یکشنبه 24 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار مجلس ایران به 'کسانی که از لزوم انتخابات آزاد دم می‌زنند'

۲۱۹ نماینده مجلس تأکید بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد انتقاد کرده و این تأکیدها را "رمز فتنه جدید" خوانده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی: ۲۱۹ نماینده مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای از تأکید تعدادی از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد انتقاد کرده و با حمایت از گفته‌های اخیر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، این تأکیدها را "رمز فتنه جدید" خوانده‌اند.

در این بیانیه که امروز یکشنبه ۲۴ دی (۱۳ ژانویه) در صحن علنی مجلس خوانده شد، آمده است: "به تمام چهره ها و بلندگوهای داخلی که از لزوم انتخابات آزاد دم می‌زنند هشدار می دهیم که از عاقبت دیگر فتنه گران عبرت بگیرند که ملت شهید داده ایران اسلامی با هیچ احدی عقد اخوت نبسته و همچنین به تمام احزاب، گروه ها و جریانات و شخصیت ها و خواص یادآور می شویم که در برابر این فتنه ها سکوت نکنند و از هم اکنون با حضور به هنگام و محکوم کردن خط فتنه جدید اجازه تجدید حیات را به فتنه گران ندهند".

مقامات حکومتی ایران و هواداران آیت الله خامنه ای، مخالفان دولت و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را "فتنه گر" می خوانند.

رهبر ایران روز سه شنبه هفته گذشته به کسانی که به گفته او مدام تکرار می کنند "انتخابات باید آزاد باشد" هشدار داد که از این طریق در مردم این ذهنیت را ایجاد نکنند که شرکت در انتخابات فایده ندارد.

به گفته او، این کار " این یکى از راه‌هاى از شور و هیجان انداختن انتخابات است".

در پی اظهارات آیت الله خامنه ای، احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان (نهادی که وظیفه نظارت بر انتخابات را در ایران به عهده دارد) در نماز جمعه تهران گفت: "شکست خورده های سیاسی این روزها صحبت از انتخابات آزاد می کنند و یکی از آنها که از همه گردن کلفت‌تر است این موضوع را مدتها قبل مطرح کرده و بقیه هم پشت سر او این خط را دنبال کردند".

او در سخنانی که اشاره به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلقی شد، گفت: "کسانی که خود را مرد سیاست می دانند و نقش بالایی در حکومت داشتند، آیا خجالت نمی کشند که حرف دشمنان خارجی نظام را می زنند و حرف بیگانگان را تکرار می کنند؟"

آقای هاشمی رفسنجانی از جمله چهره هایی است که در ماه های اخیر چند بار بر لزوم برگزاری "انتخابات آزاد" تأکید کرده بود. محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی ایران هم از چنین مضمونی در سخنان خود استفاده کرده اند.

دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در خردادماه برگزار شود و بحث در مورد نحوه برگزاری و نامزدهای احتمالی آن از مدتی پیش آغاز شده است.

اصولگرایان حاکم و سپاه پاسداران، از چهره های جناح اصلاح طلب، میانه روهای نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی و حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد به عنوان کسانی یاد می کنند که ممکن است در انتخابات آینده "فتنه انگیزی" کنند.

امضا کنندگان بیانیه امروز نمایندگان مجلس ایران نوشته اند که سخنان اخیر آیت الله خامنه ای نشان می دهد که او "مراقب حقوق ملت در برابر جهالت برخی عناصر داخلی و توطئه های دشمن است".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016