پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شورای نگهبان: پيشنهاد شده برای بررسی صلاحيت، از نامزدها برنامه بخواهيم

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان که نهاد مسئول بررسی صلاحيت نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ايران است، می‌گويد که پيشنهاد شده اين شورا، برای تاييد صلاحيت‌ها، برنامه انتخاباتی نامزدها را دريافت و بررسی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ آقای کدخدايی روز چهارشنبه يازدهم ارديبهشت (اول مه) به سايت کليک تسنيم، نزديک به سپاه پاسداران، گفت: "من معتقدم که نامزدها بايد برنامه‌های‌شان را ارائه کنند ولی اينکه اعضای شورای نگهبان قبول کنند که چنين وضعيتی را اجرايی بکنيم، منوط به تصميم اعضا است."

مطابق اصل ۱۱۵ قانون اساسی ايران، رئيس جمهور اين کشور "بايد از ميان رجال مذهبی و سياسی" انتخاب شود.

بر اساس قانون اساسی ايران، رئيس جمهور همچنين باشد ايرانی الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی کشور باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است: "تا الان رويه جاری در شورای نگهبان اين نبوده که برنامه‌ای را از نامزدهای انتخابات اخذ کنيم، ولی پيشنهادات زيادی را در اين زمينه داشته‌ايم که از نامزدهای انتخابات دعوت کنيم تا در شورای نگهبان حضور پيدا کرده درباره برنامه‌های‌شان توضيح دهند و احيانا ويژگی‌هايی را که برای تيم‌های کاری خود مدنظر دارند توضيح دهند."

آقای کدخدايی گفته "هنوز در اين زمينه به جمع‌بندی نرسيديم که اگر به جمع‌بندی برسيم احتمال دارد که ما برنامه‌های نامزدها را دريافت کنيم."

'بحث قديمی، رويکرد تازه'

در صورتی که شورای نگهبان تصميم به دريافت برنامه های انتخاباتی نامزدهای رياست جمهوری بگيرد، اقدام تازه ای از سوی اين شورا در تاييد صلاحيت نامزدها است.

منتقدان می گويند که شورای نگهبان با رد صلاحيت گسترده نامزدهای منتقد، عملا چرخه انتخابات رياست جمهوری را از حالت آزاد خارج می کند.

شورای نگهبان متشکل از شش فقيه و شش حقوقدان است. فقهای شورای نگهبان مستقيما توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می شوند و شش عضو حقوقدان به پيشنهاد قوه قضائيه و توسط مجلس انتخاب می شوند.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است: "ما به‌ هرحال در چارچوب اصل ۱۱۵ قانون اساسی بايد حرکت کنيم و اين اصل شرايطی مانند مديريت و مدبر بودن را [برای رئيس جمهور] بيان کرده که در قالب مديريت و يا مدبر بودن، ما می‌توانيم بحث برنامه را مطرح کنيم."

آقای کدخدايی گفته "اين شرط جديدی نيست ولی به‌ هرحال يک رويکرد جديد می‌تواند باشد که اگر بخواهيم از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ارزيابی داشته باشيم، بايد ببينيم که سوابق و برنامه‌های او چيست که با اين دو فاکتور می‌توانيم ارزيابی دقيق‌تری از صلاحيت‌های نامزدها داشته باشيم."

او در عين حال گفته که شورای نگهبان در تاييد صلاحيت ها "برای کسانی که خدشه‌ای به نظام وارد کردند، فرش قرمز پهن نخواهد کرد."

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) برگزار و طی آن جانشين محمود احمدی نژاد انتخاب شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016