یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی تاج‌زاده: ميزان رأی رهبر است

مصطفی تاج‌زاده، زندانی سياسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای از زندان نوشته است: "چنانچه رهبر از انجام وظيفه قانونی خود در مهار خودسری‌های جنتی و استيفای حقوق ملت قصور ورزد، وی را مسئول مستقيم اين انتخابات رسوا و تک‌اسبه و نيز نابسامانی‌های مديريت اجرايی کشور، پس از اين انتخابات خواهيم خواند. همچنان که دولت آتی را دولت کودتا خواهيم ناميد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن کامل پيام مصطفی تاج‌زاده به نقل از سايت نوروز:

به نام خدا

ايرانيان شريف!

جناح حاکم با حذف نامزدهای رأی آور حق مسلم ملت را در برپايی انتخابات آزاد نقض کرد و با توهين به شعور ملی و اراده آزاد مردم به اميد اصلاح مديريت ميهن و بهبود معيشت مردم لطمه زد. به حيثيت کشور آسيب رساند و ما را در ميان ملل آزاد شرمسار نمود. شورای به اصطلاح نگهبان قانون اساسی در اقدام مخالف نصّ و روح قانون اساسی خود، علاوه بر نامزد اجماعی اصلاح طلبان، کانديدای انحصاری جناح دولت و تمام ديگر داوطلبان مستقل، اصولگرا و سنتی را حذف کرد تا آرای داوطلبان ائتلاف سه گانه و جليلی شکسته نشود و راه برای پيروزی نامزد موردنظر رهبر هموار گردد.

مردم عزيز!

اقتدارگراها که از پيش گفته بودند مهندسی معقول و منطقی انتخابات را وظيفه ذاتی خود می دانند، امروز به بهانه مقابله با فتنه و انحراف بزرگترين گام انحرافی را برداشته اند و با استحاله جمهوری اسلامی ايران به سلطنت مطلقه فقيه به سوی يک نفره کردن حکومت پيش رفته اند. اقدام ضد حماسی و ضد مشارکتی فوق روشن کرد که چرا در ماه های اخير سخن گفتن از برپايی انتخابات آزاد را جرم خواندند. آنان پس از نااميدی از حذف اصل انتخابات رياست جمهوری، نهاد انتخابات را از ماهيت رهايی بخش خود تهی ساختند تا راهی جز گزينش يکی از نامزدهای کانون قدرت و ثروت و رسانه برای رأی دهندگان باقی نماند. اين در حالی است که با توجه به آن چه حکومت يک دست و اقتدارگرا در سال های اخير بر سر ميهن و آيين و مردم آورده است، انتظار می رفت با عذرخواهی از ملت راه بهبود اوضاع را با امکان برگزاری انتخاباتی آزاد، قانونی و رقابتی فراهم آورند تا پنجره ای به سوی اميد برای خروج از وضعيت اسفناک کنونی گشوده شود. نه اين که برخلاف شعارهای پرطمطراقی که از صدر تا ذيل درباره بصيرت، دشمن شناسی و زمان آگاهی ملت می دهند، در عمل بی اعتمادی عميق خويش را به رأی و اراده ملت بزرگ ايران به نمايش گذارند و نشان دهند که در عمق وجود خويش مردمی را ناآگاه تر و صغيرتر از ملت ايران نمی شناسند که صلاحيت مشارکت در انتخابات آزاد را ندارند و در نتيجه اقتدارگراها مجبورند به زعم خويش برای حفظ نظام، شعار جاودانه «ميزان رأی ملت است» را به «ميزان رأی رهبر است» تبديل کنند.

هم وطنان آزاده!

کودتای انتخاباتی ۹۲ ثابت کرد که موسوی و کروبی و خاتمی و هاشمی نه تنها محبوب ترين چهره های سياسی ميهن هستند، بلکه جناح حاکم با اقدام نابخردانه و غيرقانونی خويش در حذف هاشمی او را که فداکارانه در اين ميدان پرمخاطره حاضر شده و از آبروی خويش مايه گذاشته بود، در اوج سربلندی و عزت از ميدان رقابت های انتخاباتی خارج کرد.

آنان با ردصلاحيت هاشمی در واقع بی صلاحيتی خويش را فرياد کردند و به اقبال عمومی به هاشمی اعتراف نمودند و آشکار ساختند که منظورشان ازحاکميت قانون، تأييد مطلق اقدام های خودسرانه و غيرقانونی جنتی و تأييد روند انحرافی و خطرناک حذف چهره های منتقد و مستقل و تبديل انتخابات مردمی به انتصابات رهبری است. اقتدارگراها بار ديگر جسارت محمدرضا پهلوی را عليه ملت ايران تکرار کردند که می گفت دموکراسی خوب است اما برای مردم سوئيس نه برای ايرانيان! شاه می گفت هرکس ناراضی است می تواند پاسپورت بگيرد و ايران را ترک کند و ايشان می گويند داوطلبانی که اجازه حضور در رقابت های انتخاباتی را نيافته اند در تلويزيون حاضر شوند و برای اين که جنتی آنان را بی صلاحيت اعلام کرده سجده شکر به جای آورند. طرفداران شان نيز بايد قدرشناس رهبر باشند که اجازه می دهد در سايه حاکميت پليسی و امنيتی کنونی زنده بمانند.

هم ميهنان گرامی!

هاشمی به ميدان آمده بود تا با اتکاء به خدا و رأی شما و با شعار اتحاد و اقتدار و تشکيل دولت وحدت ملی، پرچم دار راهی شود که در آن پول و پاسپورت و پرچم ملی اعتبار خود را مجدداً بازيابد. اما با کمال تأسف انسدادطلبان و انحصارجويان با سوء استفاده از نظارت بر انتخابات، فرصتی تاريخی را از ملت ما گرفتند. با اين توهم که پس از سوء استفاده از برپايی انتخابات فرمايشی می توانند با يکی دو اقدام نمايشی از جمله دلجويی از رد صلاحيت شدگان به ويژه شخص هاشمی، کودتای انتخاباتی را مشروع سازند و آسوده خاطر به حکمرانی بپردازند. غافل از آن که کاهش مشارکت مردمی در انتخابات به ويژه در قياس با خرداد ۸۸ معضلات فراوان مديتريتی و اقتصادی، فساد گسترده حکومتی، اختلاف فزاينده اصول گراها، فشارها و تحريم های روزافزون بين المللی و نارضايتی رو به رشد عمومی و مهم تر از همه آگاهی روبه تزايد قشرهای وسيعی از ملت، حکومت مطلقه فردی را زودتر از آن چه فکر می کنند با بحران مواجه خواهد ساخت.

ايرانيان سرفراز!

اقتدارگراها با دزديدن حق انتخابات آزاد ما، راهی جز عدم شرکت در انتخابات مهندسی شده و نامشروع اخير را برايمان باقی نگذاشته اند. البته ما تا ۲۳ خرداد فرصت داريم تا با تشکيل کمپين بزرگ «رأی ما هاشمی» جناح حاکم را مجبور به تجديد نظر در تصميم غيرقانونی خود و بازگرداندن حق مسلم ملت در تعيين سرنوشت خويش کنيم. آقای هاشمی حتی اگر ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به اين صحنه وارد شود، پيروز ميدان خواهد بود. چرا که ملت ايران وی را می شناسد و در نتيجه نيازی به تبليغات صدا و سيمای ميلی ندارد. از سوی ديگر چنانچه رهبر از انجام وظيفه قانونی خود در مهار خودسری های جنتی و استيفای حقوق ملت قصور ورزد، وی را مسئول مستقيم اين انتخابات رسوا و تک اسبه و نيز نابسامانی های مديريت اجرايی کشور، پس از اين انتخابات خواهيم خواند. هم چنان که دولت آتی را دولت کودتا خواهيم ناميد. رهبری تاکنون متوجه شده است که اگر اجازه می داد انتخابات مجلس نهم به شکل آزاد و رقابتی برگزار شود، ملت ايران گرفتار تحريم های جانکاه يک سال و نيم اخير نمی شد. امروز نيز بايد بداند که تنها با انتخاباتی آزاد و رقابتی می توان به مهار مشکلات داخلی و فشارهای خارجی اميد بست.

اميدوارم که ايشان حساسيت شرايط و بدنامی از دست دادن يک فرصت تاريخی را به خوبی درک کند. چرا که هيچ کس اين روزهای حساس و سرنوشت ساز را فراموش نخواهد کرد.

و عاقبت برای پرهيزکاران است

سيد مصطفی تاجزاده
خرداد ۱۳۹۲
زندان اوين


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016