در همين زمينه
22 فروردین» دين در كمند عقلانيت، اكبر كرمي28 شهریور» ابراز نگرانی به آزادی مذهبی در برخی ازکشورهای اروپائی، صداي آمريکا 24 شهریور» هفته گفت و گوى اديان، هفت روز زيباى تقويم ها، ايرنا 30 مرداد» گزارش رضا خجسته رحيمى از ميزگرد روشنفکري ديني و عرفي با حضور محمود صدري و رامين جهانبگلو، شرق 15 خرداد» گزارش "همایش جامعه شناسی دین" در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی تهران، ميرعلي ميرايي
بخوانید!
4 اسفند » دولت و پلیس بر سر طرح امنیت اجتماعی اختلاف ندارند، مهر
4 اسفند » شیطان به روایت امیر تاجیک، خبر آنلاین 2 اسفند » قفل شدگی در گذشته، جمعه گردی های اسماعيل نوری علا 2 اسفند » ديدگاه هنرمندان براي رفع كمبود تالارها، جام جم 2 اسفند » آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در مورد تازه ترین اثر خود صحبت می کند (ویدئو)، صدای آمریکا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! جامه ريا بر تن تقدس، سيد محمد مظفریدنیوی شدن دین وآمیزش انگاره های وحیانی آن با سنت های حاکم بر دنیای مادی دغدغه ای بوده که بسیاری را به تشکیک در شالوده وفلسفه وجودی نظامهای دینی واداشته.خود محوری ، تفکرتکبرامیز جدایی ارگانهای مذهبی ازمتن جامعه و فرض نقش آمریت برای چنین سازواره هایی و نشاندن گردانندگان آن بر« ثریا» و بر «ثری» دانستن دیگران جدا از اینکه موجب « فرشی» شدن آموزه های«عرشی»، ملکوک نمودن تجلی اجتماعی امر دینی، ایجاد اثرات وضعی چون دگماتیسم و... می شده ، سم آزارنده ای همچون ریاکاری را در بستربشریت می گسترانیده ومعلولهای متاخرتری نظیر بی اعتمادی و بی یقینی به اصل الهی مذهب را پدید می آورده. ازهمین روانتقادات به جا مانده درادبیات ملل نسبت به دستگاه روحانیّت متبوع ، در بسیاری حالات نه مدلول کفروزندقه که بیشترمعلول شرایط محیطی ریاکارانه اصحاب شریعت است. واعطان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند یوهان ولفگانگ گوته در بخش آغازین تراژدی« فاوست»،آنجا که فاوست توسط «مفیستوفلس(=اهریمن)» جعبه جواهراتی برای مارگریت، معشوقه اش ،می فرستد به همان معامله مضحک بین دستگاه رسمی مذهب(کلیسا) و توده مومنین عوام اشاره می کند؛ تطهیرمال حرام توسط کلیسا،عملی که خود شیطان درباره اش می گوید: « دلم می خواست از این هم نفرت انگیز ترچیزی می شناختم تا نفرین کنم.» مادر مارگریت جواهرات را به کشیش می دهد. گوته از زبان شیطان چنین می گوید: « آخر فکرش را بکنید.یک کشیش جواهراتی را که به مارگریت هدیه شده بود به غارت برد. مادر مارگریت انها رااز او گرفت که نگاه کندوهمان دیدن موجب نفرت نهفته ای دراو شد! خانم شامه تیزی دارد، سرش پیوسته درکتابهای دعاست اساس خانه را یکی پس ازدیگری بومی کشد تاببیندآیا پاک یا ناپاک است(...) مادرازیک کشیش خواست که بیایدواو(...) گفت : "چه خوب فکری کردید.کسی که برنفس خودغلبه کندبی شک موفق خواهدبود. کلیسامعده خوبی دارد. کشورهایی رابه تمامی بلعیده است وهرگزهم دچارسوءهاضمه نشده. خانم عزیز! مال حرام راتنها کلیسا می تواندهضم کند".»
در این نمودارعالی که گوته پیش رویمان می نهد به عین می توان مثال دردآورولی واضح ومبرزی بر مقدمه آغازین این مقال یافت : وقتی دین کاملا دنیایی می گردد کارکردهای دینی تشابه حیرت انگیزی باگذشته می یابند وآفات دردناکی زاییده ای صاحب فتوا! زتو پرکارتریم دانی که چنگ و عود چه تقریرمی کنند؟ و بخش عمده این آسیب ناشی از نظام مند شدن آموزه های اجتماعی دین است که در این میان از پاره ای اصول نانوشته حاکم بر دنیا که لزوماً شامل جوامع بشری نیز می گردد (= سنن الهی ) غفلت شده ، نظام یکسونگر مذهبی با نادیده انگاشتن تفاوتها ، که شاید بتوان آن را اسلسی ترین اصل طبیعت پنداشت ، در نهایت به ورطه اخذ دیدگاه حد اقلی فرو خواهد غلطید . این جاست که ریا ،سالوس، فریب و... بدل به راهکاری برای بقا می گردد. [1] تراژدی فاوست، م.ا.به آذين،نيلوفر،صص.78-79 . Copyright: gooya.com 2016
|