سه شنبه 1 شهریور 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«اينترنت» دومين رسانه مورد اعتماد جوانان بعد از صدا و سيما، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - جوانان

روند رو به گسترش دسترسي جوانان به فناوري‌هاي نوين اطلاع‌رساني طي سال‌هاي اخير، شكل‌گيري پديده وبلاگ نويسي در ميان جوانان، جلب اعتماد اينترنت به عنوان دومين رسانه مورد اعتماد جوانان كشور بعد از صدا و سيما، شكل‌گيري جامعه اطلاعاتي در جامعه ما و جهان و ضرورتهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و مديريتي نقش و اهميت فراوان اين فناوري را در ميان جوانان و حتي توسعه كشور نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار«جوانان » ايسنا، جوانان امروزه به عنوان بزرگترين توليدكنندگان دانايي و اطلاعات در جامعه و هم بيشترين مصرف‌كنندگان آن هستند؛ اين در حاليست كه جوانان ايراني از احساس عقب ماندگي در رنج بوده و به دنبال پيشرفت و توسعه از طريق تحصيل هستند، بنابراين دسترسي به فناوري اطلاعات مهمترين بستر براي برخورداري از دانايي است.

تحقيقات سازمان ملي جوانان در قالب ارائه «برنامه ارتقا و توانمندسازي جوانان در حوزه فناوري اطلاعات» با تبيين وضع موجود، شناسايي مشكلات وارائه راهكارهاي عملي دراين زمينه نشان مي‌دهد كه 5/96 درصد جوانان 15 تا 29 سال كشور باسواد هستند و نرخ پوشش تحصيلي متوسطه در كشور برابر با 2/58 درصد و نرخ پوشش آموزش عالي برابر با 3/19 درصد است.

همچنين بر اساس آمارموجود دراين برنامه تعداد كاربران اينترنت در كشور 4/6 ميليون كاربراست كه حدود 80 درصد آنها را جوانان تشكيل مي‌دهند، اين در حاليست كه ضريب نفوذ اينترنت در كشور 9/9 درصد و براي كاربران جوان اينترنت 3/19 درصد است، بنابراين پيش‌بيني ‌شده كه اين ضريب نفوذ در سال 84 به 26 درصد و تا پايان سال 88 به 57 درصد افزايش يابد.

بر اساس برنامه ارتقاء و توانمندسازي جوانان در حوزه فناوري اطلاعات تعداد رايانه‌ها به ازاي هر 100 نفر جوان در كشور در سال 83 تعداد 27 رايانه بوده كه اين تعداد در سال جاري به 32 و در سال 88 به 60 رايانه افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايسنا، تعداد رايانه‌هاي موجود دركشور تا پايان سال 83، 7 ميليون كامپيوتر برآورد شده كه به ازاي هر 100 نفر 4/10 عدد كامپيوتر وجود داشته است، همچنين در سال 2003 حدود 5/27 ميليون نفر و در همين سال در سراسر دنيا 137 ميليون نفر به «دوركاري» اشتغال داشتند، در فنلاند 17 درصد و در امريكا 9 درصد از نيروي كار فعال را «دوركاران» تشكيل مي‌دادند، اما پيش‌بيني مي‌شود در سال 2020، 64 درصد نيروي كار آمريكا را «دوركاران» تشكيل ‌دهند.

طبق اين برنامه در آمريكا به ازاي هر 7 نفر يك كامپيوتر (PC)، در اروپا به ازاي هر 20 الي 30 دانش‌آموز يك كامپيوتر و بين 50 تا 80 نفر دانش‌آموز يك خط اينترنت وجود دارد و 73 درصد از معلمان در انگلستان از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده مي‌كنند.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه تعداد «صفحات فارسي موجود در وب» 8 ميليون است اما تعداد صفحات موجود در وب بيش از 8 ميليارد است؛ لذا سهم صفحات فارسي از وب حدود 1/0 درصد است، اين در حاليست كه نسبت جمعيت فارسي زبان به كل جمعيت دنيا حدود يك درصد است.

اين برنامه پيش‌بيني كرده كه نسبت صفحات وب فارسي به كل صفحات وب در سال 84 به 6/0 درصد و در سال 88 به يك درصد افزايش خواهد يافت.

از سوي ديگر آمار حاكي از دسترسي 3 ميليون و 850 هزار خانوار و به عبارتي 24 درصد خانوارهاي ايراني به رايانه است، اين در حاليست كه طبق آمارهاي موجود تعداد وبلاگ‌هاي ايراني در محيط اينترنت در سال 83، 63 هزار و 139 وبلاگ بوده است.

نتايج اين تحقيق بيانگر آن است كه 7/1 درصد (33 هزار) دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي كشور در حوزه فناوري اطلاعات مشغول به تحصيل هستند؛ لذا پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري اين نسبت به 4/2 و در پايان برنامه چهارم توسعه به 5 درصد افزايش يابد.

اين آمار همچنين حاكيست كه 23 مركز از 32 مركز «انكوباتور» (مركز رشد) موجود در كشور در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات فعالند علاوه بر اين 11 پارك فناوري اطلاعات نيز در حال فعاليت و يا در مرحله تأسيس هستند كه اين تعداد در سال 83 به 13 مورد و در پايان سال 88 به 25 مورد افزايش خواهد يافت.

همچنين در سال 83 سوادآموزي رايانه‌اي جوانان كشور 30 درصد بوده كه اين سوادآموزي در سال جاري به 36 درصد و تا پايان برنامه چهارم توسعه به 60 درصد افزايش خواهد يافت.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نسبت ارائه خدمات مشاوره‌اي Online به جوانان به كل خدمات در سال جاري به 5 درصد و تا سال 88 به 25 درصد افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايسنا، نظرسنجي سازمان ملي جوانان در زمينه استفاده جوانان از اينترنت نشان مي‌دهد كه بيشترين زمان گذران اوقات فراغت جوانان تهراني را استفاده از كامپيوتر و اينترنت در منازل و اماكن عمومي به خود اختصاص مي‌دهد كه 43 درصد آنها در منزل از رايانه استفاده مي‌كنند.

همچنين در حاليكه 27 درصد جوانان امكان دسترسي به اينترنت را دارند منازل با 2/69 درصد و كافي‌نت‌ها با 16 درصد بالاترين مكان‌هاي بهره‌برداري از اينترنت و كامپيوترهستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016