یکشنبه 3 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناآرامی در مجلس ایران در پی توافق هسته‌ای

راديو زمانه ـ در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ مجلس ایران دقایقی ناآرام شد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی از نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز، یکشنبه، سوم آذرماه مجلس خواهان توضیح در مورد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شدند.


پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، بامداد امروز ایران و شش قدرت جهانی به توافق اولیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.

ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس گفت: “به موجب قانون اساسی این توافق باید به تصویب مجلس برسد و شما (خطاب به رئیس جلسه) پاسخ بدهید که آیا این موضوع منطقی است یا نه که نمایندگان در جریان موضوع قرار بگیرند.”

بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد نیز گفت: “به نظر می‌رسد ضروری بود که در این جلسه به بحث به این مهمی (توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵) می‌پرداختیم. از آقای رئیس‌جمهور هم سئوال می‌کنم که آیا مذاکرات محرمانه‌تان تمام شده است؟”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: “برخی مواردی که آمریکا‌یی‌ها می‌گویند با تحلیل‌ها در داخل و خبرهایی که وزیر امور خارجه گفته است، متفاوت است.”

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با کشورهای گروه ۱+۵ در نشست خبری خود پس از مذاکرات، “به‌رسمیت شناخته‌شدن برنامه غنی‌سازی ایران” را مهم‌ترین بخش مذاکرات عنوان کرد.

ظریف افزود: “اگر قانون ان‌پی‌تی را بخوانید اشاره کرده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند.”

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در ژنو که پیش از نشست ظریف برگزار شد گفت: “این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تأسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.”

کری افزود: “بر این اساس ایران دیگر تأسیسات هسته‌ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت.”

در ادامه واکنش برخی از نمایندگان مجلس به طرح موضوعات توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ حمید رسایی، نماینده تهران نیز درباره لزوم تصویب توافق ایران و ۱+۵ در مجلس سخن گفت.

رسایی گفت: “بر اساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی، امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت جمهوری اسلامی ایران با سایر دولت‌ها و امضای مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس باید با هماهنگی رئیس‌جمهور و نماینده قانونی او باشد.”

رسایی خطاب به محمدحسن ابوترابی‌‌‌فرد، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: “سئوال این است که توافقنامه‌ای صورت گرفته و وزیر امور خارجه یک چیز می‌گوید، رئیس‌جمهور آمریکا چیز دیگر، تلویزیون و اخبار هشت صبح امروز نیز چیز دیگری می‌گویند که اینها ضد و نقیض است.”

ابوترابی‌‌‌فرد در پاسخ به اظهارات این نمایندگان با بیان این‌که “در این حوزه نظر مجلس و نمایندگان همیشه مدنظر بوده و خواهد بود”، گفت: “بحث‌های مرتبط به موضوع هسته‌ای از مسائل مهم کشور است که نظام درباره آن تصمیم‌ اتخاذ می‌کند.”

وی افزود: “مسیر حرکت ما در طول سال‌های گذشته در دفاع از منافع ملی بوده است و در همین چارچوب حرکت می‌شود. قطعا دغدغه همکاران نماینده که مصالح ملی و منافع نظام بوده هم در همین چارچوب مورد توجه قرار می‌گیرد و ما تردیدی در این‌باره نداریم.”

از سوی دیگر جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار توضیحات حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو شدند.

در این نامه نمایندگان معترض درخواست کرده‌اند که در جلسه غیرعلنی با حضور روحانی و ظریف جزئیات مذاکرات و توافق صورت گرفته تشریح شود.

به‌گفته احمد امیرآبادی، نماینده قم، این نامه تاکنون به امضای ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و امضاها همچنان در حال افزایش است.

الیاس نادران، محمد سلیمانی، نادر قاضی‌پور، زهره طبیب‌زاده، مهدی کوچک‌زاده، منصور حقیقت‌پور و احمد امیرآبادی از جمله نمایندگانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

در همین حال حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته‌ای به‌عنوان “موفقیت هسته‌ای” یاد کرد و گفت این موفقیت حاصل رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی و “حمایت مردم” بوده است.

حسن روحانی در نامه خود آورده است: “فرزندان انقلابی شما توانستند گام نخست را به‌گونه‌ای پیش ببرند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.”

آيت‌الله خامنه‌ای نيز در پاسخ به حسن روحانی پيامی منتشر کرد و نوشت دستيابی به اين "موفقيت" در خور تقدير از هيئت مذاکره‌کننده ايران است.

رهبر جمهوری اسلامی ايران افزود: "ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016