شنبه 20 فروردین 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن کديور: بالاترين ويژگي قرآن معنا بخشي به زندگي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

ما مسلمان نشده ايم كه اقتصاد و سياست و ديگر علوم را از قرآن بياموزيم بلكه مسلمانيم تا راه سعادت را از قرآن ياد بگيريم .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, دكتر محسن كديور در دومين جلسه از سلسله جلسات" قرآن و انسان معاصر" كه توسط انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در حسينيه ارشاد برگزار شد, به بررسي" رابطه انسان معاصر با قرآن" پرداخت و گفت : انسان معاصر مي خواهد بداند كه كتاب قرآن به ما چه مي آموزد كه ديگران از آموزش آن عاجزند .
وي اظهارداشت : قرآن خصوصياتي دارد كه غير خدا نمي تواند گفته باشد و مربوط به محتواي قرآن است. يكي وجه ادبي قرآن است كه از لحاظ خصوصيات مثل فصاحت و بلاغت, نظم و صوت قرآن مطرح است .قرآن به شهادت ادباي عرب در نهايت فصاحت و بلاغت يعني آرايش و نگارش كلام است . اخيرا بحث نظم نيز مطرح شده كه در اين بحث قرآن را چيزي ميان شعر و نظم مي دانند.از لحاظ شنيداري و موسيقي نيز اصوات قرآن ويژگي خاصي دارند. سيد قطب نيز درباره موسيقي قرآن كتابي نوشته است .
كديور در ادامه خاطرنشان كرد : سوال انسان معاصر با وجه ادبي قرآن پاسخ داده نمي شود. انسان معاصر به سراغ قرآن نمي رود چون فصاحت و بلاغت دارد. با صوتش لذت مي توان برد اما درمان درد نيست. زيرا انسان معاصر درد فصاحت و بلاغت ندارد .
وي گفت : علامه طباطبايي در تفسير الميزان آورده است اعجاز قرآن اختصاص به فصاحت و بلاغت ندارد. قرآن در همه چيز بالاترين است. قرآن براي اديب اعجاز ادبي , براي حكيم اعجاز حكيمانه , براي سياستمدار بالاترين مرجع در سياست و يا قضاوت و غيره است. اين سخن در عصر ما با اين ابعاد اثبات نمي شود و بايد به صورت جزئي اثبات شود كه آيا قران درباره جميع امور آمده است كه در همه امور بايد برترين باشد. قرآن غرضش ورود به علوم طبيعي نيست و آنچه مطرح شده صرفا اشارات است و پرداختن به اين امور صرفا پرداختن مستقل نيست .
كديور با اشاره به اينكه ما عقب ماندگي مان به اين دليل است كه در خود قرآن مانده ايم اظهارداشت: قرآن مقصدش آن نبوده كه به علوم تجربيات بپردازد. برخي از افراد شروع به تفسير علمي در قرآن كردند, ضمن احترام به همه آنها بايد گفت اين تاويل نياز دوران نيست. وقتي قرآن مي گويد" افلا تعقلون" ما به جاي تفكر در علوم طبيعي در تلاشيم تا از آيات علم امروز را بيرون بكشيم. اين نقض قرآن نيست, قرآن بايد انسان زمان خود را مجاب مي كرد و انسان امروز را هم قانع كند.
وي در ادامه به معارف قرآن اشاره كرد و گفت : معارف قرآ‌‏ن بالاترين معارف است .بحث هاي حقوقي و معارفي قرآن در زمان نزول قطعا معجز بوده است. آيا وجه امتياز قرآن در زمان امروز نيز اين دو دسته بحث است؟ انتقادات امروز نسبت به قرآن حوزه هاي ارتباط آدميان و بحث حقوقي است. در حوزه تشريعات گفته مي شود, تشريعات قرآن جاوداني و متعلق به همه زمان هاست. در اين كه تشريعات درزمان نزول بهترين بوده, من به عنوان مسلمان ترديدي ندارم. اما مي گويم پاسخ به همه شبهات در مورد اين بخش منفي است. ا مروزه ديگر نمي توان گفت قرآن در حقوق زن, برابري انسان ها و غيره بهترين است. كساني مي پرسند خداوند نمي توانست به گونه اي سخن بگويد كه اين شبهات ايجاد نشود بايد گفت نه شرايط آن روز اين اقتضا را نمي كرد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دكتر كديور خاطر نشان ساخت : ما مسلمان نشده ايم كه اقتصاد , سياست و ديگر علوم را از قرآن ياد بگيريم بلكه مسلمانيم تا راه سعادت را از قرآن بياموزيم و ايمانم را از قرآن بگيرم. اين امور اموري نيست كه غير دين به ما بدهد. يكي از بزرگترين تعاليم قرآن نحوه نگرش به زندگي است. پيامبر آمده تا به ما بياموزد كه زندگي فقط منحصر به حيات دنيا نيست. برخلاف دغدغه هاي انسان مدرن كه همه در زندگي امروز است .
وي در پايان به طور خلاصه به نيازهاي انسان معاصر به قرآ ن اشاره كرد و گفت : به غيب گويي و فصاحت و بلاغت قرآ ن كاري نداريم و نيازهاي انسان معاصر به قرآن اول نياز به عالم غيب است و دوم نياز به معارفي كه موثر در دنياست و منظور از آن معارف آخرت شناسي و خدا شناسي و تلقي از دنياست و سوم در برخي از تشريعات است كه همان تشريعات ثابت است. تشريعاتي كه امروز هم بتوانيم از عقلاني بودن و برتر بودنش استفاده كنيم. بالاترين ويژگي قرآن معنا بخشي به زندگي است كه اگر در قرآن اين معنا را برداشت نكرديم يعني خوب آن را مطالعه نكرده ايم .





















Copyright: gooya.com 2016