سه شنبه 14 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع در مقابل ساختمان مجلس در اعتراض به اصلاح قانون انتخابات

ايسنا ـ جمعی از دانشجويان در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشجويان حاضر با در دست گرفتن پلاکاردهايی اعتراض خود را نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس اعلام کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«ما دانشجويان خواهان تغيير اصلاحيه ماده ۳۵ هستيم»، «ما رييس‌جمهور بدهکار جريان‌های قدرت و ثروت نمی‌خواهيم»، «چند می‌گيری امضا کنی؟»، «مسئولان برای حفظ مردم‌سالاری پيش خدا بايد جوابگو باشند»، «اصلاحيه ماده ۳۵ مساوی عدم ورود کانديدای مستقل»، «رييس‌جمهور وامدار، کجا دارد استقلال؟»، «مردم در انتخابات قيم نمی‌خواهند»، «جمهوريت نظام را قربانی منافع برخی گروه‌ها نکنيد»، «اصلاح قانون آری، افساد مالی خير» و «جمهوريت نظام را ذبح نکنيد»، از جمله شعارهايی بود که دانشجويان بر روی پلاکاردهايی برای اعتراض به اصلاح قانون انتخابات نوشته بودند.

به گزارش ايسنا، طرح اصلاح قانون انتخابات که توسط کميسيون شوراها مورد بررسی قرار گرفته بود چندی است که با انتقادات گروه‌های مختلف سياسی و اجتماعی از جمله دانشجويان مواجه شده است.

کاظم جلالی: ماده ۳۵ اصلاحيه قانون انتخابات مغاير قانون اساسی است

به گزارش ايسنا، در ادامه تجمع دانشجويان معترض به اصلاحيه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی در بين دانشجويان حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در جمع دانشجويان اظهار کرد: ماده ۳۵ صرفا يک مصوبه کميسيون است و بر اساس مذاکرات آقای لاريجانی با شورای نگهبان تشخيص داده شد که اين ماده مغاير قانون اساسی است و به احتمال بسيار زياد رای نخواهد آورد و اين دغدغه شما درباره ماده ۳۵ رفع‌شدنی است.

جلالی خطاب به دانشجويان معترض گفت: اگر شما اعتراض داريد، از طرف خودتان اين اعتراض را مطرح کنيد و نه از طرف ملت ايران؛ چراکه نمايندگانی که در اين مجلس حضور دارند نيز نمايندگان همين مردمند.

وی خاطرنشان کرد: در اصلاح قانون انتخابات، نمايندگان به هيچ وجه به دنبال احقاق منافع طيف خاصی نيستند و تنها ايرادی که شما می‌توانيد به اين اصلاحيه وارد کنيد ماده ۳۵ است و من تاکيد می‌کنم که به هيچ وجه در اين اصلاحيه، نمايندگان به دنبال تامين منافع عده‌ای نيستند و اينکه شما نمايندگان خود را متهم به باند‌بازی کنيد، خوب نيست.

جلالی در پاسخ به اعتراض دانشجويان به ماده ۳۵ مبنی بر اينکه اگر اين ماده تصويب شود چه خواهد شد؟، اظهار کرد: اينقدر جوش نزنيد، تصويب نمی‌شود.

وی افزود: آنچه شما می‌گوييد در اين قانون وجود ندارد. آقای لاريجانی هم به اين نتيجه رسيده است که اين ماده خلاف قانون است.

کوچک‌زاده: پيشنهاد دهندگان اصلاحيه، درصدد اعمال ديکتاتوری در کشورند

در ادامه اين تجمع، مهدی کوچک‌زاده نيز به جمع دانشجويان معترض آمد و با اشاره دست خود به کاظم جلالی گفت: تريبون مجلس به امثال اين آقايان اختصاص دارد. اين آقايان به جای حل مشکلات، به دنبال دامن زدن به مشکلات هستند.

وی همچنين، از روی برگه‌هايی که در دست گرفته بود به سخنرانی در جمع دانشجويان پرداخت و اظهار کرد: اين روزها طرح اصلاح قانون که در کميسيون ۹ نفره شوراها و با عضويت رييس و نايب رييس مجلس و عضويت يک عضو هميشه در مرخصی در کميسيون شوراها تصويب شده در واقع تنها توسط يک کميسيون شش نفره تصويب شده است.

کوچک‌زاده افزود: اين طرح در کميسيون فرهنگی رد شد و کميسيون ۲۹ نفره امنيت از اظهارنظر درباره آن باز ماند و با رای فراکسيون به‌اصطلاح اصولگرايان رهروان ولايت، اصل به اصل قانون اساسی در نورديده شد در حالی که اقليت مجلس و سخنگوی شورای نگهبان بارها به تضادهای آن با قانون اساسی اشاره کردند.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شيرينی انتخابات دهم رياست‌جمهوری که به لحاظ درصد شرکت‌کنندگان نقطه‌ افتخارآميزی در تاريخ جمهوری اسلامی به ثبت رساند، به دليل بغض و کينه استکبار و ايادی آن در داخل به کام ملت تلخ شد اما امروز کسانی که اين قانون را در مجلس پيشنهاد داده‌اند، پاسخی ندارند درباره اينکه چرا تمام عيوبی را که در عرصه انتخابات وجود دارد متوجه مردم،‌ ناظران و مجريان می‌دانند؟

وی ادامه داد:‌ در اين قانون در کار ناظران دخالت و حق شورای نگهبان نيز محدود شده و از سوی ديگر، دخالت قوه قضاييه و قوه مقننه تشديد شده است. اگر کسانی که به اين طرح رای دادند راست می‌گفتند، بايد جواب اين پرسش‌ها را می‌دادند که چرا قانونی نمی‌نويسند که اگر کسی پيش از اعلام نتايج خود را پيروز انتخابات معرفی کرد با او چگونه برخورد شود؟

کوچک‌زاده با بيان اينکه "چرا به اين سوال که اگر کسی به دروغ خود را نخست‌وزير امام خواند تکليف او چه خواهد بود؟"، افزود: چرا معلوم نمی‌کنند اگر کسی در ايام تبليغات وعده حذف يا محدود کردن اختيارات ولی را داد و مردم را تشويق به آمدن به خيابان‌ها کرد با او چه بايد کرد؟ با کسی که رای نياورد و مردم را به اردوکشی در خيابان‌ها مشغول کرد چگونه بايد برخورد شود؟

وی تاکيد کرد:‌ گمان من اين است که اين قانون و پيشنهاد اين طرح برای آرامش دل فتنه‌گران منفور و ساکتين فتنه پيشنهاد شده است، هرچند جمع کثيری از نمايندگان نيز بدون توجه به عمق آن با آن همراهی کردند.

کوچک‌زاده در پايان اظهار کرد: فکر می‌کنم پيشنهاد دهندگان اين قانون، دانسته يا ندانسته، درصدد اعمال ديکتاتوری در کشورند.

عليرضا منادی و زهره طبيب‌زاده نيز دو تن ديگر از نمايندگان مجلس بودند که در اين تجمع در ميان دانشجويان حاضر شدند.

در پايان اين تجمع، دانشجويان با قرائت بيانيه‌ای به تجمع خود درباره اصلاح قانون انتخابات در مقابل مجلس پايان دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016