چهارشنبه 22 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دشواری جديد برای گرفتن تابعيت آلمان، ناهيد کشاورز، بی بی سی

گرفتن تابعيت آلمان برای خارجيان باز هم دشوارتر شد.

"ولفگانگ شويبل"، وزير کشور آلمان و عضو حزب دمکرات مسيحی امروز اعلام کرد که از ماه سپتامبر آينده خارجيانی که می خواهند به تابعيت آلمان درآيند، بايد امتحان بدهند.

اين امتحان که تست چهارجوابی است سوالاتی را شامل می شود که پاسخ به آنها برای خود آلمانی ها هم مشکل است.

سخنان وزير کشور آلمان با عکس المعل شديد احزاب مختلف آلمان روبرو شده است.

اين انتقادها از يک سو به تکروی وزير کشور، که اين موضوع را بدون طرح با نمايندگان احزاب ديگر مطرح کرده است، بر می گردد و از سوی ديگر به سوالات و نحوه برگزاری اين آزمون.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




طبق قانون تابعيت آلمان، خارجيانی که ۸ سال ساکن آلمان باشند، دارای درآمد کافی برای خود و خانواده شان باشند وسوء پيشينه نداشته باشند، می توانند به تابعيت آلمان درآيند. در قوانين مهاجرت جديد شرط دانستن زبان آلمانی هم به شرايط فوق افزوده شده بود.

انجام آزمون ذکر شده با اينکه موضوع چندان تازه ای نيست و از مدت ها قبل حزب دموکرات مسيحی آلمان خواهان انجام آن بوده، اما آشکار شدن نوع سوالات، بحث های جديدی را امروز (۱۱ ژوئن)، در آلمان برانگيخته است.

سخنگوی حزب سوسيال دموکرات آلمان و متحد دموکرات مسيحی ها در دولت، ضمن انتقاد شديد از طرح ولفگانگ شويبل می گويد که در مورد سوالات حساس طرح شده در اين تست بايد ابتدا به طور جدی در هيئت دولت بحث و گفتگو شود.

حزب سبزهای آلمان به طور کلی در مورد نياز به انجام اين آزمون ترديد نشان داده است.

حزب ليبرال آلمان در انتقاد آزمون تابعيت آلمان می گويد که هر کس قادر به حفظ کردن جواب اين سئوالات باشد، می تواند اين امتحان را بگذراند و اين در رابطه با ديگرانی که قادر به اين کار نيستند بی عدالتی است.

"آزمونی مشکل"

در مجموع ۳۱۰ سوال برای اين آزمون در نظر گرفته شده است که متقاضيان می توانند ۳۳ سئوال را انتخاب کنند. مشکل اصلی نوع سوالات انتخاب شده است که گفته می شود بسياری از آلمانی ها خود قادر به پاسخ دادن به آنها نيستند. اين سوالات در زمينه های سياسی، زندگی اجتماعی در آلمان و تاريخ آلمان طرح شده اند.

"سوفی زيمرمن" از مدرسينی است که قرار است خارجيان را درکلاس هايی برای گذراندن اين تست آماده کند. او در اين رابطه می گويد: "سوالات طرح شده آنقدر بی معنی و سخت هستند که بسياری از آلمانی ها نمی توانند به آنها پاسخ دهند. بعضی از سوال ها به دانش حقوقی افراد بر می گردد و ضرورتی ندارد که افراد عادی از آن آگاه باشند. خود من برای يافتن پاسخ بعضی از سوالها بايد به کتاب مراجعه کنم."

ايرانيان از جمله خارجيانی در آلمان هستند که برای گرفتن حق تابعيت علاقه نشان می دهند. بعد از اعلام خبر امروز با دو تن از آنها گفتگو کرديم.

" پروانه" ۱۲ سال است که در آلمان زندگی می کند تا کنون به دليل شاغل نبودن نتوانسته تقاضای تابعيت آلمان را بدهد. او می گويد: "خنده دار است هر روز سخت گيری بيشتری می کنند. تا به حال شرط دانستن زبان بود و داشتن کار. حالا بايد تاريخ، جغرافی هم ياد بگيريم. همه اينها هزينه هم دارد. بايد در کلاس هايی در اين رابطه شرکت کرد و برای انجام اين تست هم ۲۵ يورو پرداخت کرد. اين علاو ه بر ۲۵۵ يورو است که می گيرند."

مشکل ديگر به کسانی بر می گردد که در سنين بالا هستند و يا به دلايل ديگر يادگيری برايشان دشوار است .

"محسن حسينی " ۶۳ سال دارد. ۱۷ سال است که ساکن آلمان است. او تا به حال دوبار تقاضای تابعيت داده است و هر بار به دليل ندانستن زبان ناموفق بوده: "من دلم می خواهد تابعيت آلمان را بگيرم تا بتوانم راحت به ديدن فرزندانم در آمريکا بروم. به علاوه مشکل اقامت من اين است که نمی توانم بيشتر از ۶ ماه خارج از آلمان بمانم. من با اين سنم که ديگر نمی توانم به زبان آلمانی تاريخ آلمان را ياد بگيرم."

سال گذشته ۱۲۶هزار نفر از خارجيان آلمان به تابعيت اين کشور درآمدند. با توجه به انتقادات طرح شده، بايد ديد که وزير کشور آلمان تا چه حد آماده است در اين ارتباط از خود نرمش نشان دهد.





















Copyright: gooya.com 2016