پنجشنبه 4 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اقتصاد: اگر در فروش نفت دچار مشکل شويم،هزينه‌ها را با ماليات تامين می‌کنيم

ايلنا ـ حسينی با بيان اينکه نبايد اشتباهات گذشته در بازار ارز ناديده گرفته شود،اظهارداشت:اشتباهات نبايد به عمد و يا مواردی از اين دست تشبيه شوند و بايد مراقب اين موارد باشيم.

وزير اقتصاد از تشديد برخورد با بازار مکاره ارز خبر داد.

به گزارش ايلنا، سيدشمس‌الدين حسينی وزير امور اقتصاد و دارايی شب گذشته در گفت‌وگوی ويژه خبری با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران گفت: امروز دشمنان فشار عليه نظام را از طريق اقتصاد اعمال می‌کنند پس بايد در مسائل اقتصادی و بهبود شرايط آن بيش از گذشته تمرکز کنيم.

وی با اشاره به اينکه رهبر معظم انقلاب هم وضعيت اخير را جنگ اقتصادی نام بردند، تصريح کرد: اين جنگ نابرابر است و اگر دقت کنيم برنامه‌‌های دشمنان از طريق اعمال سياست‌های خصمانه و عمليات جنگ روانی از طريق رسانه‌ها پيش می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: برنامه‌ريزی‌های نظام بايد متناسب با اين دو بخش انجام شود تا موفق عمل کنيم؛ دشمنان بر کاهش سرمايه‌گذاری و اختلال در توليد و مخصوصاً حوزه‌های استراتژيک نفت و گاز متمرکز شده‌اند.

وزير اقتصاد با بيان اينکه با وجود ذخاير و منابع خدادادی ايران، دشمنان درصدد محدود و مسدودسازی اين ذخاير هستند،عنوان کرد: بنابراين لزوم استفاده بهينه از ذخاير بيش از گذشته احساس می‌شود.از همين رو آنها به دنبال کاهش درآمدهای نفتی و افزايش هزينه اقتصاد ملی هستند.

او گفت:عمليات روانی و سياه‌نمايی در آثار تحريم‌ها عليه کشورمان بسيار مزورانه است.

حسينی با بيان اينکه دشمنان با نهايت تزوير به دنبال ايجاد شکاف ميان مردم و مسئولان هستند که بايد بدانند در اين مورد شکست می‌خورند،عنوان داشت: گام اول شناخت نقشه‌های دشمنان بسيار حائز اهميت است؛ داشتن يک برنامه مدبرانه به همراه صبر و شکيبايی برای اجرای سياست‌های نظام بسيار مهم است و در هر مرحله از تحريم‌ها ابتکارات کشور بيشتر می‌شود و قطعاً اقتصاد ايران چابک‌تر خواهد شد به شرط آن که هزينه‌های تحريم کاهش يابد.

حسينی با بيان اينکه در شش ماه اخير تحريم‌ها هشت برابر شده است، خاطرنشان کرد: رئيس جمهور آمريکا در يکی از برنامه‌هايش سابقه تحريم را از سال ۷۳ تا ۸۹ تشريح کرد که به نسبت از سال ۸۹ تا هيجدهم مهرماه ۹۱ اين تحريم‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

مراقب اشتباهات عمدی تلقی شود

وزير امور اقتصاد و دارايی با اشاره به التهابات بازار ارز گفت: انجام مبادلات ارزی ميان کشورها يکی از ابزارهای اعمال فشار عليه اقتصاد است که دشمنان در مسائل ارزی طرف ديگر اين التهابات هستند و بايد بپذيريم که بانک مرکزی ايران تحريم شده است و در ادامه اين تحريم‌ها دشمنان در تلاشند تا نقل و انتقال ارز و کشتی‌رانی نيز محدود شود.

او با بيان اينکه نبايد اشتباهات گذشته در بازار ارز ناديده گرفته شود، اظهارداشت: اشتباهات نبايد به عمد و يا مواردی از اين دست تشبيه شوند و بايد مراقب اين موارد باشيم.

وزير امور اقتصاد و دارايی تصريح کرد: بايد از عواملی که موجب سياه‌نمايی و موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود پرهيز کنيم تا قوای سه‌گانه با آرامش و تدبير و وحدت با يکديگر مشکلات را برطرف کنند.

حسينی به لزوم استفاده از کالاهای داخلی توسط مردم اشاره کرد و گفت: در صورت توجه جامعه به استفاده از کالاهای داخلی توليد رونق پيدا کرده و در ادامه با رقابت‌پذيری با کالاهای خارجی کيفيت بيشتری ايجاد می‌شود؛شايد بسياری از فشارهای دشمنان در کوتاه‌مدت خود را نشان دهند ولی مزايای آن در بلندمدت محقق خواهد شد.

حسينی با اشاره به مزيت‌های اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها گفت: بی‌نيازی به واردات بنزين از مصاديق مزيت‌های اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها است.

او ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی بايد از ظرفيت‌های اقتصادی به خوبی استفاده شود به طوری که اقتصاد را در برابر تهديدها و تحريم‌های دشمنان مقاوم کنيم.

وزير امور اقتصاد و دارايی با اشاره به اينکه روند اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بايد محقق شود،تصريح کرد:زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود نبايد تنها بر يک بخش متمرکز شد بلکه تمام بخش‌ها مدنظر هستند.

او گفت:در روند اقتصاد مقاومتی با يک وضع مطلوب فاصله داريم صرفه‌جويی مردم و مسئولان در استفاده از منابع و امکانات و حرکت توليد ملی به سمت رقابت‌پذيری از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است. در جريان اقتصاد مقاومتی توزيع بهتر منابع و امکانات و جلوگيری از اسراف دنبال می‌شود. بنابراين در بسياری از بودجه‌های دولتی امکان صرفه‌جويی وجود دارد.

تامين منابع مالی از طريق ماليات

وزير اقتصاد با اشاره به اينکه ساختار تأمين مالی دولت در جريان اقتصاد مقاومتی مورد تأکيد قرار گرفته است، گفت: يعنی اگر در فروش نفت دچار مشکل شديم از طريق منابع مالياتی کشور هزينه‌ها تأمين شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۴۳ درصد هزينه‌های کشور از طريق منابع مالياتی تأمين می‌شود. بنابراين ماليات نقش تثبيت‌سازی در اقتصاد کشور دارد و موجب توزيع عادلانه می‌شود.

وی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی را تدوين قوانين جديد عنوان کرد و اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند بسيار مهم و ضروری است.

او افزود: بايد با ايجاد سازوکارهای مناسب صادرات غيرنفتی را در خدمت تأمين واردات با اولويت‌های در نظر گرفته شده قرار دهيم.

مشوق های تازه برای بخش خصوصی

حسينی با بيان اينکه برای حضور فعال بخش خصوصی مشوق‌های خوبی در نظر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: اجرای سياست‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تحقق آن در حوزه ارتقای مسائل اقتصادی به جهت پيوستن بخش خصوصی به دولت قابل توجه است.

او با طبقه بندی مسائل نهادی، ساختاری و اجرايی،تصريح کرد: مشخص کردن وزن، سهم و نقش دولت در اقتصاد و تطبيق آن با سياست های کلی اصل ۴۴ بسيار حائز اهميت است؛ما نيز در مقابله با تحريم‌ها مواظبيم تا اقتصاد کشور دولتی نشود، دشمنان درصدد تا اقتصاد ايران را به دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ هدايت کنند. بنابراين اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ بسيار راهبردی است.

وی تصريح کرد: رفع تبعيض مالياتی ميان‌ بخش‌های عمومی و خصوصی از موارد مهم اشاره شده در قانون بودجه است.

برخورد با بازار مکاره

وزير اقتصاد در ادامه اين نشست با اشاره به عملکرد مرکز مبادلات ارزی،گفت:عملکرد اين مرکز نشان از فعاليت خوب اين مرکز دارد،هم‌اکنون عرضه ارز در مرکز مبادلات با اولويت‌های مختلف ادامه دارد و اين اقدامات تا ايجاد نقطه اطمينان ميان بنگاه‌های اقتصادی تداوم پيدا می‌کند.

او تاکيد کرد: اهميت مقابله مرکز مبادلات ارزی با بازار مکاره بسيار بالا است، از همين رو بايد تلاش کنيم تا ارز حاصل از صادرات غير نفتی وارد اين مرکز شود. بنابراين برخوردها با بازار مکاره ارز با کاهش سوددهی در آن ادامه می‌يابد.

حسينی با اشاره به فعاليت اخير بورس و بازار سرمايه خاطرنشان کرد: موفقيت‌های کنونی بازار سرمايه مرهون افزايش صادرات غيرنفتی، افزايش اعتماد مردم به بورس، اتخاذ سياست‌های صحيح و ورود فعالان بورس برای خريد تضمينی است.

به گفته وی با قوت هرچه بيشتر بازار بورس به دنبال محدوديت و کاهش نوسانات ارزی هستيم و اميدواريم هم زمان با رکوردشکنی بورس ساير بخش‌ها رونق و بهبود يابند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016