شنبه 31 شهریور 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرخ سه برابرى مصرف خودسرانه دارو در ايران نسبت به متوسط جهانى، ايسنا

خبرگزارى دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

دبير انجمن داروسازان با اشاره به اين كه ۵ تا ۱۰ درصد از داروهاى كشور به طور خودسرانه مصرف مى‌شود، ميزان مصرف خودسرانه دارو را در ساير كشورهاى جهان تنها ۲ تا ۳ درصد عنوان كرد.

دكتر سيد جمال سعيد واقفى در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: بر اين اساس با توجه به مصرف خودسرانه سه برابرى داروى ايران نسبت به ساير جهان، به نظر مى‌رسد ميزان آگاهى افراد جامعه نسبت به چگونگى مصرف دارو و عوارض ناشى از مصرف خود سرانه و بى رويه،‌ ناكافى است و مصرف خودسرانه دارو در كشور در حد بالايى قرار دارد.

وى دارو را مرز ميان سم و غذا خواند و يادآور شد: همانگونه كه مصرف به‌جاى دارو نجات‌بخش جان است، استعمال نا به‌جاى اين ماده، مى‌تواند صدمات جبران ناپذيرى را به افراد وارد كند.

دبيرانجمن داروسازان گفت: البته با تمهيدات مناسب وزارت بهداشت در مورد جلوگيرى از توزيع برخى داروها، در سه ماه اخير شاهد كاهش چشمگير مصرف داروهايى مانند ترامادون و استامينوفن بوده‌ايم.

واقفى در ادامه به مقررات بازدارنده از جمله جريمه داروخانه‌هاى توزيع كننده بدون نسخه داروها اشاره و اظهار اميدوارى كرد تا با وجود نظارت دقيق تر همراه با اطلاع رسانى به مردم درباره نحوه مصرف دارو، مصرف خود سرانه اين ماده روز به روز كاهش بيشترى پيدا كند.

وى در اين زمينه به طرح آموزش مصرف دارو به زنان خانه دار كه به تازگى از سوى وزارت بهداشت آغاز شده است، اشاره كرد و گفت: ‌زنان خانه دار، حدود ۵/۱۲ درصد از جمعيت كشور را تشكيل مى‌دهند؛ بنابراين با آموزش اين افراد مى‌توان زمينه آگاه شدن ساير افراد جامعه را نيز فراهم كرد.


دبيرانجمن داروسازان با بيان اين كه هرگونه مصرف دارو به طور خود سرانه، بى رويه و بدون تجويز پزشك علاوه بر به وجود آوردن عوارض در فرد، هزينه‌هاى سنگينى را به نظام سلامت كشور وارد مى‌كند، گفت: بنابراين اقدام به آموزش برخى افراد جامعه در مورد چگونگى مصرف دارو از سوى وزارت بهداشت اقدامى موثر و تحسين برانگيز است.


واقفى پيشنهاد داد: علاوه بر آموزش زنان خانه دار، ساير افراد جامعه نيز از طريق رسانه‌ها و برنامه‌هاى تلويزيونى با عوارض مصرف خود سرانه دارو و نحوه صحيح مصرف آن آشنا شوند.


اجراى طرح سراسرى آموزش مصرف دارو به زنان خانه دار تا پايان سال

به گزارش ايسنا، چندى پيش دبير كميته كشورى مصرف منطقى‌ داروى وزارت بهداشت، با اشاره به ضرورت وجود برنامه‌هاى آموزشى براى عموم، اظهار كرد: گاهى تشخيص بيمارى و متعاقب آن تجويز دارو به درستى انجام مى‌گيرد اما بيمارصرفا به توصيه اطرافيان، به مصرف ساير داروها رو مى‌آورد.

دكتر فاطمه سليمانى از آموش زنان خانه دار درخصوص مصرف منطقى دارو براى نخستين بار در كشور خبر داد و گفت: موزش همگانى اعم از كودكان و زنان خانه دار و شاغل از محورهاى فعاليت كميته كشورى تجويز و مصرف منطقى داروى وزارت بهداشت است.

وى افزود: با توجه به نقش محورى زنان در خانواده و تاثيرگذارى آنها در مصرف صحيح و منطقى دارو در محيط خانه، آنان در قالب برگزارى كارگاه‌ و ارائه جزوات، آموزش مى‌بينند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبير كميته كشورى تجويز و مصرف منطقى داروى وزارت بهداشت گفت: طرح آزمايشى آموزش به زنان خانه دار در شهر و دو روستاى قم با استقبال خوبى همراه شد كه بر اساس نتايج، اين طرح تا پايان سال سراسرى مى‌شود.

دكتر سليمانى با بيان اين‌كه مصرف بيش از حد دارو مشكلاتى را به همراه دارد و اگر دارو كمتر از مقدار تجويز شده هم مصرف شود مانع از اثر بخشى دارو مى‌شود، گفت: اثرات نامطلوب مصرف برخى از غذاها و نوشيدنى‌ها با داروى تجويز شده وممانعت از انجام فعاليت‌هايى مانند رانندگى، راه اندازى ماشين آلات و... از طريق كتابى با موضوع مصرف و تجويز منطقى دارو آموزش داده مى‌شوند.

براساس اين طرح زنان خانه دار در خصوص نحوه مصرف داروها و شيوه نگهدارى آنها و همچنين اطلاعاتى درخصوص تداخلات دارويى و عوارض برخى داروها و نحوه مصرف دارو در زمان باردارى و... آموزش داده مى‌شوند.





















Copyright: gooya.com 2016