یکشنبه 18 مرداد 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين باهر، جامعه شناس: جامعه ايران به شدت به سمت طبقاتي شدن پيش مي‌‏رود ، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
استاد دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: جامعه ايران شديدا به سمت طبقاتي شدن پيش مي‌‏رود به طوري كه عده قليلي بالاي خط فقر و عد كثيري زير خط فقر قرار مي‌‏گيرند.
دكتر حسين باهر، استاد دانشگاه شهيد بهشتي، در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا، با بيان اين مطلب گفت: تعداد افراد و خانوارهايي كه در جامعه روي خط فقر قرار مي‌‏گيرند، به شدت كاهش يافته است.
وي، ادامه داد: اگر جامعه را از لحاظ درآمد اقتصادي به يك مخروط شبيه كنيم، 25 درصد در راس مخروط و 75 درصد زير اين مخروط جاي مي‌‏گيرند و از آن 25 درصد 5 درصد طبقه حاكم و 10 درصد حول محور حاكميت و 10 درصد ديگر كارخانه‌‏داران و سوداگران هستند.
اين جامعه شناس، در ادامه تصريح كرد: بقيه جمعيت موجود كه 25 درصد را شامل مي‌‏شود، كارمند و نزديك به زير خط فقر هستند و 50 درصد باقي مانده در پايين‌‏ترين بخش مخروط توزيع درآمد قرار مي‌‏گيرند.
دكتر باهر، با اشاره به عوامل حذف طبقه متوسط جامعه، گفت: وقتي در جامعه‌‏اي روندهاي توزيع درآمد عادلانه نباشد، جامعه به دو طبقه ثروتمند و فقير تقسيم مي‌‏شود و طبقه متوسط از بين مي‌‏رود.
اين جامعه شناس، همچنين اظهارداشت: بر اساس آيات قرآني، نبايد ثروت در دست يك عده افراد پولدار در گردش بوده و افراد ضعيف جامعه از آن بي‌‏بهره باشند.
باهر، با اشاره به تبعات حذف طبقه متوسط در جامعه، اظهارداشت: اصولا بهترين طبقه در جامعه، طبقات متوسط هستند و حالت اعتدال دارند؛ زيرا آن دسته از افراد كه جز طبقه بالاي جامعه هستند، از نظر رفاه زدگي و تجمل گرايي، مشكل ايجاد مي‌‏كنند كه از جمله مشكلات عمده‌‏اي كه به وجود مي‌‏آورند، دين گريزي است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي، با اشاره به وعيت اجتماعي اقشار ضعيف، تصريح‌‏كرد: طبقات ضعيف، براي اين كه بخواهند خود را به طبقه ثروتمند جامعه برسانند، به دليل آن كه از راه‌‏هاي معمولي نمي‌‏توانند به اين هدف دست يابند، دست به دزدي، فحشا، قاچاق و بسياري مفاسد اقتصادي و اجتماعي مي‌‏زنند.
وي، در ادامه افزود: در جامعه ما متاسفانه طبقات متوسط در فرهنگ اجتماعي سياست نيز از بين رفته است. در حال حاضر عده‌‏اي در طبقه بالاي اجتماعي قرار دارند و يك عده نيز در طبقات پايين كه دسترسي به پايه‌‏هاي قدرت را نداشته و طبقه متوسط هم نداريم.
وي، در پايان افزود: در جامعه ما طبقه متوسط سياسي، اقتصادي و اجتماعي از بين رفته و در اين شرايط يك عده از بي‌‏تفاوتي‌‏هاي طرف مقابل استفاده كرده و اين گروه حاكميت را در اختيار دارند.





















Copyright: gooya.com 2016