شنبه 4 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: وقت ارسال سلاح به فلسطين است نه لابی‌گری، تحليل مواضع اخير مصر

رئيس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در بيروت درباره موضع مصر دربرابر حمله اخير به غزه گفت : کشورها ممکن است ملاحظاتی داشته باشند ، ما به دنبال تحقير کسی نيستيم و ديدگاه ما اين است که در شرايط فعلی بايد از ملت فلسطين حمايت واقعی شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به لبنان ، علی لاريجانی در سفر به بيروت جمعه شب پس از ديدار با همتای لبنانی خود در کنفرانسی خبری به سئوالات خبرنگاران از لبنان ، ايران و کشورهای مختلف پاسخ داد.

رئيس مجلس در پاسخ به خبرنگار مهر که با اشاره به توقع مردم انقلابی مصر از سران اين کشور در حمايت صريح و قاطع از فلسطين ، ديدگاه لاريجانی را پيرامون مواضع قاهره در حمله صهيونيست ها به غزه جويا شد، گفت : شرايط کشورها متفاوت است و ممکن است کشورها ملاحظاتی داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد : ما به دنبال تحقير کسی نيستيم و ديدگاه ما اين است که در شرايط فعلی بايد از ملت فلسطين حمايت واقعی شود.

لاريجانی تاکيد کرد : همه کشورها بايد در حدی که می توانند کمک کنند.

وی در اين نشست خبری کشورهای منطقه را بعد از حمله اخير به غزه به سه دسته تقسيم کرد و گفت : برخی کشورها سکوت و برخی حمايت زبانی کردند . گروهی نيز تلاش می کنند نقش واسطه داشته باشند ، اما نه کمک واقعی می دهند و نه سلاح به مردم فلسطين . زمان اين گونه لابی گری ها و حرف های کم خاصيت گذشته است .

وی ادامه داد: کسانی که معتقدند به فلسطين کمک کرده اند بگويند چقدر سلاح به آنها داده اند .

رئيس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره موضع ايران درباره سوريه گفت: بحث ما در سوريه اين است که اصلاحات و دموکراسی بايد محقق شود و ملاحظه نظامی در اين کشور را مطلقا رد می کنيم ، ما مذاکرات با ساير کشورها را ادامه می دهيم تا راه حل سياسی برای موضوع سوريه کسب شود.

وی با بيان اينکه برخی کشورها با ارسال سلاح به سوريه به موضع مقاومت در برابر صهيونيستها ضربه می زنند ، خاطرنشان کرد: در موضوع سوريه ما معتقديم نبايد عده‌ای از بيرون شرط و شروط تعيين کنند چراکه سرنوشت مردم سوريه بايد توسط سوری‌ها رقم بخورد.

لاريجانی در پاسخ به خبرنگاری که اختلاف ايران و ترکيه را برسر شرايط سوريه عميق خواند گفت: ما با ترکيه که کشور دوست و برادر ماست درباره موضوع سوريه اختلاف‌نظر داريم و اين اختلاف نظر ما در مباحث روشی است. چراکه ما معتقديم بايد موضوع سوريه به دور از مناقشات بيرونی با يک همگرايی حل و فصل شود.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات در پی يکی کردن روشها هستيم و تلاش می کنيم اختلاف نظر ها به راه حل مرضی الطرفين برسد.

رئيس مجلس شورای اسلامی همچنين به سؤالی درباره احتمال حمله نظامی ناتو به سوريه تاکيد کرد: ما به طور مطلق هرگونه اقدام نظامی در سوريه را رد می‌کنيم و اساساً معتقديم مشکلات سوريه بايد توسط خود سوری‌ها حل و فصل شود و نتيجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتيک مشخص شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره موضع ايران در قبال گروه‌‌ها و جريان‌های مختلف لبنان پرسيد، گفت: ابتدا بايد بگويم در همين جنگ ۳۳ روزه که افتخار ملت لبنان است برخی‌ها در لبنان از حزب‌الله حمايت نکردند اما معتقد به وحدت گروه‌ها و جريان‌ها در لبنان هستيم.

وی درباره تفرقه افکنی ها در لبنان گفت : فکر می کنم رهبران لبنان از اراده قوی برای حل اين مساله برخوردارند و ممکن است برنامه هايی برای برهم زدن صحنه سياسی در اين کشور باشد اما اين برنامه ريزان آنقدر قدرت ندارند.

رئيس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره حمايت ايران از غزه در تهاجم اخير صهيونيست‌ها، اظهارداشت: ما کمک به مردم فلسطين و غزه را وظيفه شرعی خود می‌دانيم و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نيز از فلسطين حمايت کرده‌ايم و از اين پس نيز اين کار را خواهيم کرد.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد آيا عدم حمايت ايران از نيروهای مخالف بشار اسد موجب اختلاف در سوريه نمی‌شود گفت: ما با طرف‌های مختلف در سوريه در ارتباطيم و محدوديتی در اين زمينه قائل نشديم در نشست اخير نيز از گروه‌های معارض دعوت کرديم که تشريف بياورند و حرف‌شان را بزنند لذا ما در اين چارچوب آماده حل مشکل هستيم.

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين سوال با توجه به اينکه نخست‌وزير لبنان در اين کشور حضور ندارد آيا سفر شما به بيروت به دليل انتقال پيام مهم و فوری از سوی ايران به لبنان است، تصريح کرد: نه، حامل پيام فوری نيستم اما مذاکراتی را با مقامات لبنانی انجام داده‌‌ام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016