جمعه 13 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانال کردی تلویزیون دولتی ترکیه راه اندازی شد، بی بی سی

تلویزیون دولتی ترکیه اولین کانال تلویزیونی بیست و چهار ساعته به زبان کردی را راه اندازی کرده است.

روز پنجشنبه، 1 ژانویه (12 دی)، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در نشستی خبری آغاز به کار کانال 6 تلویزیون دولتی این کشور را به زبان کردی اعلام کرد و گفت که این کانال منحصرا به زبان کردی برنامه پخش خواهد کرد.

پخش برنامه کانال بیست و چهار ساعته سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه به زبان کردی رسما از بعد ازظهر پنجشنبه آغاز می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آقای اردوغان با اعلام خبر راه اندازی این کانال تلویزیونی ابراز امیدواری کرد که پخش برنامه های متنوع تلویزیونی به زبان کردی مفید باشد.

آغاز به کار این کانال تلویزیونی به منزله تحولی اساسی در نگرش فرهنگی کشوری است که استفاده از زبان کردی در آن تا سال 1991 رسما ممنوع بود.

از سال 2004، و با فشار اتحادیه اروپا بر ترکیه برای رعایت حقوق اقلیت کرد این کشور، تلویزیون دولتی پخش برنامه هایی را به زبان کردی آغاز کرد.

با این همه، این برنامه ها عمدتا شامل اخبار و فیلم های مستند بوده و زمان پخش آنها از سی دقیقه در هفته تجاوز نمی کرده است.

کردهای ترکیه
محدودیت فرهنگی کردهای ترکیه با سقوط حکومت عثمانی و استقرار نظام جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا - آتا تورک - در سال 1923، و تاکید دولت مرکزی بر یکپارچگی ملی این کشور آغاز شد.

برنامه دولت در تقویت ارزش های مشترک ملی از طریق پیشبرد فرهنگ ترکی به معنی فشار بر اقلیت کرد این کشور برای کنار گذاشتن خصوصیات فرهنگی خود بود که به ناخرسندی کردها، و مقاومت آنها در برابر این سیاست منجر شد.

در دهه های 1920 و 1930، شورش هایی در میان کردهای ترکیه، که عمدتا ساکن مناطق جنوب شرق این کشور هستند، بروز کرد که توسط دولت مرکزی سرکوب شد و اقداماتی در زمینه تغییر ترکیب جمعیتی این مناطق را در پی آورد.

در دهه 1970، و در اوج درگیری گروه های چپگرا و راستگرا در صحنه سیاسی ترکیه، گروه های تندرو تر کرد در این کشور فعالیت خود را شدت بخشیدند و از جمله حزب کارگران کردستان، تشکیلاتی با مرام مارکسیستی و آرمان ایجاد یک کشور مستقل در مناطق کرد نشین، تشکیل شد.

در پی کودتای نظامی سال 1980 در ترکیه، دولت این کشور استفاده از زبان کردی را در سازمان های آموزشی و دولتی ممنوع کرد و این ممنوعیت تا سال 1991 ادامه داشت.

در این سال، تورگوت اوزال، نخست وزیر وقت ترکیه، محدودیت استفاده از زبان کردی را تا حدودی تعدیل کرد.

کردهای ترکیه حدود بیست درصد از جمعیت هفتاد و دو میلیونی ترکیه را تشکیل می دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می شوند.

خبر آغاز به کار کانال کرد زبان تلویزیون ترکیه چند هفته پس از راه اندازی سایت اینترنتی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه به زبان فارسی انتشار می یابد.

در ماه نوامبر سال گذشته، این سازمان وبسایت خود به زبان فارسی را همراه با سایت هایی به چند زبان دیگر راه اندازی کرد و اعلام شد در سال 2009، احتمالا شبکه تلویزیونی فارسی زبان نیز آغاز به کار خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016