در همين زمينه
27 بهمن» جشنواره برلين با موفقيت ايرانيان به پايان رسيد، گزارش اختر قاسمی همراه باعکس26 بهمن» بررسی برندگان احتمالی جشنواره فيلم برلين: احتمال درخشش "درباره الی"، مهر 25 بهمن» حاشيه های برليناله (همراه با عکس)، گزارش اختر قاسمی 23 بهمن» نیروی انتظامی به علاقهمندان فیلم "درباره الی" حملهور شد، خرداد 21 بهمن» گفتگويی کوتاه با رفيع پيتز، فيلمساز ايرانی عضو هيئت داوران جشنواره برلين، اختر قاسمی
بخوانید!
4 اسفند » دولت و پلیس بر سر طرح امنیت اجتماعی اختلاف ندارند، مهر
4 اسفند » شیطان به روایت امیر تاجیک، خبر آنلاین 2 اسفند » قفل شدگی در گذشته، جمعه گردی های اسماعيل نوری علا 2 اسفند » ديدگاه هنرمندان براي رفع كمبود تالارها، جام جم 2 اسفند » آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در مورد تازه ترین اثر خود صحبت می کند (ویدئو)، صدای آمریکا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اصغر فرهادی خرس نقره ای جشنواره برلين را برد، گفتگو با فرهادی ساعتی پيش از اختتاميه جشنواره برلين، ايسنا و سينمای مااصغر فرهادی پس از دريافت خرس نقرهای برلين: خرس نقرهای بهترين کارگردانی جشنواره فيلم «برلين» به اصغر فرهادی کارگردان ايرانی برای فيلم «درباره الی» تعلق گرفت. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پنجاهونهمين جشنواره فيلم برلين شامگاه گذشته ـ ۲۶ بهمن ماه ـ درحالی مراسم اختتاميه خود را برگزار کرد که همچون سال گذشته، نماينده سينمای ايران موفق به کسب جايزهای ارزشمند شد. هياتداوران جشنواره برلين جايزه خرس نقرهای بهترين کارگردانی را برای فيلم تحسينشده «درباره الی» به اصغر فرهادی» از ايران اعطا کرد. اين فيلم که از همان ابتدای اکران در برلين نظر مثبت منتقدين سينما را بهدست آورده بود، هفته گذشته در جشنواره فيلم فجر نيز جايزه بهترين کارگردانی را برای «فرهادی» بههمراه آورده بود. اصغر فرهادی پس از دريافت خرس نقرهای گفت: من متنی از پيش آماده نکردم و هرآنچه در دل دارم بر زبان میآورم. خدای را سپاس میگويم که بیياری او در اين لحظه دراينجا نايستاده بودم و از مردم شريف سرزمينام ياد میکنم و فرهنگ بزرگی که در آن رشد کردم و شما کمتر تصوير دقيقی از آن داريد. او در ادامه از گروهش در فيلم «دربارهی الی» و از فستيوال و مردم برلين هم تشکر کرد. به گزارش ايسنا، فرهادی در حاشيه مراسم پايانی برلين در گفتوگو با خبرگزاریهای خارجی گفت: چند روز پيش اين فيلم در جشنواره فجر درايران از ديد هموطنانم به عنوان بهترين فيلم برگزيده مردم انتخاب شد. جای بسيار خوشحالی است که نظر و ديد هموطنانم با نظر هيات داوران فستيوال برلين نزديک است. به گزارش خبرگزاری رويترز، خرس طلای بهترين فيلم جشنواره امسال برلين به «شير اندوه» از پرو، دومين فيلم بلند «کلوديو ليوسا» اعطا شد. اين فيلم همچنين جايزه «فيپرشی» را از فدراسيون بينالمللی منتقدين فيلم کسب کرد. جايزه بزرگ هياتداوران به همراه تنديس خرس نقرهای مشترکا به دو فيلم «همه ديگران» ساخته «مارن آدره» از آلمان و «غول» ساخته «آدريان بينيز» از آرژانتين تعلق گرفت. جايزه خرس نقرهای بهترين بازيگر زن را «بيريگيت مينيچماير» اتريشی برای بازی در «همه ديگران» بهدست آورد و «سوتيگوی کوياته» از مالی برای فيلم «رودخانه لندن» بهترين بازيگر مرد شناخته شد. جايزه ويژه هياتداوران برای بهترين فيلمنامه به «اورن موورمن» و «آلساندرو کامون» برای فيلم «پيامآور» اعطا شد. جايزه ويژه «آلفرد بائور»جشنواره برلين برای يک اثر خلاقانه به «آندره وايدا»، کارگردان نامدار لهستانی برای فيلم «حمله شيرين» و همچنين «آدريان بينيز» برای «غول» تعلق گرفت. در بخش فيلمهای اول، «رفيع پيتز»، کارگردان ايرانی و عضو هيئتداوران، فيلم برتر اين بخش را معرفی کرد. فيلم «غول» به کارگردانی «آدريان بينيز» جايزه ۵۰ هزار يورويی را از آن خود ساخت. اين فيلم محصول مشترک اروگوئه، آلمان، هلند و آرژانتين است. در بخش کودکونوجوان زير ۱۴ سال، جايزه خرس بلورين به فيلم «قسم میخورم کار من نبود» ساخته «فيليپ فالاردو» از کانادا رسيد. ديگر جوايز جانبی پنجاهونهمين جشنواره فيلم برلين که از سوی هياتهای داوری مستقل اعطا شدند، عبارتند از: *جايزه سازمان عفو بينالملل و جايزه انجمن خانه سينمای آلمان برای فيلم «طوفان» ساخته «هانس کريستين اشميت» *** مصاحبه اختصاصی «سينمای ما» ساعتی پيش از اختتاميه جشنواره
جناب آقای فرهادی وقتی کارنامه هنری شما را مرور میکنيم میبينيم که مسئله اصلی در «شهر زيبا» موضوع بخشيدن يا نبخشيدن بود، در «رقص در غبار» مسئله اصلی موضوع ترجيح دادن يک نفر ديگر بر خود شخص بود و در «چهارشنبه سوری» هم شک موضوع اصلی فيلم شده بود. حالا در «درباره الی» مسئله اصلی شده قضاوت که همه اينها مسائل بسيار اساسی بشر هستند و در نهايت هم قاضی خود شخص است که در آن شرايط خاص چه تصميمی بگيرد. فيلم شما تماشاگر را وادار میکند که از خود بپرسد:"اگر من جای اين شخصيت بودم چه کار میکردم؟" فيلم بعدی شما هم قرار است چنين مسائل بنيادی را مطرح کند؟ سوال بعديم راجع به نقش سپيده است که به نظرم خيلی نقش پيچيدهای است. او که از طرفی مدير و مدبر است و از طرفی ديگر سادهانگاری معصومانهای دارد و میبينيم نديده و نشناخته به کسی اعتماد کرده است. احساس میکنم سپيده شخصيت خيلی پيچيدهای است که نمونهاش را کمتر ديدهايم. چطور به اين نقش پيچيده رسيديد؟ ولی شخصيت سپيده در مقايسه با شخصيتهای ديگر مثل امير يا شهره بسيار ضد و نقيص است. مثلا امير از اول تا آخر فيلم محافظهکار است و حتی در آب هم نمیرود و يا احمد شخصيت ثابتی دارد اما اين سپيده است که شخصيتی نامتعارف دارد. سوال من اين است که چطور توانستيد به شخصيتی برسيد که در عين غير متعارف بودن بسيار باورپذير هم باشد؟ احتمالا از اعماق ذهنتان میآيند. متاسفم. اما يعنی يک کل را ديده بوديد و جزئياتش را ساختيد. و بايد بگويم اين جزئيات را با دقت زيادی هم ساختهايد! من فيلم را دوبار ديدم و بار دوم بود که نگاهها، حرکات دوربين و حتی حرکات سر و دست بازيگران برايم معنای تازهای پيدا کرد. با اين دقتی که شما اين فيلم را ساختهايد، فکر کنم فيلمنامه را هم بارها بازنويسی کردهايد. چرا که تمام اين نگاهها و حرکات دوربين وقتی معنا پيدا میکند که جريان داستان را بدانيم. يعنی فيلم را قبلا در ذهنتان ديده بوديد؟ شنيده بودم که میگويند کتاب، خودش خودش را مینويسد و نويسنده فقط قلم به دست میگيرد. اينطور که شما میگويد اين موضوع برای فيلم شما هم صادق است.
به قول مولانا هر کسی از ظن خود شد يار من... آقای فرهادی، سوال ديگرم در مورد موسيقی متن فيلم است. «درباره الی» موسيقی ندارد و فقط در تيتراژ پايانی فيلم موسيقی «آهنگی برای الی» را داريم، چه هدفی از استفاده نکردن از موسيقی داشتيد؟ دقيقا همينطور است. در يک گفتگو با مرحوم شکيبايی، خواندم که درباره داريوش مهرجويی گفته بود و اين که سر صحنه فيلم «بانو» وقت گرفتن نمايی از بيتا فرهی و زمان گفتن: صدا، دوربين، حرکت به نظر میآمده گفته باشد: صدا، دوربين ، باد!! چرا که همان وقت يک نسيم وزيدن گرفته و دنباله روسری بانو در باد تکان خورده است. حالا اين حکايت شما شده است و به نظرم شما مثل مهرجويی موسيقی دريا را به خدمت گرفتهايد. صدای دريا ابتدای فيلم چنان آرامشبخش و مملو از شادی است که با حال وهوای فيلم تناسب دارد و صدای همين دريا در اواسط فيلم چنان مملو از دلهره میشود که نياز به هيچ گونه موسيقیای حس نمیشود. آقای فرهادی فکر میکنيد که حضور فيلم در جشنواره برلين چه کمکی به پخش جهانی فيلم بکند و آيا اميدی به اکران عمومی فيلم در ديگر کشورها هست؟ آيا «درباره الی» در جشنوارههای بينالمللی ديگری هم شرکت خواهد کرد؟ يعنی در آينده نزديک هم معلوم نيست که قرار است در چه جشنواره يا جشنوارههايی شرکت کند؟ آقای فرهادی من در کنفرانس مطبو عاتی درباره الی بودم و چنان که معمول است اکثر رسانههای معتبر دنيا هم حضور داشتند. برخلاف تصورم کمتر به حاشيههای فيلم اشاره شد. شما و بازيگران هم تلاش کرديد که با عث دامن زدن به اين حاشيهها نشويد. آيا شما فکر میکرديد که جلسه با عث مشکلی شود؟ جايی خواندم که فيلم را با ماجرای آنتونيويی مقايسه کرده بودند. آقای فرهادی خيلی از مصاحبه با شما خوشحالم و ممنون از اينکه وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد. Copyright: gooya.com 2016
|