یکشنبه 20 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدرسه دارالفنون همچنان در انتظار مجوز مرمت است، مهر

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه بیش از یکسال است که سازمان میراث فرهنگی مکاتبات آموزش و پرورش درباره مرمت مدرسه تاریخی دارالفنون را بدون پاسخ گذاشته و تا کنون در این باره نظر خود را اعلام نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا وزارت آموزش و پرورش هیچ اقدامی برای بازسازی این بنای تاریخی نمی کند تصریح کرد: دو سال پیش سازمان نوسازی مدارس به کمک مشاوران ساختمانی طرح بهسازی لرزه ای مدرسه دارالفنون را تهیه و پس از بررسیهای انجام شده در طول یکسال آن را برای تائید نهایی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داد.

مرتضی رئیسی ادامه داد: از نظر اعتبار تعمیر و مرمت مدرسه دارالفنون که یک بنای تاریخی و میراث فرهنگی غنی و اصیل است هیچ مشکلی نداشته و ندارد و در صورت تائید طرح می تواند عملیات بهسازی را آغاز کند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدرسه دارالفنون در اختیار آموزش و پرورش است افزود: البته برای مرمت و بهسازی این بنای تاریخی آموزش و پرورش مکلف به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

راه اندازی مدرسه دارالفنون از ابتکارات امیرکبیر صدر اعظم ناصرالدین شاه بود که سنگ بنای آن را در اوایل سال 1266 قمری در زمینی واقع در شمال شرقی ارک سلطنتی که پیش از آن سربازخانه بود نهاد.

نقشه این مدرسه را میرزا رضای مهندس که در زمان عباس میرزا برای تحصیل به انگلستان رفته بود کشید و محمدتقی خان معمارباشی آن را ساخت و شاهزاده بهرام میرزا به کار بنایی آن رسیدگی کرد.

امیرکبیر در ساخت مدرسه دارالفنون از آکادمیها و مدارس مختلف روسیه دیدن کرد و از تجربیات کشور عثمانی در ساخت مدرسه نیز استفاده کرد.

دارالفنون بنایی که سرپنجه هنر "مارکوف" معماری روسی بر آن نقش بسته نخستین سازه ای است که در تاریخ معماری ایران با کاربری مدرن آموزشی برای تربیت دانشجویان در رشته های مختلف تاسیس شد.

ساختمان قسمت شرقی دارالفنون تا اواخر1267 قمری ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. بقیه آن تا اوایل سال 1269 پایان یافت. چهار طرف مدرسه را پنجاه اتاق "منقش مذهب" هر کدام به طول و عرض چهار ذرع ساخته، جلوی آنها را ایوانهای وسیع بنا کردند. در گوشه شمال شرقی تالار تاتر احداث شد. در پشت دارالفنون کارخانه شمع کافوری و آزمایشگاه فیزیک و شیمی و داروسازی برپا کردند.

همچنین چاپخانه ای هم ضمیمه این مدرسه شد و کتابخانه و سفره خانه ای نیز برای مدرسه ساختند. اولین در دارالفنون به طرف خیابان ارک "باب همایون" باز می شد اما در کنونی آن در خیابان ناصریه به سال 1293قمری باز می شود.

مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه مدرن ایرانی و با بیش از 157 سال قدمت مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.





















Copyright: gooya.com 2016