یکشنبه 2 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرکت زیمنس فروش دستگاه و خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران را رد کرد

بی بی سی: شرکت زیمنس گفته های یک مقام پارلمانی ایران را که این شرکت را متهم به کارگذاشتن مواد منفجره در دستگاه های فروخته شده به ایران کرده، رد کرده است.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سی و یکم شهریور به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران گفته "مسئولان اطلاعاتی و امنیتی ما موفق به شناسایی دستگاه‌هایی شدند که برای فعالیت‌های هسته‌ای به ما عرضه و در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود."

زیمنس یک شرکت های چند ملیتی در زمینه سامانه های برق و ارتباطات و تهویه مطبوع است که مقر آن در شهر مونیخ آلمان است. سخنگوی شرکت زیمنس ادعای ایران را رد و اعلام کرده است که هیچ گونه قراردادی با ایران در زمینه فعالیت های اتمی ندارد.

ایران مشخص نکرده است که چه دستگاهی را از این شرکت برای تاسیسات اتمی اش خریداری کرده اما آقای بروجردی گفته "قرار بوده این دستگاه‌ها در زمان بکارگیری منفجر و تمام سیستم را مختل کند."

به گفته این مقام پارلمانی ایران "جاسازی مواد منفجره در تجهیزات ارائه شده به ایران در شرکت زیمنس آلمان انجام شده است."رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته "شرکت زیمنس باید پاسخگوی این اقدام خود باشد."

شرکت زیمنس پیش از انقلاب بهمن ۵۷ پیمانکار اصلی ساخت نیروگاه بوشهر بود اما با وقوع انقلاب و به فاصله کوتاهی پس از آن آغاز جنگ ایران و عراق، از ادامه همکاری با ایران خودداری کرد.

این شرکت در زمینه تجهیز زیرساخت های تلفن همراه با ایران همکاری داشت اما پس از وضع تحریم های بین المللی، همکاری خود با ایران را قطع کرده است. شرکت زیمنس حتی از ساخت یک خطوط ریلی سریع السیر بین تهران و مشهد خودداری کرد.

برخی از ناظران مسائل سیاسی ایران احتمال می دهند اشاره مقام های جمهوری اسلامی به خرید دستگاه از زیمنس، با توجه به تحریم های بین المللی و حساسیت بر فعالیت های اتمی ایران، خریدهایی باشد که از بازار غیررسمی انجام شده است.

هشدار در وین، اعلام جزئیات در تهران

یک هفته پیش از این فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که "ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی کنند."

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن اعلام "خرابکاری" در خطوط برق شهر قم با هدف ضربه زدن به سانتریفوژهای کارخانه غنی سازی اورانیوم ایران در نزدیکی این شهر ، از کار گذاشته شدن مواد منفجره در برخی از تجهیرات اتمی که ایران با اطلاع آژانس از بازارهای آزاد تهیه کرده خبر داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این مقام اتمی ایران جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش گفته بود "خرابکارها و تروریست ها" بر اساس گزارش های منتشر شده آژانس به جزئیات فعالیت های ایران پی می برند.

آقای عباسی دوانی گفته با نشان دادن یکی از تجهیزات "به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش‌ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق‌تری نوشته شده است."

اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به انتشار جزئیاتی از برنامه اتمی ایران در گزارش های فصلی مدیرکل آژانس به شورای حکام (هیات مدیره آژانس) و رئیس شورای امنیت است.

ایران می گوید درز اطلاعات محرمانه استفاده "خرابکاران و تروریست ها" از آن علیه برنامه اتمی را آسان می کند.

مطابق معاهده منع گسترش سلاح های اتمی که ایران آن را امضا کرده، آژانس موظف به حفاظت از اطلاعات محرمانه کشورها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016