یکشنبه 19 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"سه‌شنبه ۲۱ خرداد" بی‌هزينه‌ترين فرصت برای لرزاندن خامنه‌ای، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
هر بهانه که "گردهم آمدن غيرحکومتی" را برای مردم امکان‌پذير کند به فرصتی برای ابراز انزجار از حکومت فاسد و جائر فعلی تبديل خواهد شد. از همين زاويه می‌توان به مسابقه فوتبال روز سه‌شنبه نگاه کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

در روزهای گذشته تعدادی پيام از جوانانی دريافت کردم که اغلب آنها در داخل کشور حضور دارند. موضوع آن پيام ها درخواست پشتيبانی از حرکتی بود که برای روز بيست و يکم خرداد ماه ـ سه شنبه هفته جاری ـ پيش بينی شده است . البته به نظر می رسد سرگرمی اغلب رسانه ها به نمايش انتخابات وحواشی آن، فرصت مناسبی باقی نگذاشته است تا جوانانی که بدون هيچگونه وابستگی حزبی برنامه های اينچنينی طراحی می کنند بتوانند ايده های خلاقانه خويش را با هموطنان در ميان بگذارند . لذا نمی توانم ارزيابی دقيق از ميزان انعکاس اين برنامه و موفقيت احتمالی آن داشته باشم . اما بر اين باورم که فارغ از نتيجه احتمالی ، بايستی تلاش مستقل جوانان را ارج نهاد . همچنين نمی توانم تأسف خود را از فرصت سوزی های آگاهانه و ناخودآگاه که در واقع موجب رفع نگرانی خامنه ای و عوامل اوست مخفی نمايم. به خصوص بعد از قدرت نمايی موفق و خودجوش هموطنان اصفهانی، انتظار می رفت ابتکار گروهی از جوانان برای بهره گيری از فرصت «‌مسابقه فوتبال سه شنبه ۲۱ خرداد» با استقبال همه «‌هوشمندان فرصت ساز» مواجه شود. اما اين اتفاق نيفتاد تا بار ديگر ثابت شود آنچه رفع « شر» و « ننگ » خامنه ای از سر ايران و ايرانيان را به تعويق می اندازد نه «قدرت رو به زوال او» بلکه «بی برنامگی يا عدم اعتماد گروههای مختلف اپوزيسيون به يکديگر» است.

سه شنبه هفته گذشته تشييع جنازه مرحوم آيت اله طاهری اصفهانی ، فرصت پيش بينی نشده ای برای هموطنان اصفهانی فراهم نمود تا پس ازمدت ها، بدون ممانعت نيروهای اطلاعاتی و امنيتی دور هم جمع شوند وهمانگونه که پيش بينی می شد لرزه ای شديد بر پيکر خامنه ای بيندازند. اولين پيامد اين «لرزش» آن بود که مزد بگيران رهبر با به جان خريدن يک رسوايی ديگر، از برگزاری مراسم ترحيم برای آقای طاهری در قم جلوگيری کردند تا لرزه ای جديد را تحمل نکنند. البته مرحوم طاهری به خاطر پيشتازی در شناخت خامنه ای و افشای او ، از احترام ويژه ای برخوردار بود و همين امر ، شکوه خارق العاده در بدرقه پيکر او را موجب شد اما به يقين هر بهانه ديگری هم که «گردهم آمدن غيرحکومتی» را برای مردم امکان پذير کند به فرصتی برای ابراز انزجار از حکومت فاسدو جائر فعلی تبديل خواهد شد. از همين زاويه می توان به مسابقه فوتبال روز سه شنبه نگاه کرد. برخی از افراد و تعدادی از وبلاگ ها ، خواستار تجمع در آن روز و سردادن شعار هايی به ويژه برای ابراز مخالفت با سياست های خارجی جمهوری اسلامی شده اند. اما به گمان من تعيين شعارهای حساسيت برانگيز برای روز سه شنبه ضرورتی ندارد و چنانچه بتوان در فرصت کوتاه باقی مانده ، تعداد بيشتری از هموطنان را به حضور در اطراف محل برگزاری مسابقه دعوت کرد هدف پيشنهاد دهندگان ، محقق خواهد شد، زيرا بدون آنکه خطری را متوجه کسی کند بار ديگر زبونی حکومت برای هموطنان در داخل و ناظران خارجی ، آشکار می گردد.

من اغلب دعوت کنندگان به حضور اعتراضی در حاشيه مسابقه فوتبال روز سه شنبه و حاميان آنها را نمی شناسم. اما بر اين باورم که اين دعوت از نظر فرصت شناسی و بی خطر بودن برای حاضران، بسيار هوشمندانه است و لذا به سهم خود برای انعکاس وسيع تر اين دعوت ، تلاش خواهم کرد . از همه دوستانی هم که اين پيشنهاد را می پسندند تقاضا می کنم از حدود پنجاه ساعت فرصت موجود برای گسترش اين دعوت بهره گيری نمايند. يقين دارم بهره گيری از اين فرصت، لرزه ای آزار دهنده بر پيکر سرکوبگران جمهوری اسلامی خواهد انداخت و اميد ها را در جوانانی که از اپوزسيون سنتی و «اپوزيسيون نمايان حامی جمهوری اسلامی» سر خورده شده اند زنده خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016