سه شنبه 28 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمار پناهجويان در جهان به ۲۶ ميليون نفر رسيد، راديو فردا


سازمان ملل متحد می گويد که در سال ۲۰۰۷، برای دومين سال پياپی ادامه بحران در عراق و افغانستان باعث افزايش شمار پناهجويان در جهان شده است.

دفتر امور پناهجويان کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش امسال خود گفته است: در پايان سال ۲۰۰۷ حدود ۱۱ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر زير چتر حمايت اين نهاد بودند که به نسبت سال قبل ۱.۵ ميليون نفر افزايش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين گزارش تاکيد می کند که بخش اعظم اين افزايش ناشی از بحران و خشونت در عراق است و تقريبآ نيمی از جمعيت مورد حمايت اين نهاد پناهجويان عراقی و افغان هستند.

براساس اين گزارش در سال ۲۰۰۷ مجموع افرادی که به دليل جنگ و بحران از محل زندگی خود رانده شده اند، و از آن جمله کسانی که در داخل کشور خود آواره اند، در سطح جهان به مرز ۲۶ ميليون نفر رسيده که به نسبت سال قبل ۱.۵ ميليون افزايش يافته است.

آنتونيو گوتيرز، کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجويان گفت: ما در دو سال گذشته شاهد اين افزايش پياپی بوده ايم و اين روند نگران کننده است.

وی افزود: ادامه خشونت در عراق، افغانستان و نقاط ديگر ، مشکلات زيست محيطی و فقر شديد ناشی از افزايش بهای مواد غذايی باعث خواهد شد رقم پناهجويان، که بين سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ رو به کاهش بود، در آينده نيز افزايش يابد.

آقای گوتيرز گفت: ما با مجموعه پيچيده ای از چالش های بين المللی روبرو هستيم که ممکن است به رقم پناهجويان و آوارگان بيافزايد.

بر اساس ارزيابی های کميساريای عالی امور پناهندگان حدود سه ميليون پناهجوی افغان در ايران و پاکستان زندگی می کنند و حدود دو ميليون پناهجوی عراقی هم در اردن و سوريه هستند.

درگيری های خشونت آميز و نقض بی مهار حقوق بشر در کنگو، جمهوری آفريقای مرکزی و سودان در سال گذشته موجب آوارگی تعداد بيشتری در قاره آفريقا شده است. هر چند در همين مدت بخشی از آوارگان اهل سودان، ليبريا و بروندی به کشورهای خود بازگشته اند.

کميساريای عالی امور پناهندگان در گزارش امسال خود پاکستان را ميزبان بالاترين رقم پناهجو در ميان کشورهای جهان معرفی کرده و دليل آن را مرز مشترک و طولانی با افغانستان و ادامه نبرد نيروهای طالبان با نيروهای دولتی و ائتلاف بين المللی در خاک افغانستان می داند.

در فهرستی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، از نظر سکونت پناهجويان خارجی پس از پاکستان به ترتيب کشورهای سوريه، ايران و آلمان در جايگاه بعدی قرار دارند.





















Copyright: gooya.com 2016