شنبه 12 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کميسيون امنيت ملی: ورود روزانه پنج‌هزار افغانی غيرمجاز، نگران‌کننده است، ايسنا


* کميسيون، انسداد فيزيکی مرزها را به طور جدی بررسی می‌کند


يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: اولين اثر ورود اتباع غيرمجاز بر کشور می‌تواند به گسترش ناامنی درکشور منجر شود.

جواد کريمی‌قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ی وضعيت مهاجرت غيرقانونی ولی قابل توجه افغانی‌ها به ايران اظهار کرد: چندين سال است که مجلس بودجه‌ای را به شکل خاص برای انسداد مرزهای شرقی تصويب می‌کند و در اختيار دولت قرار می‌دهد که دولت در نوار شرقی کشور از جمله خراسان، بتواند با انسداد فيزيکی مرز و تقويت پاسگاه‌های مرزی و ايجاد جاده‌های مواصلاتی بين پاسگاه‌ها و تقويت نيروی انسانی، عملا از ترددهای غيرمجاز جلوگيری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بيان اين‌که در اين زمينه کميته‌ای خاص تشکيل شده که بر نحوه هزينه‌کرد اعتبارات در خصوص انسداد مرزها نظارت کند، اظهار کرد: انتظار است با اين اعتبارات برای انسداد مرزها، شاهد اخباری مبنی بر ورود روزافزون هزاران افغانی به صورت غيرمجاز نباشيم.

نماينده مردم مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است مسوولان تلاش کنند و در چارچوب قوانين مصوب در بحث کنترل مرزهای شرقی ببينند مشکل کجاست که پس از گذشت اين مدت هم‌چنان شاهد شنيدن اخبار منابع رسمی از اتباع بيگانه غيرمجاز برای ورود به کشور هستيم.

عضو کميته نظارت بر انسداد فيزيکی مرزها تاکيد کرد: در جلسات‌ آتی موضوع را بررسی خواهيم کرد، اما تقاضای ما آن است که موضوع بررسی شود تا مشخص شود نقطه ضعف کجاست که به دنبال آن چنين وضعيتی رخ داده است.

کريمی قدوسی به بررسی مشکلات ناشی از ورود غيرقانونی اتباع پرداخت و گفت: در درجه اول، مرز هر کشور، مرز امنيت و ناامنی يک کشور است و اگر مرز کنترلی داشته باشد و از آن مراقبت شود، می‌توان ادعا کرد امنيت در داخل کشور از ناحيه نفوذ بيگانه تحت مراقبت قرار گرفته است.

وی با بيان اين‌که ورود غيرمجاز اتباع می‌تواند بحث گسترش ناامنی را به شکل جدی مطرح کند، تصريح کرد: شايد همه‌ی اين مهاجران غيرقانونی به دنبال جستجوی کار و تامين معيشت نباشند و جمعی برای مقاصد خاص و سری از اين طريق وارد کشور شده و عاملی برای ناامنی نشان دادن کشور شوند.

وی تهديد مسايل بهداشتی و فرهنگی را يکی ديگر از موارد مطروحه در بحث بازگشت غيرقانونی مهاجران خارجی خواند و گفت: در بعضی از کشورها مشکلات، مسايل و بيماری‌هايی وجود دارد که گاها ضرورت استفاده از قرنطينه پيش می‌آيد، اما زمانی که تردد غيرمجاز صورت می‌گيرد، عملا از نظر مسايل بهداشتی تهديد می‌شويم و از سوی ديگر ورود غيرقانونی آن‌ها به شهرها مشکلات فرهنگی برای‌مان به ارمغان می‌آورد؛ چرا که آن‌ها تعهداتی ندارند و مقرراتی بر آن‌ها حاکم نيست و پيش از اين شاهد بوديم حضور غيرمجاز اتباع افغانی، مشکلات خانوادگی بسيار زيادی برای شهروندان ايرانی برجا گذاشته است.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با اشاره به ازدواج‌های غيرمجاز افغان‌ها و باقی ماندن مشکلات آن، تهديد اقتصادی وجود اين افراد را نيز مورد تاکيد قرار داد و افزود: ما خودمان به شدت دچار بحران بيکاری بوده و دنبال ايجاد شغل بوده و در اين عرصه سرمايه‌گذاری‌ می‌کنيم، پس بايد اولويت با خود مردم ايران باشد که اگر فرصت شغلی پيش می‌آيد در اختيار جوانان و مردم ايران قرار بگيرد، اما ورود اين اتباع بيگانه طبيعتا به معنای از دست رفتن همين ميزان فرصت‌های شغلی برای جوانان است.

نماينده مردم مشهد به ايسنا گفت: کميسيون، انسداد فيزيکی مرزها را به طور جدی بررسی می‌کند تا مشخص شود عملا بودجه چگونه مصرف شده است، و آيا اين اعتبار عملا به کنترل مرز منجر شده است يا خير؟ چراکه پرداخت اين اعتبار به پيشنهاد دولت بوده است، تا با انسداد کامل مرز از ورود اتباع بيگانه، مواد مخدر و مسائل ناامنی که شرق کشور تحت تاثير قرار داده بود، جلوگيری شود.

کريمی قدوسی تصريح کرد: ضريب امنيتی در کشور قطعا افزايش پيدا کرده است و ديگر شاهد ناامنی‌های گذشته نيستيم، اما اظهارات اخير در خصوص ورود روزانه پنج هزار افغانی غيرمجاز نگران کننده است و حتما کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی پيگيری‌های لازم را در اين باره خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016