دوشنبه 25 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست فعالان سياسی و مدنی از رئيس جمهوری برای آزادی برادران کردپور

آژانس خبری موکريان - سرويس سياسی - جمعی از فعالان سياسی و مدنی طی نامه ای به رئيس جمهوری منتخب ايران خواستار فراهم آوردن زمينه آزادی برادران کردپور از بند شدند.

بر اساس گزارش رسيده به آژانس خبری موکريان، در بخشی از اين نامه که روز يکشنبه ۲۴ شهريورماه ۹۲ در آستانه برگزاری دومين جلسه دادگاه مسعود و خسرو کردپور در دادگاه انقلاب مهاباد، به امضای ۳۰ تن از فعالان سياسی و مدنی رسيده، آمده است: "با عنايت به جايگاه قانونی رياست جمهوری در پاسداشت از حقوق ملت و نيزمسئوليت اجرای قانون اساسی و رياست قوه مجريه از جنابعالی درخواست می شود با دستور به نهادهای اجرايی مسئول در اين پرونده برای بازبينی روش و مسير در پيش گرفته شده، زمينه آزادی اين دو برادراز بند وبازگشت آنها به آغوش خانواده های دردمند و منتظرشان فراهم آيد. تا بدينوسيله ضمن احقاق حقوق زندانيان، دستگاه های اجرايی زير مجموعه دولت اميد و تدبير با درايت و اعتدال به بازبينی روش های پيشين بپردازند".

متن کامل اين نامه به همراه اسامی امضاکنندگان به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای روحانی
رياست محترم جمهوری اسلامی ايران،
ضمن عرض سلام و آرزوی موفقيت جنابعالی

به استحضار می رساند که حدود شش ماه از بازداشت دو روزنامه نگار زندانی يعنی آقايان خسرو و مسعود کردپور می گذرد. دو برادری که در سال‌های گذشته با تلاشی قابل تقدير و به صورت مستقل خبرگزاری موکريان را افتتاح کرده و به صورت مستمر اخبار عمومی، سياسی و اجتماعی حوزه‌های کُردنشين را منتشرمی کردند. اخبار و رويدادهای مربوط به حوزه‌های کُردنشين در اين خبرگزاری معمولا به شکلی حرفه‌ای و با کمترين دروازه بانی خبری يا دروازه بانی منعطف و نسبتا بازی، منتشر می‌شد. تلاشی که نه با پول و امکانات و رانت‌های سياسی و ريزه خواری بلکه با همت و عشقی درخوربه تثبيت جايگاه موکريان در ميان مجموعه‌ای از منابع خبری مربوط به کُرد‌ها منجر شده بود. در سال‌های اخير و به دنبال افول فعاليت‌های کيفی رسانه‌ای در حوزه‌های کُردنشين (در کنار رشد کمّی اين دسته از مطبوعات) خبرگزاری موکريان سعی داشت تا آن بخش از اخباری که کمتر در رسانه‌های مکتوب مناطق کُردنشين انتشار می‌يابد را منتشر کند. در اين مسيراخبار مربوط به مسائل اجتماعی، فرهنگی و نيز بازداشت‌ها، احضار‌ها و نيز برخی اخبار در باره آسيب های اجتماعی چون خودکشی و قتل و غيره در دستور کار قرار داشت. در اخبار منتشر شده رعايت اصل اعتدال، احترام، قانون گرايی ورعايت قوانين کشور، حفظ حرمت اشخاص حقيقی و حقوقی و امانتداری ودقّت کاملا برجسته بود و در اين مسير برادران کردپورکارنامه قابل دفاعی داشتند.

خسرو و مسعود در اين سال‌ها با رويکردی مدنی، قانونمند، شفاف و منصفانه در پی اطلاع رسانی حرفه‌ای بر آمده و متعهدانه رسالت حرفه‌ای خويش را پاس داشتند. صد البته مماشات ومدارای قابل توجه متوليان امر و مسئولين دولتی با اين خبرگزاری و گردانندگانش، تصويری مناسب و نسبتاَ قابل تحسينی از گستره و وسعت مرزهای آزادی بيان در اين خطه ساخته و خوشبينی و رضايت مخاطبان و گروه های کثيری از مردم را موجب شده بود.

متاسفانه در پی بازداشت اسفندماه اين دوبرادرو سپس صدور کيفر خواست های سنگين سياسی و بعضا نامتناسب با عملکرد اين دو ورويکردی خارج از عرف و قوانين حاکم بر مطبوعات کشور در قالب اتهاماتی مانند "محاربه، افساد فی الارض و تبليغ عليه نظام" نه تنها سبب تعجب و تأسف بسياری از مردم در اين ديار و ساير نقاط ايران شده بلکه نقش مخربی هم در مخدوش کردن تصور ايجابی و مثبت قبلی در مورد مروت و مدارای مسئولان امر در اين زمينه داشته است.

با عنايت به جايگاه قانونی رياست جمهوری در پاسداشت از حقوق ملت و نيزمسئوليت اجرای قانون اساسی و رياست قوه مجريه از جنابعالی درخواست می شود با دستور به نهادهای اجرايی مسئول در اين پرونده برای بازبينی روش و مسير در پيش گرفته شده، زمينه آزادی اين دو برادراز بند وبازگشت آنها به آغوش خانواده های دردمند و منتظرشان فراهم آيد. تا بدينوسيله ضمن احقاق حقوق زندانيان، دستگاه های اجرايی زير مجموعه دولت اميد و تدبير با درايت و اعتدال به بازبينی روش های پيشين بپردازند. آزادی اين دو برادر زندانی گامی است در جهت بازگشت اعتدال و قانون گرايی در منطقه ای حساس از ايران که با رأی قابل توجه شان به جنابعالی در انتخابات رياست جمهوری اميد وموقعيت شناسی تاريخی خود را به منصه ظهور رسانده و با صدای رسايی اعلام کردند که خواهان اجرای قانون و بازگشت اعتدال به صحنه مناسبات سياسی و اجتماعی کشور هستند.
با تشکر

اسامی امضاکنندگان نامه:
احسان هوشمند
کوروش زعيم
صلاح خديو
عبدالعزيز مولودی
خالد توکلی
کمال حسينی
جلال جلالی زادە
عبدالله ابريشمی
عثمان مزين
کريم فتاح پور
جعفر آيين پرست
مسعود حسينی
مصطفی محمدی
رحمان بهمنش
سيد هاشم هدايتی
ريبين حيدری
پيمان عارف
علی رشيدی
ناصر باباخانی
مختار زارعی
حاصل داسە
رحيم فرهمند
سياوش حياتی
عبيد زارعی
موسی اميدی
عباس محمدزادە
محسن برين
مختار خندانی
سميرا جمشيدی
آزاد نمکی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016