاعات را در اختيار خرابکاران و تروريست ها می گذارد.

به گزارش ايسنا به نقل از ايرنا وی با تاکيد بر اين‌که «ايران به گفت‌وگوهای خود با آژانس ادامه می‌دهد» در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که آيا گفت‌وگوهای ايران و آژانس خسته کننده نيست؟ تصريح کرد: مذاکرات ايران و آژانس را خسته کننده نمی‌دانيم. ما برای دفاع از حقوق کشورمان خسته نمی‌شويم و سعی می‌کنيم به گفت‌وگوها ادامه دهيم. اگر مسوولان آژانس لجاجت به خرج نمی‌دادند و در يک سال گذشته که مدرک معتبر از آن‌ها درخواست کرده بوديم، مدرک خود را ارايه می‌کردند، زودتر به نتيجه می‌رسيديم. آن‌ها می‌گويند با تروريست‌ها و خرابکارها همکاری نداريم، ما می‌گوييم سند ارايه بدهيد که همکاری نداريد.

رييس سازمان انرژِی اتمی درباره تلاش خرابکاران برای قطع برق فردو پاسخ داد: ماشين‌های سانتريفوژ بر اثر قطع برق می‌توانند از آن دوری که دارند خارج شوند ولی چون ما قبلا با اين مشکل در نطنز روبه رو بوديم، برای همين پيش‌بينی لازم را با استفاده از باطری بک آپ و ثابت کننده ولتاژ انجام داديم و جلو خرابکاری را گرفتيم. جهت اطلاع آن‌ها که برای خرابکاری در تاسيسات هسته‌يی ما تلاش می‌کنند اعلام می‌کنم که ما مسيرهای مخفی برق نيز به تاسيسات هسته‌يی خود داريم.

وی تاکيد کرد: بر اين اساس در فردو با هيچ خسارتی مواجه نشديم.

وی با تاکيد بر اين‌که «ايران کشوری قوی است و بخوبی می‌تواند با خرابکاری‌ها مقابله کند» تصريح کرد: ما طرف مقابل را به مبارزه بيشتر دعوت می‌کنيم چون چيز ياد می‌گيريم و در اختيار جامعه جهانی می‌گذاريم.

عباسی افزود: ما با توجه به خرابکاری‌هايی که در مسير ايران هسته‌يی به وجود آمده است، آماده‌ايم کلاس‌های مقابله با خرابکاری را در آژانس برای کشورها برگزار کنيم و سعی می‌کنيم ايمنی هسته‌يی را در جهان بالا ببريم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ايمنی نيروگاه اتمی بوشهر نيز گفت: تمام مراحل ساخت و بهره‌برداری از اين نيروگاه تحت نظارت آژانس بوده و شرکت روسی تمامی اصول ايمنی را در آن رعايت کرده است.

وی با اشاره به اين‌که «ايران در پيوستن به کنوانسيون ايمنی نيروگاه‌های هسته‌يی مشکلی ندارد و اين موضوع درحال سير مراحل قانونی برای تصويب در مجلس است» در عين حال تصريح کرد: برخوردهای گزينشی و سوءاستفاده از معاهده‌های بين‌المللی موجب می‌شود که ما با احتياط بيشتری جلو برويم.

رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال ديگری در مورد گفت‌وگوهای ايران و آژانس اظهار کرد: آژانس در ادامه گفت‌وگوها از موضع دادستان برخورد نکند، بلکه از ديدگاه همکاری که می‌خواهد ادعاها را رد و نه اثبات کند، وارد گفت‌وگو شود.

وی درباره رای ممتنع تونس و مصر به قطعنامه شورای حکام عليه ايران نيز گفت: حقيقت‌جويی و حقيقت‌خواهی که مردم در خاورميانه و شمال آفريقا به دنبال آن هستند باعث گونه‌ای بهار و بيداری در کشورهای منطقه شده است.

وی رای تونس و مصر را بسيار مهم توصيف و ابراز اميدواری کرد که همکاری بين همه کشورهای همسايه و اسلامی و همه کشورهايی که انسانی فکر می‌کنند بيشتر از گذشته شود. پيام اين رای، آن است که آزادی مردم از ديکتاتوری‌ها و سرکار آمدن دولت‌های مستقل می‌تواند مجامع بين‌المللی را تغيير داده و به سمت عدالت نزديک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016