دوشنبه 24 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادرات آمريکا به ايران «بیش از ۳۰ درصد افزايش يافته است»

رادیو فردا: گزارش های تجاری ايالات متحده آمريکا نشان می دهد که ميزان صادرات اين کشور به ايران، به رغم تشديد تحريم های مالی آمريکا، بيش از ۳۲ درصد افزایش یافته است که عمده دليل آن، افزايش صادرات غله است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه در گزارشی به نقل از دفتر اطلاعات آماری ايالات متحده نوشته که صادرات آمريکا از رقم ۱۵۰ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار در سال گذشته به ۱۹۹ و ۵۰۰ هزار دلار در هشت ماهه امسال افزايش يافته است.

اين خبرگزاری چنين افزايشی را با توجه به تلاش های غرب برای اعمال فشار بر ايران به منظور مصالحه بر سر برنامه هسته ای خود را «غير منتظره» توصيف کرده است.

افزايش صادرات غله از آمريکا به ايران در حالی صورت می گيرد که ارسال برخی کالاها از جمله تجهيزات پزشکی به ايران افت کرده است، چرا که واردکنندگان ايرانی قادر نيستند پول اين کالاها را به دليل تحريم های اخير مالی آمريکا پرداخت کنند.

اين گزارش می افزايد: با اين حال صادرات کالاهايی چون محصولات شيری و تجهيزات پزشکی که فروش آنها با مجوز صادراتی وزارت امور خزانه داری آمريکا صورت می گيرد، به رغم تحريم ها و مشکلات در زمينه پرداخت پول آنها همچنان ادامه دارد.

ايالات متحده آمريکا، متحدان اروپايی آن و ساير کشورهايی که بر ضد ايران تحريم وضع کرده اند، نگران هستند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد و از تهران خواسته اند تا روند غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

تهران می گويد که اين برنامه ماهيت صلح آميز دارد و در تازه ترين موضعگيری مقام های ايران، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد که کشورش حاضر است بر سر غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی مصالحه کند.

غرب با استفاده از اهرم تحريم ها و همچنين مذاکرات با ايران در قالب گروه پنج به علاوه يک اميدوار است به مناقشه ده ساله اخير بر سر پرونده هسته ای تهران خاتمه دهد ولی گفت و گوهای طرفين ظرف سال های اخير مثمرثمر نبوده است.

خبرگزاری رويترز در گزارش روز دوشنبه خود تصريح کرده است که بدون فروش غله، صادرات آمريکا به ايران به شدت سقوط می کرد و افزوده است: «۸۹ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار از صادرات آمريکا به ايران تا ماه اوت سال ۲۰۱۲، گندم و ساير غلات بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که آمريکا در سال ۲۰۱۱ هيچ نوع غله ای به ايران صادر نکرده بود و تنها ۲۱ ميليون دلار ذرت به اين کشور فروخته بود.

اين گزارش حاکی است که صادرات کالاهای پزشکی و دارويی، شامل داروهای مربوط به انسان و حيوان، از رقم ۲۶ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به ۱۴ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار کاهش يافته است.

خمير کاغذ و کاغذ باطله که مواد اوليه برای توليد کاغذ است، از رقم ۴۰ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار به ۱۷ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار سقوط کرده است.

با اين حال صادرات برخی از اقلام افزايش يافته است. فروش محصولات شيری از جمله خامه، کره و ساير اقلام آن از هفت ميليون و ۸۰۰ هزار دلار به ۲۰ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار افزايش یافته است.

محصولات درمانی، دندانپزشکی، جراحی و ساير تجهيزات برقی از رقم چهار ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به هشت ميليون دلار رسيده است.

خبرگزاری رويترز می نويسد: به رغم اينکه ايران همچنان می تواند اين کالاها را وارد کند ولی شرکت های آمريکايی ماه هاست شکايت می کنند که دريافت پول فروش محصولات آنها سخت تر و سخت تر می شود.

آمريکا بسياری از بانک های عمده ايران را در فهرست سياه تحريم های خود قرار داده است چرا که بر اين باور است اين بانک ها از تروريسم حمايت کرده و يا در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی درگير هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016