پنجشنبه 6 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست خبری احمدی‌نژاد در نيويورک: ايران آماده گفت‌وگو با آمريکاست، اميدوارم هيچ زندانی در جهان وجود نداشته باشد


ايسنا ـ رييس‌ جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اينکه سازمان ملل متحد بايد به طور حقيقی سازمانی برای ملل بوده و همه ملتها در آن دارای حق برابر باشند، تبعيض در آن را به عنوان منشاء بسياری از مشکلات امروز جهان و تبعيض در عرصه بين‌المللی دانست و گفت: مجمع عمومی سازمان ملل بايد بالاترين رکن اين سازمان باشد و همگان در آن آزادانه، بدون فشار و در کنار هم جهان را اداره کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی در حاشيه سفر به نيويورک در کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های بين‌المللی با بيان اينکه اميدوارم گفت‌وگوهای ما به استقرار صلح و امنيت پايدار در جهان منجر شود، گفت: باور من اين است که انسانها شايسته زندگی بسيار بهتری هستند نسبت به آنچه امروز از آن برخوردارند.

به سوی استقرار نظمی جديد در جهان حرکت کنيم

رييس جمهور با اشاره به اينکه نظم موجود جهان در تنظيم نيازهای اوليه بشر و تامين آرامش فکری برای او با شکست مواجه شده است، افزود: حتما بايد به سوی استقرار نظمی جديد در جهان حرکت کنيم و اين مهم مستلزم مشارکت جمعی همه ملتها است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه معتقديم نظم جديدی بر جهان حاکم خواهد شد که در آن همه از حقوق برابر برخوردار باشند و کسی بر ديگری برتری نداشته باشد، اظهار کرد: برای تحقق آرزوهای خوب بشر و استقرار سعادت عمومی راهی جز جايگزينی نظمی جديد وجود ندارد.

ايران در شرايط عادلانه برای حل مسايل آماده گفت‌وگوست

رييس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نيويورک تايمز مبنی بر چگونگی روابط ايران و آمريکا طی سالهای اخير و اينکه آيا ايران هم اشتباهی در عدم بهبود روابط با آمريکا داشته است؟ تصريح کرد: ۳۳ سال قبل آمريکا يک‌طرفه اقدام به قطع روابط خود با ايران کرد و از آن فراتر در ۶۰ سال اخير ميان دو کشور مسايلی رخ داده که باعث افزايش فاصله‌ها شده است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه البته امروز ديگر شرايط مثل زمانی نيست که آمريکا از تهاجم رژيم صدام به ايران به طور مستقيم و جدی حمايت می‌کرد، ادامه داد: چرا دولتی که برای آزادی و حق انتخاب انقلاب کرد، بايد دولتهای متوالی آمريکا را که از مدعی‌ترين کشورها در مورد حقوق ملتها، آزادی و دموکراسی است، همواره در برابر خود ببيند؟

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام کرده است که در شرايط عادلانه و بر اساس احترام متقابل، برای حل مسايل آماده گفت‌وگوست، خاطرنشان کرد: هيچ‌گاه از طرف دولت ايران کوچکترين اقدامی عليه ملت آمريکا انجام نشده و اين در حالی است که از سوی دولت آمريکا، اقدامات زيادی عليه ملت ايران صورت گرفته است.

ايران قادر به دفع حملات سايبری است

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزيره درباره شکايت ايران از حملات سايبری به تاسيسات هسته‌يی خود به سازمان ملل متحد و اينکه آيا آسيبی به اين تاسيسات وارد شده است؟ اظهار کرد: ميزان صدمات وارد شده به اين تاسيسات چندان اهميت ندارد، بلکه مهم اين است که چگونه عده‌ای به خود اجازه می‌دهند به حريم و استقلال کشوری ديگر تجاوز و دست‌اندازی کنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه کسانی که به طور دائم از حقوق ملتها و آزادی و ارزش‌های انسانی دم می‌زنند، به تاسيسات هسته‌ای قانونی يک کشور حمله می‌کنند و اين نقض همه قوانين بين‌المللی است، ادامه داد: ايران کشوری قدرتمند و پيشرفته در عرصه نرم‌افزاری بوده و مطمئنا قادر به دفع چنين حملاتی است.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ايتارتاس روسيه درباره مهم‌ترين دستاوردهای هشت دوره حضور وی در مجامع عمومی سازمان ملل و اينکه آيا موضوعی وجود دارد که بابت آن در دو دوره رياست جمهوری خود از آن پشيمان باشد؟ اظهار کرد: استنباط بنده آن است که در طی اين مدت سرعت پيشرفت ايران در عرصه های علمی، فناوری، اقتصاد و صنعت چند برابر شده است.

وی اضافه کرد: تنها پشيمانی من آن است که چرا ساعاتی را که شب‌ها استراحت می‌کردم، صرف کار و خدمت برای ملت ايران نکردم.

تحريم کشورها، انتقام گرفتن از ملتهاست

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره تحليل وی از تداوم محاصره اقتصادی کوبا از سوی آمريکا با وجود مخالفت و محکوميت آن از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تصريح کرد: دولت‌های متوالی آمريکا همواره خود را برتر از ديگران پنداشته‌اند و از ابزارهای غيرانسانی برای پيشبرد اهداف خود استفاده کرده‌اند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه تحريم يک کشور به معنای تحريم مردم آن کشور و به نوعی انتقام از ملتهاست، خاطرنشان کرد: وقتی کشوری تحريم شود اين مردم آن کشور هستند که با مشکل مواجه می‌شوند. اگر اختلافات سياسی بين کشورها وجود دارد، نبايد از مردم انتقام گرفت و جمهوری اسلامی ايران به طور اصولی با تحريم مخالف بوده و آن را محکوم می‌کند.

وی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران مبنی بر اينکه آيا جنبش عدم تعهد برای جايگزينی نظم جديد تلاشی خواهد داشت و آيا اتاق فکری تشکيل می‌دهد؟ گفت: ايران در حال مشورت با اعضای جنبش عدم تعهد است تا ساختارهای لازم برای عملياتی کردن اهداف اين جنبش را ايجاد کند و مجموعه‌ای هم که ذکر شد در چارچوب دبيرخانه‌ای که برای اين جنبش ايجاد خواهد شد، فعال می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فقط ۱۰ درصد اقتصاد ايران به تجارت خارجی وابسته است

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار شبکه سی.بی.اس آمريکا مبنی بر اينکه ايران در دوره دولت نهم و دهم درآمد زيادی از فروش نفت کسب کرده ولی وضعيت اقتصادی مردم بهبود نيافته است، گفت: فقط ۱۰ درصد اقتصاد ايران به تجارت خارجی وابسته است که امروز دچار محدوديتهايی شده اما به زودی اين مشکلات برطرف خواهند شد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: درباره ارزش پول ملی نيز اگر چه بنده با شرايط بوجود آمده مخالف بوده و هستم اما اين مسئله در برخی از نهادهای تصميم‌گير ايران طرفداران بسياری دارد که دائما برای تحقق آن تلاش می‌کردند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه نبايد تصور کرد که امروز وضعيت اقتصادی در ايران خراب است، اظهار کرد: از پنج سال قبل که آمريکا اتحاديه اروپا را از همکاری اقتصادی با ايران تحريم کرده است، آيا وضع ايران بدتر شده يا اتحاديه اروپا که در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟ اين در حالی است که اروپايی‌ها مثل ايران تحريم نشده‌اند که اگر می‌شدند، وضع به گونه‌ای ديگر بود.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه حجم اقتصاد ايران در سالهای اخير بسيار رشد کرده و رتبه اقتصادی ايران از جايگاه ۲۲ به ۱۷ اقتصادهای جهانی ارتقاء يافته است، تصريح کرد: درآمد سرانه ايرانيان در سال‌های اخير چهار هزار دلار افزايش، فاصله طبقاتی کاهش يافته و سطح رفاه عمومی بالا رفته و آنچه در نظر شما بزرگ آمده، اعدادی است که ارزش آنها در بازار بالا نرفته است.

موضوع سوريه به دليل نقش آفرينی عوامل متعدد در آن بسيار پيچيده شده

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تی.آر.تی ترکيه درباره اينکه جمهوری اسلامی ايران چه اقداماتی برای ايجاد ثبات در سوريه می‌تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: مساله سوريه موضوع بسيار مهمی است که اکنون به دليل نقش‌آفرينی عوامل متعدد در آن بسيار پيچيده شده است.

وی با بيان اينکه دو راه حل مشخص برای برون‌رفت از وضعيت کنونی در سوريه وجود دارد، تصريح کرد: راه حل اول ادامه جنگ است و عده‌ای معتقدند بايد به مخالفين دولت کمک کنند تا بر حکومت سوريه غلبه کند؛ اين راهکار بسيار آسانی بوده و ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما با توجه به بافت طايفه‌ای جامعه سوريه، برای دهه‌های متمادی اين کشور را در ناامنی فرو می‌برد.

احمدی‌نژاد راهکار دوم را تفاهم ملی از طريق گفت‌وگو عنوان و اظهار کرد: آزادی و حق انتخاب از حقوق مردم سوريه است و همه ملت‌ها بايد از عدالت، احترام و انتخاب آزاد برخوردار باشند.

وی گفت: طرف‌های درگير در سوريه با گفتگو و تفاهم ملی می‌توانند به وضعيت پايدار و بهتری دست يابند.

رييس‌جمهور اظهار کرد: تلاشهايی برای تشکيل گروه تماس در حال انجام است و اميدوارم کسانی که در سوريه بر طبل جنگ می‌‌کوبند نيز شرايط را درک کرده و به ايجاد فضايی برای انتخاب آزادانه ملت سوريه کمک کنند و در نهايت هر تصميمی که مردم اين کشور گرفتند برای همه محترم باشد.

همه بايد حريم خبرنگاران را حفظ کنند

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره کشته شدن خبرنگار شبکه پرس تی.وی و زخمی شدن خبرنگار شبکه العالم در حملات امروز مخالفان دولت سوريه و سکوت مدعيان غربی در اين‌باره گفت: از اين بابت بسيار متاسف هستم و فکر می‌کنم همه بايد حريم خبرنگاران را حفظ کنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه اطلاع‌رسانی کاری بسيار مهم برای روشن شدن حقايق و آگاه شدن افکار عمومی از تحولات جهان است، اضافه کرد: اميدوارم هيچ‌گاه و هيچ‌کجا چنين اتفاقاتی تکرار نشود و همه بدون تعصب، چنين رخدادهايی را محکوم کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لاستامپا ايتاليا درباره ارزيابی رييس‌جمهور از بازداشت مديرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، تصريح کرد: بايد از جزئيات اين موضوع اطلاعات بيشتری کسب کنيم تا بتوانم درباره آن اظهارنظر کنم اما اميدوارم هيچ‌گاه، هيچ‌کس، به‌ويژه اصحاب رسانه‌ها دستگير و زندانی نشوند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری از يکی از رسانه‌های پاکستان درباره دلايل توقف احداث خط لوله گاز از ايران به پاکستان و هند، خاطرنشان کرد: اين خط لوله در حال احداث بوده و بخش ايرانی آن تقريبا به اتمام رسيده است و تکليف آن بخش از اين خط لوله که در پاکستان قرار دارد نيز به زودی روشن خواهد شد. هند در اين قرارداد حضور نداشت اما مذاکراتی در جريان است تا هند نيز به اين کار بپيوندد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کيوتو ژاپن مبنی بر اينکه با توجه به اعلام چندين باره در خصوص آمادگی برای مذاکرات هسته‌ای، آيا واقعا ايران کاملا تمايل دارد اين مذاکرات به نتيجه برسد و اساسا چه انتظاری از اين مذاکرات دارد؟ گفت: از نظر ايران حل و فصل مسائل بين‌المللی راهی جز مذاکره ندارد و گفت‌وگو بهترين راهکار است؛ به شرط آنکه طبق قانون و عادلانه صورت گيرد و انگيزه‌های سياسی در آن دخيل نباشد.

رييس‌جمهور اضافه کرد: گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و کشورهای غربی نوساناتی داشته که علت هم اين بوده که برخی طرفهای غربی از اراده لازم برای حل مسائل برخوردار نبوده‌اند اما به زودی به اين نتيجه خواهند رسيد که راهی جز توافق در اين مسئله نيست. جمهوری اسلامی ايران هميشه در چارچوب عدالت آماده مذاکره برای حل و فصل مسائل است.

ايران با کانادا روابط اقتصادی چندانی نداشت

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی.بی.سی کانادا مبنی بر دلايل قطع روابط سياسی کانادا با ايران، اظهار کرد: هر کشوری حق دارد مطابق ميل خود با ديگر کشورها روابط داشته باشد. از نظر ما قطع روابط کانادا با ايران اصولا خيلی مسئله مهمی نيست چرا که در صورت وجود روابط، دو کشور از آن نفع می‌برند؛ ضمن اينکه ايران با کانادا روابط اقتصادی چندانی نيز نداشت.

نگاهی به آينده روابط ايران و مصر

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار يک روزنامه مصری درباره آينده روابط ايران و مصر اظهار کرد: دو کشور دارای سابقه فرهنگی و تمدنی گسترده‌ای بوده و دو پايگاه اصلی تمدن جهانی هستند. ايران و مصر هميشه روابط خوبی با يکديگر داشته و امروز نيز اين روابط در سطح خوبی قرار دارد و اگر روابط سياسی بين دو کشور نيز برقرار و تقويت شود هر دو از ظرفيت‌های آن برای منافع دو ملت و منطقه استفاده خواهند کرد.

بسياری از رسانه‌های بين‌المللی شبيه يک شبکه امپراطوری عمل می‌کنند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اينکه رسانه ها حقايق ايران را منتشر نمی‌کنند و مواضع جانبدارانه عليه ايران دارند، تصريح کرد: بخش مهمی از رسانه‌های بين‌المللی شبيه يک شبکه امپراطوری عمل می‌کنند که اين مسئله را بايد در چارچوب روابط ايران و آمريکا تحليل کرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه ما تلاش می کنيم حقايق را بيان کنيم، خاطرنشان کرد: اگر رخدادهای ۳۳ سال گذشته را مرور کنيد خواهيد ديد که ايران در اين رقابت موفق‌تر بوده است. امروز شرايط بسيار متفاوت‌تر از گذشته شده زيرا ايران تبديل به کشوری پيشرفته و قدرتمند شده است که با بيش از ۱۸۰ کشور جهان ارتباطات گسترده و قوی دارد.


سازمان ملل بايد واقعا سازمانی برای ملتها باشد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تبديل ايده اصلاح ساختارهای مديريت جهان به ويژه سازمان ملل به يک گفتمان عمومی در بين کشورها، گفت: سازمان ملل بايد واقعا سازمانی برای ملتها بوده و همه ملتها در آن دارای حق برابر باشند. تبعيض در سازمان ملل تبعيض در عرصه بين‌المللی است و منشاء بسياری از مشکلات امروز جهان تبعيض در همين سازمان است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه مجمع عمومی سازمان ملل بايد بالاترين رکن اين سازمان بوده و همه اعضا در آن آزادانه و بدون فشار و در کنار هم جهان را اداره کنند، ادامه داد: امروز شورای امنيت همه قدرت را در انحصار خود گرفته و اعضای دائم آن اراده خود را بر ديگر کشورها تحميل می‌کنند.

دلايل سياسی شدن مسئله هسته‌ای ايران از سوی آمريکا

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بی.بی.سی درباره دليل سياسی شدن مسئله هسته‌ای ايران از سوی آمريکا اظهار کرد: اهداف آمريکا از مخالفت با ملت ايران طی ۳۳ سال گذشته هيچ تغييری نکرده است. به همان دليل که آمريکا از حمله صدام به ايران حمايت کرد، با موضوع هسته‌ای نيز برخورد سياسی می‌کند.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه بايد اين سوال از آمريکايی‌ها پرسيده شود، افزود: امروز آمريکا کشورها را به بهانه ايجاد دموکراسی اشغال می‌کند اما زمانی که ملت ايران برای به دست آوردن آزادی و حق انتخاب، انقلاب کرد به دشمنی با آنان پرداخت.

اميدوارم هيچ زندانی در جهان وجود نداشته باشد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مجله تايم درباره زندانيان سياسی در ايران و به ويژه برخی رهبران مخالفان، تصريح کرد: نظر شخصی بنده اين است که روزی فرا برسد که هيچ زندانی در جهان وجود نداشته باشد زيرا از زندانی شدن هيچ‌کس خوشحال نمی‌شوم.

رييس‌جمهور در عين حال خاطرنشان کرد: در ايران قوه قضاييه مستقل بوده و زير نظر دولت نيست و طبق قوانين خود عمل می‌کند اما اميدوارم همه زندانی ها به زودی آزاد شوند.

ايران و آرژانتين در يک جبهه واحد قرار دارند

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رويترز درباره ديدار وزرای خارجه ايران و آرژانتين و اينکه آيا اين مسئله باعث بهبود روابط دو کشور خواهد شد؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران برای ملت و دولت آرژانتين احترام زيادی قائل است و اميدواريم روابط دو کشور بيش از پيش گسترش يابد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه ايران و آرژانتين در يک جبهه واحد قرار دارند و بسياری از آرمان‌های دو کشور مشترک است، اضافه کرد: بر اساس تبليغات و دخالت ديگران سوء تفاهم‌هايی بين دو کشور ايجاد شده بود که ايران برای رفع اين سوء تفاهم‌ها پيشنهاد تشکيل يک گروه حقيقت‌ياب را ارائه کرد و اين پيشنهاد از سوی دولت آرژانتين مورد استقبال قرار گرفته و اميدوارم ديدار وزرای خارجه دو کشور مقدمه‌ای برای تشکيل اين کميته باشد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار رويترز درباره شيرين‌ترين خاطره او از سفر به نيويورک در سالهای اخير، تصريح کرد: همه سفرهای ما به نيويورک خوب بوده است و اگر چه ديدارهای زيادی با گروه‌های اجتماعی، سياسی و رسانه‌ای در اين شهر داشته‌ايم اما خيلی فرصت نشده است تا با مردم خوب اين شهر ديدار و گفت‌وگويی داشته باشيم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بايد به خاطر مشکلاتی که از بابت حضور و تردد ما برای مردم شهر نيويورک ايجاد می‌شود، از آنان عذرخواهی کرده و از نيروهای پليس برای زحماتشان تشکر کنيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آسوشيتدپرس درباره اينکه چه کشورهايی در گروه تماس با طرفين درگير در سوريه عضو هستند؟ گفت: سعی کرده‌ايم از اتحاديه عرب، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همه کشورهای مهمی که با موضوع سوريه درگير هستند در اين گروه عضو باشند و تا کنون با ۱۲ کشور در اين باره مذاکره شده است.

ايران و ترکيه روابط خوبی با يکديگر دارند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه زمان ترکيه درباره روابط ايران و ترکيه با توجه به اختلافات اين دو کشور در بحران سوريه اظهار کرد: دو کشور روابط بسيار خوبی با يکديگر دارند و با وجود اختلاف درباره سوريه دائم با يکديگر در تماس هستند و تلاش می‌شود به نظرات مشترک برسند. هر دو کشور در گروه تماس سوريه حضور دارند و تلاش می‌کنند فعاليت‌هايشان را هماهنگ کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بلومبرگ درباره پيشنهاد ايران برای تعليق توليد اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده به شرط لغو تحريم‌ها، تصريح کرد: اين پيشنهاد جديدی نبوده و در حالی است که ايران عليرغم تکليف قانونی اعضای آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اورانيوم ۲۰ درصد برای توليدات دارويی خود دريافت نکرد و مجبور شد راسا اقدام به توليد آن کند و اعلام کرده است هر زمان که اين کالا را بتواند دريافت کند، از ادامه توليد منصرف خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016