چهارشنبه 3 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ صادق لاريجانی به احمدی‌نژاد: به هيچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازديد از زندان اوين داده نمی‌شود

رئيس قوه قضائيه نامه اخير محمود احمدی‌نژاد را مصداقی از برداشت و فهم ناصحيح از قانون دانست و گفت: "اگر ادعا شود که رئيس‌جمهور حق دارد بدون هماهنگی و اجازه دستگاه قضايی به زندان‌ها سر بزند اين خلاف قانون اساسی است." وی افزود: "به هيچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازديد از زندان اوين داده نخواهد شد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• نامه رئيس جمهور مصداق فهم ناصحيح قانون است
• برخلاف ميلم پاسخ می‌دهم


به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با اشاره به اين‌که به ادعای صيانت از حقوق اساسی ملت نمی‌توان به حدود و ثغور قانونی قوای ديگر تعرض و موجب اختلافات شد، گفت:‌ اين جانب به مصلحت نمی‌دانم که اينگونه نامه‌نگاری‌ها علنی باشد؛ جلسه سران قوا به منظور بررسی و حل و فصل همين مسائل است که در مواردی هم مطالب جدی در آن مطرح شده است و اشاره به حقوق اساسی ملت بهانه‌ای برای علنی شدن اين مسائل نيست.

برخلاف ميل باطنی‌ام بزودی پاسخ می دهم

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که «برخلاف ميل باطنی‌ام بزودی پاسخ حقوقی و مستدل به دعاوی مطرح‌شده در نامه اخير رئيس‌جمهور خواهم داد» ريشه اصلی نامه اخير را فهم نادرست از حدود اختيارات قانونی روسای قوا دانست و افزود: اگر موارد مطرح‌شده در اين نامه که برداشتی نادرست از وظايف روسای قوای سه‌گانه و حدود و ثغور وظايف است، پاسخ داده نشود ممکن است برخی ذهن‌ها گمان کنند که موارد مطرح شده منطبق با قانون است.

رئيس دستگاه قضا شورای نگهبان را مرجع قانونی برای تفسير قانون اساسی دانست و با تاکيد بر اين‌که «اگر هرکدام از مسئولان در کارها و برنامه‌ها و گفتار خود خلوص نيت داشته باشند بسياری از مشکلات قابل حل است» اظهار کرد: قانون اساسی خط‌کشی روشنی برای چگونگی حل اختلاف ميان سران قوا دارد و تفسير قانون اساسی نيز با شورای نگهبان است.

آيت‌الله آملی لاريجانی تصريح کرد: تقريبا تمام آنچه را که در اين نامه به قوه قضاييه نسبت داده شده، خلاف می‌دانم و اعلام می کنم اين تصور که رئيس‌جمهور نظارت بر ديگر قوا را حق خود بداند تصور کاملا باطلی است.

آيت‌الله آملی لاريجانی با بيان مستندات قانونی در تفسير اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: شورای نگهبان در آخرين نظريه تفسيری خود تصريح کرده است که اصل ۱۱۳ قانون اساسی به معنای نظارت رئيس جمهور بر ساير قوا نيست و در بند دوم آن تصريح شده است که شما در حيطه مسئوليت‌ها و وظايف و کيفيت اعمال وظايف از سوی مسئولان قوا، حق دخالت نداريد.

رئيس قوه قضاييه تصريح کرد: قوه قضاييه و هرکدام از سازمان‌های زيرمجموعه آن از جمله سازمان زندان‌ها برحسب قانون اساسی و يا قوانين عادی وظايفی مشخص و روشن دارند و اجرا و مديريت عالی آنها برحسب اصل ۱۵۷ قانون اساسی با رئيس قوه قضاييه است.

نامه اخير رئيس‌جمهور مصداقی از برداشت و فهم ناصحيح از قانون است

آيت‌الله آملی لاريجانی نامه اخير رئيس‌جمهور را مصداقی از برداشت و فهم ناصحيح از قانون دانست و گفت: اگر ادعا شود که رئيس‌جمهور حق دارد بدون هماهنگی و اجازه دستگاه قضايی به زندان‌ها سر بزند اين خلاف قانون اساسی است.

رئيس دستگاه قضا تمام مسئولان را به صيانت از قانون اساسی و پايبندی به آن دعوت کرد و با تاکيد بر اين‌که اختلاف نظر پيش آمده نه بر سر سازمان زندان‌ها که درباره حد و مرز وظايف و اختيارات رئيس‌جمهور است اعلام کرد:‌ اميدوارم تمام مسئولان کشور پايبند به قانون اساسی و اجرای دقيق آن باشند.

آيت‌الله آملی لاريجانی به درخواست رئيس‌جمهور مبنی بر بازديد از زندان اوين و ادعای مربوط به مخالفت قوه قضاييه با اين درخواست اشاره و تاکيد کرد: ما هيچگاه نگفته‌ايم که رئيس‌جمهور نمی‌تواند به زندان‌ها سر بزند بلکه پاسخ ما اين بود که به دليل وجود پاره‌ای اوهام و شبهات و شائبه‌ها که ممکن است در ذهن مردم پيش آيد به مصلحت نيست که در حال حاضر اين ديدار انجام شود و هرگاه قوه قضاييه مصلحت دانست هماهنگی‌های لازم برای اين ديدار را انجام می‌دهد.

رئيس قوه قضاييه از بازديد دوره‌ای و مستمر مسئولان از زندان‌های سراسر کشور از جمله بازديد چندين نفر از وزرا، استانداران و فرمانداران سراسر کشور، نمايندگان مجلس و ائمه جمعه و حتی ده‌ها هيات از کشورهای خارجی و سازمان‌های بين‌المللی خبر داد و با اعلام اين موضوع که قوه قضاييه در "اصل بازديد "از زندان‌ها مشکل و حساسيتی ندارد، گفت:‌ اينجانب به عنوان رئيس قوه قضاييه پيش از اين و در جلساتی که مربوط به بررسی مشکلات و بودجه و امکانات زندان‌های کشور بود اعلام کردم که اگر مسئولان دولت مشکلات قوه قضاييه و بويژه سازمان زندان‌ها را قبول ندارند، خودشان بيايند و از زندان‌ها بازديد کنند و برحسب اين نظر هم تاکنون تعدادی از وزرا و ساير مسئولان از زندان‌های مختلف بازديد کرده‌اند و حال چگونه می‌توان پذيرفت که قوه قضاييه مخالف ديدار رئيس‌جمهور از زندان‌ها است.

رئيس‌جمهور نبايد گمان کند که حق الزام نسبت به ساير قوا را دارد

رئيس دستگاه قضا تاکيد کرد: رئيس‌جمهور نبايد گمان کند که حق الزام نسبت به ساير قوا را دارد، يا تصور نمايد که می‌تواند بدون اذن قوه قضاييه از دادگاه‌ها و زندان‌ها بازديد کند.

آيت‌الله آملی لاريجانی نامه اخير رئيس‌جمهور را دستمايه و خوراک خبری رسانه‌های ضدانقلاب و دشمنان نظام توصيف کرد و افزود: جمله‌ها و کلمات ايشان دستمايه رسانه‌های غربی شده و حال می‌پرسند و ادعا می‌کنند که ببينيد در زندان‌های ايران چه خبر است که رئيس‌جمهور هم نمی‌تواند از آن بازديد کند، در حالی‌که اينجانب با قاطعيت اعلام می‌کنم که در زندان‌های ايران قوانين به نحو کامل اجرا می‌شود.

به هيچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازديد از زندان اوين داده نخواهد شد

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: باتوجه به نامه اخير و شرايط پيش آمده به هيچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازديد از زندان اوين داده نخواهد شد.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگری از سخنان خود به مسائل و مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌های بازار ارز اشاره کرد و از مسئولان اجرايی خواست تمام تلاش خود را به حل و فصل مشکلات مردم معطوف کنند.

آيت‌الله آملی لاريجانی گفت: مسئولان اجرايی کشور به تمام معنا مسئول و موظف هستند که وضع مالی کشور و بازار را مديريت و از اتخاذ سياست‌هايی که موجب بروز مشکلات شود، پرهيز کنند.

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: در کنار دستگاه اجرايی قوه قضاييه نيز به صورت قاطع با اخلالگران امور اقتصادی برخورد خواهد کرد اما سهم دستگاه قضايی در اين زمينه محدود است و دولت بايد با سياست‌های ثابت و معقول، بازار اقتصادی و ارزی را مديريت کند.

رئيس قوه قضاييه در ابتدای سخنان خود با تبريک فراررسيدن روز عرفه و عيد قربان،‌ اين ايام را موجب برکت و فرصتی برای قرب الهی دانست و ابراز اميدواری کرد: تمام مومنان از اين ايام پربرکت بخوبی استفاده کنند.

آيت‌الله آملی لاريجانی شب و روز عرفه و نيز عيد قربان را فرصتی مناسب برای استجابت دعا و قرار گرفتن در صراط مستقيم الهی توصيف کرد و گفت:‌ برحسب روايات متعدد خداوند متعال در روز عرفه هيچ درخواستی را از بندگان خود رد نمی‌کند و ان‌شاءا... تمام مومنان از اين فرصت مناسب بخوبی استفاده می‌کنند.

رئيس قوه قضاييه افزود: دعا و درخواست بندگان از خداوند متعال از مهم‌ترين راه‌های عبوديت و قرار گرفتن در صراط مستقيم است.

آيت‌الله آملی لاريجانی با اشاره به اين‌که در اين ايام پربرکت مومنان در حق برادران دينی خود دعا کنند، تصريح کرد:‌ دعا کردن در حق برادر دينی بسيار تاکيد شده است و در روايات آمده است که اگر برای ديگری دعا کنيد صدهزار برابر بيشتر نصيب خودتان خواهد شد و دعا برای ديگران به استجابت نزديک‌تر است.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی، آيين‌نامه اجرايی قانون نظارت بر رفتار قضات به تصويب نهايی رسيد.

اين گزارش حاکی است اين آيين‌نامه در ۵ فصل، ۵۳ ماده و ۷ تبصره بررسی و به تصويب مسئولان عالی قضايی رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016