یکشنبه 23 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشکلات ناشی از بحران سرما در استان‌های شمالی ايران، صدای آلمان

قطع گاز در استان‌های شمال و شمال غرب ايران هم‌زمان با سرمای بی‌سابقه‌ی هوا در اين استان‌ها زندگی مردم در اين مناطق را به‌شدت فلج کرده است. در دو استان مازندران و گلستان، نان، شير و تخم مرغ و بسياری ديگر از مايحتاج مردم ناياب شده است.

گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که پيامدهای ناشی از سرما و نبود سوخت در مناطق شمالی و شمال غرب کشور ابعاد نگران‌کننده‌ای پيدا کرده است. گفته می‌شود دست‌کم ۵۰۰ هزار خانوار ايرانی در استان‌های شمالی با مشکل قطع گاز و يا افت فشار آن روبرو هستند. کاهش شديد پخت نان در اثر قطع گاز، باعث افزايش بهای نان و برخی از اقلام مصرفی مردم از جمله تخم‌مرغ و شير شده است.

در برخی شهرهای استان گلستان و مازندران صف‌های طولانی در مقابل نانوايی‌ها در سرمای زير صفر درجه، امان مردم را بريده است. گفته‌ می‌شود قيمت نان در برخی نقاط استان‌های شمالی کشور به چندين برابر معمول رسيده است.

قطعی گاز و کمبود گاز مايع موجب به‌وجود آمدن صف‌های طويل در مراکز شارژ گاز مايع يا جايگاه‌های فروش نفت شده است. يک گالن ۲۰ ليتری نفت به قيمت ۶ هزار تومان به فروش می‌رود. قيمت انواع وسايل گرمازای نفتی و برقی دست کم دوبرابر شده است.

در بسياری از روستاهای آذربايجان و نيز برخی شهرهای کوچک، لوله‌های آب آشاميدنی بر اثر سرما يخ بسته‌اند و مردم در سرمای طاقت‌فرسا با گالن و ظروف مختلف، در تلاش تامين آب مصرفی خود هستند.

واکنش نمايندگان مجلس

ابعاد بی‌سابقه بحران ناشی از سرما و کمبود سوخت، گروهی از نمايندگان مجلس را به واکنش واداشته و آنان خواستار توضيح مسئولين شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری "فارس"، گروهی از نمايندگان استان‌های شمالی و غربی کشور با مراجعه به هيئت رئيسه مجلس، با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا و افت فشار گاز و به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم استان‌های مازندان، گيلان، گلستان، اردبيل، کردستان،‌ آذربايجان غربی و شرقی و ديگر نقاط کشور و همچنين افزايش قيمت وسايل گرمازای غيرگازی در برخی از شهرها، خواستار حضور مسئولين مربوطه در جلسه غيررسمی مجلس و توضيح آنها در اين باره شده‌اند.

سفر غيرمترقبه‌ی احمدی‌نژاد به ساری

با تشديد مشکلات مردم در شهرهای شمال کشور، محمود احمدی‌نژاد روز گذشته (جمعه ۲۱ دی / ۱۱ ژانويه) به‌طور غيرمترقبه وارد ساری شد و در جلسه‌ی مشترک مسئولان سه استان مازندران، گيلان و گلستان شرکت کرد. احمدی‌نژاد در ساری قول داد تا روز سه‌شنبه آينده مشکلات تامين سوخت اين مناطق حل و وضع به حال عادی باز گردد.

احمدی‌نژاد، افت فشار گاز در مناطق شمالی کشور را ناشی از «ضعف مديريت در نوع طراحی شبکه گازرسانی در اين مناطق» دانست. وی گفت، «برخی ضعف‌ها و مشکلات را در برنامه‌ريزی قبول داريم آن هم به دليل اين که واقعا اين سرما بی‌سابقه و غيرقابل پيش‌بينی بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما بسياری از کارشناسان قطع گاز و يا افت فشار آن در بخش‌های بزرگی از کشور را تنها ناشی از "سرمای بی‌سابقه و غيرقابل‌پيش‌بينی" نمی‌دانند. به نظر اين کارشناسان، قرار بود سال گذشته دو فاز از پروژه‌های پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد و از اين طريق روزانه حدود ۵۰ ميليون متر مکعب گاز به خطوط لوله‌ی گاز کشور تزريق گردد. اما اين امر به دلايل مختلف، از جمله کنار کشيدن سرمايه‌گذاران خارجی اتفاق نيفتاد.

در سه هفته‌ای که از هجوم سرما به ايران می‌گذرد، دولت برای تامين مصارف خانگی، گاز بخشی از واحدهای توليدی را قطع کرده است. گفته می‌شود بخش قابل‌توجهی از صنايع کشور با توقف توليد روبرو هستند.

ايران چهارمين توليدکننده نفت در جهان و دارای منابع عظيم گاز و نفت است. به نظر بسياری از کارشناسان، بروز چنين مشکلاتی قبل از آن که به حوادث غيرمترقبه مربوط باشد، به نحوه‌ی مديريت امور برمی‌گردد.





















Copyright: gooya.com 2016