جمعه 14 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

طب اسلامی و مبارزه ضدامپریالیستی (بخش نخست- واجبی)٬ مسعود نقره کار

مسعود نقره کار
به ما گفته بودند مسلمان کسی ست که اصول و فروع دین اسلام را بپذیرد اما مّعرف و مُبّلغ طب اسلامی، آقای دکتر حسین روازاده می فرماید زمان ونحوه استعمال واجبی هم در زمره ی شروط و معیارهای مسلمانی ست. ضمن اینکه اعلام کردند حکومت اسلامی به کشورهای امپریالیستی آرسنیک واجبی صادر می کند و اینان آرسنیک واجبی هایمان را به داروی ضد سرطان خون بَدَل می کنند و به خودمان می فروشند!.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر حسین روازاده از آن دست موجوداتی ست که شناختن و شناساندن اش زوایای دیگری ازویژگی ها ی روانی و رفتاری جنایتکاران تحصیلکرده درحکومت اسلامی را نشان خواهد داد. تاریخ سی و اندی ساله ی حکومت اسلامی، تاریخ تجربه حضورجنایتکاران تحصیلکرده ی حکومتی در همه ی عرصه های حیات سیاسی و اجتماعی است، موجوداتی مسخ شده با ایدئولوژیِ سیاسی- ارتجاعیِ تشیع، که به شیوه های مختلف شکنجه روانی و جسمانی، و ترور و قتل کسب و کارشان بوده است.
نمونه اند: مهندس سعید امامی ها و مهندس سیدکاظم کاظمی ها( حاج مجتبی) قاتلان و شکنجه گران شاغل در قوه قضائیه و وزارت اطلاعات و زندان ها، و یا دکترعلی اکبر ولایتی ها در پست های مختلف، به ویژه دروزارت امور خارجه در زمان کشتار دگراندیشان در خارج از کشور، و یا لاریجانی ها در دستگاه قضائی وحقوق بشر اسلامی و...صدها نمونه ی دیگر درقوه مجریه، مجلس اسلامی، سپاه پاسداران و...

حسین روازاده اما شیادی ست درعرصه دانش پزشکی که با استفاده ازامکانات و تریبون های ریز و درشت حکومتی با حربه ی پدیده ی ارتجاعی ای به نام طب اسلامی به جان مردم افتاده است، طبی که عوامفریبی و تحمیق مردم ،تحکیم و تداوم حیات جهل و خرافه و گسترش توهم توطئه، غرب ستیزی و"مبارزه با استکبار جهانی وامپریالییسم و صهیونیسم" وظیفه و تکلیف اصلی اش است. دکتر روازاده ها با خرافه پراکنی و تجویزهای زیان آور و خطرناک عامل نقص عضو ومرگ بیماران نیزهستند.(1)

در این سلسله یادداشت ها به نمونه هائی ازافاضات ایشان و دستورالعمل های طبی شان، می پردازم.

در فوائد واجبی کشیدن

میرسد واجبی ما زنهان خانه ٔغیب 
ما چه شرمندگی ازعالم امکان داریم .
" صائب"

واجبی (نوره، طین، حنای زرد، داروی نظافت ، داروی بهداشتی و...) که استعمال آن از قدیم در میان مسلمین رواج داشته است پودری ست ترکیب شده از: " آهک و زرنیخ، که برای زدودن و برداشتن موی بدن از آن استفاده شده و می شود، پودری که حدودا" از:" 65 درصدآهک، 25 درصد زرنیخ ، و نوعی خاک رس و رطوبت درست شده است. زرنیخ حاوی آرسنیک و سولفور است که بعد ازحل شدن درآب به ترکیبات اسیدی(اسید آرسینو و اسید آرسنیک)تجزیه می‏شود. هر دو نمک‌های آرسنیک (اسید) و آهک (بازی) می توانند به پوست و نسوج بدن آسیب وارد کنند. آرسنیک بسیارسمی و کشنده است و به همین دلیل واجبی به عنوان ماده ای سمی به شمارمی‌آید. با شناختی که از ترکیبات واجبی بدست آمده بتدریج برخی از مواد زیان آورآن حذف شده یا کاهش یافته است، برای نمونه سولفید باریوم جایگزین آرسنیک شده است و..."، "نحوه استعمال این ماده نیز اینگونه است که ابتدا پودررا باید با آب گرم مخلوط کرد به حدی که کمی سفت شود و پس از مالیدن برروی بدن و قسمتهای مورد نظر نریزد..."(2)

دکترحسین روازاده دریکی ازسخنرانی های اش در باره واجبی و واجبی کشیدن که از" اخلاق پیغمبران" دانسته شده، دربرابرتعدادی ازمردان و زنان و کودکان سخنرانی کرده است اما روی سخن اش با "آقایان" است، گوئی خانم های مسلمان نه لایق مخاطب بودن هستند و نه استعمال کننده ی واجبی .

جناب دکتر"جریان چند وجهی واجبی" را با اتکا به تحقیق های شان این گونه شرح و بسط می دهد :

" آقا امام رضا (ع) می فرماید اگر توانستین هرروز نوره بذارین، نوره همون واجبی میشه، نتونستین یک روزدرمیان ، نتونستین دو روز درمیان، اگر نتونستین هفتگی، اگر نتونستین دوهفته یکبار، تا بالاخره ماهی یکبار...اینو خوب گوش کنین خیلی با ارزشه چون من تحقیق کردم، اگریک ماه گذشت پول نداشتین قرض کنین واجبی استفاده کنین...اگر چهل روزگذشت و مسلمانی واجبی استفاده نکرد مسلمان نیست... چرا؟، آقایون! حمامی رو که اینها درست می کردن نو بود استفاده نمی کردن، بعد ار 7 سال استفاده می کردن برای اینکه چون ساختمان حمام تازه ست مبادا تازگی این حمام اثر منفی روی بدن شما بذاره، ولی برای واجبی گذاشتن یک اتاقک کوچیک درست می کردن، درشو می بستن می رفتن اون تو واجبی میذاشتن که بوی این واجبی خودش خفه کننده ست، بوش اذیت کننده ست، چون نمی دونن موضوع چیه؟، اما وقتی فهمیدن میری تو این اتاق با لذت بومی کنی... آقایون ! وزارت بهداشت ما اعلام کرده واجبی ای که الان فروش میره اگرآرسنیک داشته باشه آرسنیک سرطان زاست وغیربهداشتیه. واجبی نباید آرسنیک داشته باشه. اما وزارت بهداشت ما نمی دونه این آرسنیکی که الان از واجبی در میارن کجا میره ، میره اروپا با فسفر و گوگرد مخلوط میشه برمی گرده به عنوان داروی شیمیائی ضد سرطان خون تو این مملکت، شیمی درمانی...درکتاب های قدیمی می خوانی میگه کسی که واجبی می گذاره دچارروماتیسم نمیشه – ما الان برای درمان روماتیسم واجبی میدیم ، و کسی که واجبی میذاره سرطان خون نمی گیره، پس معلوم شد واجبی که دارای گوگرد و فسفر و آرسنیک است رونباید وارد خون کنند طریق وارد کردن این مواد ضد سرطان اینه که از طریق تنفس و پوست وارد خون بشه، یعنی باید بری اونجا تو اتاقک واجبی مدت زمانی که واجبی میذاری بوکنی تا از طریق تنفس وارد خونت بشه و سرطان از بدنت بیرون بره ....فکرمی کنن نظر ما این بوده که یه ذره موی زیر بغلتو بکَنی ، خُب تیغ می زنی یا ماشین می زنی ،فقط زدن مو نیست، زیربغل را می شود با تیغ زد ویک ماه مو در نمیاد... چرا امام رضا گفته هر روز واجبی بذارین؟ و...."(3)
سخنان روازاده و مشابهین اش در باره واجبی و واجبی کشی آمیخته با تزویر،ارائه اطلاعات غلط و اغراق آمیز، و تجویزهای زیان آورو خطرناک است، چرا ؟:

1- زدودن موی بدن ازقرن ها پیش ازفرمایشات "اقا امام رضا" رایج بوده است. حتی"...انسان‌های نخستین، از درهم آمیختن زرنیخ، سنگ آهک، صمغ و چکیدهٔ گیاهان استفاده می کردند. چهرهٔ تراشیدهٔ مصریان باستان، گواهی دهندهٔ وجود چنین آمیخته‌هایی است. در کشورهائی که طب پیشرفت چشمگیری داشت همین گونه بود. به گفتهٔ هرودوت مصری‌ها با به کاربردن نشاسته، آرسنیک و آهک آمیخته‌هایی برای پاکی خودازمو داشته‌اند...برچیدن تمام موهای بدن، یک روش پیشگیرانه دربرابر عفونت و پلشتی بوده است. آمیخته‌های نخستین، برای برداشتن مو دربرگیرندهٔ مادهٔ خمیری قندی از پختن شکربا لیمو و دیگر ادویه‌های طبیعی بوده است که با کشیدن درخلاف جهت رشد مو به کار گرفته می‌شده است...درشب پیش اززناشویی، اروسان در لبنان، فلسطین، ترکیه و مصر بدن خود را با چنین آمیخته‌ای از هر گونه مو پاک می‌کرده‌اند. با نگرش به افسانه‌ها، بدن بی‌موی اروسان در درازای زندگی زناشویی، نمادی از پاکیزگی و گرامی داشتن شوهرخود است..."، درطب های کهن و سنتی در سرزمینمان ( طب زرتشتی، آریائی، هخا منشی، ساسانی و...) درباب زدودن موهای زائد بدن دستورالعمل هائی داده اند و روش ها و مواد خاصی برای انجام اش به کارگرفته اند..." 54 تا ۶۸ سال بعد ازمیلاد مسیح" POPPAEA"همسرامپراتور روم"نرون" به طور روزانه از داروی موزدا برای زدودن موهای بدن استفاده می‌کرد. در این زمان این داروها ازرزین، قیر، صمغ پیچک، صفرای بزغاله، خون خفاش و… درست می‌شد، "و بعد ها دراوایل قرن نوزدهم زنان اروپایی درآشپزخانه‌ها داروهای ازاله مو درست می‌کردند. فرمول محبوب آنها این بود که چوب بلوط ریزشده را با شراب فرانسوی مخلوط کنند و به مدت ۲۴ ساعت درآب بجوشانند و یا بخارپزکنند. یک فرمول دیگر شامل آمیختن آب مقطر با ریشه گیاه مامیران و روغن گردو بود و..."(4)

اهمیت نوره کشی دراسلام (تشیع) اما به حدی ست که حتی امام حسین درروزعاشوراازآن غفلت نکرد. اینکه روازاده ها به اهمیت نوره کشی امام حسین آنهم به هنگام جنگ کربلا اشاره نمی کند ایجاد تناقضی ست که میان بی آبی"سوگ آور" درآن صحرا و جنگ و نوره کشی مطرح می شود:
"...پیش از شروع جنگ در کربلا امام حسین فرمودند خیمه ای به پا کنند آنگاه امام حسین وارد خیمه شد و نوره کشید وچون امام حسین فراغت یافت دیگران رفتند و نوره کشیدند.(5)

"...چون به حسین نزدیک شدند، فرمود که برای او سراپرده ای برافراشتند، آنگاه فرمان داد که اندازه ای مشک آوردند و در جامی بزرگ با آب در آمیختند. در این هنگام حسین به درون شد و نوره مالید و سر و تن بشست و بر سراسر پیگر نازنین گلاب افشاند و شادان و چابک و دمان و آراسته بیرون آمد. عبدالرحمن بن عبد ریه و بریر بن خضیر همدانی بر درسراپرده ایستاده و هریکی کوشیدند که پس از حسین، به درون رود و خود را بپیراید و بیاراید. بیر به شوخیگری با عبدالرحمن پرداخت. عبدالرحمن گفت: به خدا سوگند که این نه هنگام کار یاوه است. بریر گفت: مردمان من میدانند که من درجوانی و پیری به کار یاوه گرایشی نداشته ام، ولی از آنچه بر سرمان خواهد آمد، شاد و مژده یاب هستم. به خدا میان ما با دخترکان زیبای فراخ چشم بهشتی جز همین به جای نمانده است که ایشان با شمشیرهایشان برما تازند و آنگاه ما یکراست به آغوش آنان بال کشیم. چون حسین بپرداخت، این دو به درون رفتند..."(6)

"...هنگامى كه روز عاشورا فرا رسيد، امام حسين عليه السّلام صبح زود، دستور داد خيمه‏اى برپا كردند، و ظرف بزرگى در ميان خيمه نهادند و در ميان آن ظرف مشك فراوان بود، و در كنار آن (يا در داخل آن) نوره نهادند، آنگاه امام حسين عليه السّلام براى تنظيف به درون خيمه رفت. روايت شده: برير بن خضير همدانى، و عبد الرّحمن بن عبد ربّه انصارى بردرخيمه ايستادند تا بعد از امام عليه السّلام براى تنظيف داخل خيمه شوند، در اين هنگام برير با عبد الرّحمن شوخى مى‏كرد و مى‏خنديد.

عبد الرّحمن به او گفت: "اى برير! آيا مى‏خندى؟ اكنون وقت خنده و شوخى نيست." برير جواب داد: "بستگانم مى‏دانند كه من نه در جوانى و نه در پيرى اهل شوخى و بيهوده گويى نبوده و نيستم، امّا اكنون كه شوخى كردم به خاطر شادى بسيار است كه در پيش داريم،سوگند به خدا فاصله ما با معانقه با حوريان بهشتى، جز ساعتى نيست كه ما در اين ساعت با اين دشمنان بجنگيم و كشته شويم...."(7)
2- واجبی درزمان امام رضا از ترکیبات قدیمی، یعنی آهک و زرنیخ همراه با آرسنیک و مواد سمی و سوزاننده دیگر تهیه می شد. مصرف روزانه، و یا دو روزدرمیان وهفتگی چنان ترکیبی دستاوردی غیراز آسیب شدید پوست ( سوختگی های درجه 2 و3) و مسمومیت با مواد سمی موجود در واجبی نمی توانست داشته باشد. توصیه و تجویز هر روزه و با فواصل زمانی بسیار کوتاه اگر واقعیت داشته باشد نابخردانه بوده است، هم امروزنیزکه میزان مواد سوزاننده و سمی واجبی را کاهش داده اند مصرف روزانه و یا با فواصل زمانی کوتاه آن آسیب رسان خواهد بود.(8)

حتی برخی ازمؤمنان واجبی کش نیز سعی کرده اند سخنان و تجویزهای روازاده ها را تعدیل کنند:

"...باز از حضرت صادق سلام الله علیه نقل شده است: السُّنَّةُ فِي النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ إِحْدَى وَ عِشْرُونَ يَوْماً فليستدين [فَلْيَسْتَدِنْ‏] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ .
یعنی:سنت در استفاده از نوره هر پانزده روز یک بار است و اگر بر کسی بیست و یک روزبگذرد، باید برای استفاده ازنوره قرض کند، و اگر برکسی چهل روز گذشت و ازنوره استفاده نکرد، آن شخص نه مومن است و نه مسلمان.

البته از جمع بندی این احادیث و ظاهر آن به نظر می رسد که بی اعتنایی به امور بهداشتی و نظافت بدن، ایمان انسان را ناقص می کند. پس در واقع می توان تندی بیان معصومین سلام الله علیهم اجمعین را به این خاطر دانست که حفظ بهداشت دارای اهمیت فوق العاده ای در اسلام است به گونه ای که بی اهمیتی به آن به نفی کمال می انجامد یعنی راه رسیدن به کمال در مقابل چنین افراد بی اعتنایی سخت است، پس منظور این نیست که اشخاصی که از نوره و واجبی استفاده نمی کنند و یا این که بر خلاف توصیه معصوم عمل می کنند و این کاررا با تاخیر انجام می دهند، مومن و یا مسلمان نیستند و به نظر می رسد بی اعتنایی به این گونه توصیه های موکد موجب می شود که انسان به کمال بالا نرسد." (9)

3- واجبی درطب سنتی می تواند در پیشگیری و درمان برخی امراض ماده ای کمک کننده باشد و چنانچه ترکیبات زیان آورآن حذف شود، فوائدی نیز داشته باشد اما اینکه با قاطعیت گفته شود کسی که واجبی مصرف می کند سرطان خون و روماتیسم نمی گیرد سخن و حکمی غیرواقعی ونادرست است. این گونه قاطعانه سخن گفتن، وطرح قطعیت های زمانی و داروئی که درسخنان روا زاده ها هست، نوعی " فاطعیت" و قطعیت نشان دادن آخوندی وفریبکارانه است، شیادان برای اینکه نشان دهند حرف شان درست است و مو لای درز حرف های شان نمی رود زمان های دقیق و رُند و حکم های قاطعانه صادر می کنند. (بنا به ادعای روازاده حتی یک آخوند در تاریخ اسلام نمی باید به سرطان خون یا بیماری روماتیسم مبتلا شده باشد....ما در جنوب شهر تهران مداح لاتی داشتیم به نام حاج حسن، ساکن تیر دوقلوی تهران، خودش می گفت که توی تشت واجبی می خوابد و برای مزه انداختن هم می گفت عقب و جلوی ش مثل آینه است ، حاج حسن براثر ابتلا به سرطان خون مرد).

4- آرسنیک در ترکیب با مواد دیگر به عنوان دارو اما محدود و با احتیاط درطب مدرن مورد استفاده قرار گرفته است، برای نمونه درگذشته برای درمان سیفیلیس وامروز دردرمان نوعی از سرطان خون استفاده می شود. این ماده کاربرد های دیگری نیز درعرصه ی پیشگیری و تشخیصی و درمانی دارد. ادعا شده است:
"...کشور های پیشرفته از کشورما واجبی می خرند و از ان داروهای شیمی درمانی را می سازند و ما با قیمت گزاف وارد کشور می کنیم ..." این ادعا موثق و یا تائید شده نیست. وقتی وزارت بهداشت و درمان مملکت خبر ندارد که آرسنیک های واجبی مملکت (البته منظور آرسنیک زرنیخ است )به کجا صادر می شود وچه بر سرآنها می آورند، و فقط آقای روازاده از ماجرا اطلاع دارند، می توان حدیث مفصل ازمُجمل خواند.

5- بوی واجبی بوئی آزار دهنده و نامطبوع و زننده است به همین دلیل هم درحمام های عمومی جدید ساز دوش واجبی، که کثیف ترین و بد بوترین جای حمام است در پرت افتاده ترین محل قراردارد. این ادعا که استشمام بوی واجبی مانع از بروز بیماری سرطان خون و یا روماتیسم می شود نادقیق است.(بی شک می باید حس بویائی آقای روازاده و امثال ایشان متفاوت با حس بویائی آدمیان باشد که از بوی واجبی لذت می برند. بدیهی ست کس یا کسانی که برای رفع بوی بد دهان خوردن پیاز را توصیه می کنند بوی واجبی را مطبوع ودلپذیر بدانند.)

*****
جایگاه واجبی در اسلام (تشیع) و طب اسلامی

دکتر روازاده می گوید:"...اگرکسی بعد از40 روز واجبی استفاده نکند مسلمان نیست". روازاده ها البته با اتکا به منابع متعدد احادیث و روایات ازانبیاء واولیا درباره احکام نوره کشیدن و آداب آن سخن می گویند که اینها نمونه هائی از آن احادیث و روایات هستند: "نوره کشیدن مستحب است ولو به فاصله سه روز باشد...سنت درنوره کشیدن 15 روزیکبار است...مستحب است هرگاه 20 روز گذشت و شخص پولی برای تنویر ندارد قرض کند و خداوند خواهد داد...کراهت دارد که 40 روز نوره کشیدن را ترک کنند بلکه روایت شده چنین کسی کرامت و احترامی ندارد...مکروه است که بیش از40 روز آن را ترک کنند ...نوره کشیدن درروزچهارشنبه مکروه است چون آن روز نحس مستمری است...مستحب است موقع نوره کشیدن قدری نوره بر سر بینی خود گذارد و آن را ببوید و این دعا را بخواند:(صل الله علی سلیمان ابن داوودکما امربالنوره) که ذکر این دعا باعث این می گردد که نوره شخص را نسوزاند...موی بدن وقتی بلند شود آب پشت را قطع می کند و مفاصل را سست می نماید و باعث ضعف و تنبلی و سل می شود...نوره آب پشت را زیاد می کند و بدن را قوی می نماید و پیه کلیه ها را زیاد میکند و بدن را بانشاط و سرحال و سالم می نماید...هرکس حمام رود و نوره بمالد بعد ازسر تا قدم خود حنا استعمال کند این عمل او امان از جنون و جذام و برص و اکله است تا دفعه دیگر که نوره بکشد و فقررا هم ازاو دورمی کند...نوره کشیدن پاک کننده بدن است و دفع دلگیری و پریشانی خاطر می کند...".

و به ما گفته بودند مسلمان کسی ست که اصول و فروع دین اسلام را بپذیرد اما مّعرف و مُبّلغ و مرّوج طب اسلامی می فرماید زمان ونحوه استعمال واجبی هم در زمره ی شروط و معیارهای مسلمانی ست.!

*****
منابع و زیرنویس:

1- یکی از مجرب ترین پزشکان دارای فوق تخصص غدد و دیابت نقل می کرد که یکی از بیماران جوان او که به بیماری قند مبتلا بود نیاز فوری به تزریق انسولین داشت، این پزشک از خانواده بیمار می خواهد او را سریع به بیمارستان برسانند تا انسولین به او تزریق شود. چند روزبعد به این پزشک اطلاع می دهند بیمار جوان اش درحال اغما به بیمارستان انتقال یافته است. پزشک وقتی به بالین بیمار می رود متوجه می شود که خانواده ازتزریق انسولین امتناع کرده اند چرا که به گفته ی آن ها انسولین ازخوک گرفته می شود و آن ها ترجیح داده اند به تجویز یکی از همین روازاده ها به داروهای علفی و دعا روی آوردند که نتیجه اش به اغما ( کُما) رفتن فرزندشان شده است.
2- واجبی چیست؟
http://forum.jataportal.ir/showthread.php?tid=88
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%A8%DB%8C#cite_note-2
http://www.darioush-shahbazi.com/index.php?option=com_content&task=view&id=240&Itemid=12
آرسنیک
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B1%D8%B3%D9%86%DB%8C%DA%A9
http://fa.parsiteb.com/news.

3- حسین روازاده کیست؟
http://ravazadeh.com/fa/biography-doctor-ravazadeh.html
نوار روازاده در باره " واجبی"
https://www.youtube.com/watch?v=vXn_eneSFp0
4- تاریخچه تراشیدن مو
http://1pezeshk.com/archives/2008/04/post_801.html
موزدائی یا اپیلاسیون
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%D8%B2%D
5- تاریخ طبری، جلد 7، صفحه 3021
6- تاریخ کامل، نوشته عزالدین ابن اثیر، برگردان دکتر سید حسین روحانی، انتشارات اساطیر، تهران 1382، پوشینه پنجم برگ 2235
7- غم نامه كربلا (ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف‏)، سيد على بن موسى بن طاووس (م 664 هجری)، مترجم: محمد محمدى اشتهاردى‏، تهران، نشر مطهر، چ اول‏:1377 ش‏. ص:119
ر.ک به سایت زندیق:
http://zandiq.com/2008/08/01/vajebi-keshidane-emam-hossein-ghabl-az-koshte-shodan/
8- مرگ و میر ناشی از مسمومیت با داروی نظافت در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان لقمان حکیم از سال 1370
http://www.ensani.ir/fa/content/116461/default.aspx
9- نقدی بر نظر دکتر روازاده
http://alef.ir/vdciw3azyt1a5w2.cbct.html?149557
http://www.pasokhgoo.ir/node/49450
*****
گفت و گو با صدای امریکا( مهدی فلاحتی، صفحه آخر) در باره طب سنتی و طب اسلامی
https://www.youtube.com/watch?v=uVCgRo0qRAA&feature=youtu.be
گفت و گو با بهرام مشیری، برنامه سرزمین جاوید( تلویزیون پارس) در باره نوره شناسی و نوره کشی
https://www.youtube.com/watch?v=M70I7eSLC1k&feature=youtu.be


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016