سه شنبه 6 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل مدافع شهلا جاهد متهم به قتل همسر ناصر محمدخاني؛ به غيرعلني شدن دادگاه اعتراض کردم، اعتماد

محمد جعفري

دور جديد رسيدگي به پرونده شهلا جاهد متهم به قتل همسر ناصر محمدخاني صبح ديروز در مجتمع قضايي بعثت پشت درهاي بسته آغاز شد. قاضي دادگاه در حالي جلسه محاکمه را غيرعلني اعلام کرد که چند روز قبل سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرده بود خبرنگاران براي حضور در دادگاه شهلا منعي ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از ساعات اوليه صبح ديروز در حالي که تعداد زيادي از خبرنگاران خود را براي حضور در جلسه محاکمه شهلا و پوشش اخبار آن آماده کرده بودند قاضي روح الله حسين پور رئيس شعبه 1147 مجتمع قضايي بعثت جلسه را غيرعلني اعلام کرد و مانع حضور خبرنگاران در دادگاه شد. عبدالصمد خرمشاهي وکيل مدافع متهم دقايقي پيش از آغاز جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران غيرعلني بودن محاکمه را غيرقانوني دانست و گفت؛ «طبق ماده 188 قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي جلسات محاکمه بايد به طور علني برگزار شود مگر در مواردي که مسائل مطروحه در محاکمه منافي عفت عمومي باشد يا باعث جريحه دار کردن افکار عمومي شود.» خرمشاهي افزود؛ «در مورد اين پرونده هيچ يک از اين موارد صدق نمي کند چرا که در مراحل گذشته دادرسي به اين موارد به طور کلي رسيدگي شده و محاکمه هاي قبلي علني بوده است.» با اين وجود قاضي حسين پور استدلال خرمشاهي را نپذيرفت. او درباره علت غيرعلني کردن دادگاه به خبرنگار ما گفت؛ «اين پرونده قتل نيز مثل بقيه پرونده ها است و من براي اينکه حساسيت ها کاهش يابد، رسيدگي راحت تر شود و جنجال اتفاق نيفتد محاکمه را غيرعلني کردم.» قاضي حسين پور در حالي اين استدلال را مطرح کرد که در تمام پرونده هاي قتل محاکمه ها به صورت علني برگزار مي شود و در آيين دادرسي ماده يي در خصوص پرهيز از جنجالي شدن يک محاکمه پيش بيني نشده است.

پيش از دادگاه

در حالي که يک روز قبل ساعت شروع جلسه دادگاه هشت صبح اعلام شده بود، صبح ديروز اعلام کردند محاکمه از ساعت 10 آغاز مي شود. خبرنگاران و افراد عادي که از مدت ها قبل اين پرونده جنجالي را پيگيري مي کردند و منتظر ورود طرفين پرونده بودند اولين نفري را که در مجتمع قضايي بعثت واقع در ضلع شمالي ترمينال جنوب مشاهده کردند ناصر محمدخاني بود. او که چهره اش به وضوح تغيير کرده است ساعت 45/9 با زحمت توانست خود را از ميان انبوه حاضران در محوطه دادگاه به طبقه اول و شعبه 1147 برساند. محمدخاني که سال ها در سطح اول فوتبال ملي و باشگاهي حضوري فعال داشت پس از قتل همسرش روزه سکوت گرفته و با هيچ کس گفت وگو نمي کند. او هنگام ورود به مجتمع قضايي در ميان پرسش هاي خبرنگاران مهر سکوت بر لب هايش زد و به هيچ سوالي پاسخ نداد. پس از آن شهلا با نيم ساعت تاخير تحت الحفظ و سوار بر تاکسي ون به مجتمع قضايي بعثت منتقل شد و فاصله بين خيابان منتهي به دادگاه تا در ورودي ساختمان را در کوتاه ترين زمان طي کرد. محافظان شهلا که تعداد آنها بيش از حد معمول بود در اين مسير با خبرنگاراني که قصد داشتند سوالات خود را از متهم بپرسند و از او عکس بگيرند به شدت برخورد کردند.

سرانجام شهلا از ميان انبوه حاضران در محل عبور کرد و به داخل شعبه دادگاه هدايت شد.

ساعت 45/10 درهاي دادگاه بسته شد و شهلا همراه با وکيل مدافعش در برابر اتهام قتل لاله سحرخيزان به دفاع پرداختند.اين دادگاه در حالي برگزار شد که پدر و مادر لاله حضور نداشتند و وکيل خود را روانه دادگاه کرده بودند. جلسه رسيدگي به اين پرونده بيش از سه ساعت به طول انجاميد و پس از ختم جلسه درهاي دادگاه گشوده شد و خبرنگاران براي دقايق کوتاهي مجال آن را يافتند تا در دادگاه حضور يابند و به تهيه عکس و گزارش بپردازند.


اظهارات وکيل شهلا

پس از پايان دادرسي عبدالصمد خرمشاهي بار ديگر در جمع خبرنگاران حضور يافت و پاسخگوي سوالات آنها شد. او گفت؛ در ابتداي جلسه اعتراض خود را نسبت به غيرعلني بودن دادگاه اعلام کردم اما دادگاه اعتراضم را وارد ندانست و به خاطر آنچه که قاضي حساسيت پرونده اعلام کرد، دادرسي را پشت درهاي بسته برگزار کرد. وي افزود؛ وکيل اولياي دم در ابتداي اين جلسه ايراداتي را از نظر شکلي و نحوه رسيدگي در تجديد نظر اعلام کرد و ما هم در مقام دفاع پاسخگوي اظهارات او بوديم. سپس ناصر محمد خاني به عنوان ولي قهري فرزندان مقتول از شهلا شکايت کرد و گفت؛ طبق قانون خواستار صدور حکم قانوني درباره قاتل همسرم هستم. سپس قاضي حسين پور اتهام مباشرت در قتل عمدي لاله سحرخيزان را به شهلا تفهيم کرد و از او خواست به دفاع از خود بپردازد. وکيل مدافع متهم ادامه داد؛ شهلا با ذکر ادله يي اتهام قتل لاله را انکار کرد و گفت اقرارهاي قبلي اش چون تحت فشار بوده است، ارزشي ندارد. خرمشاهي افزود؛ بيشتر زمان دادگاه معطوف به درخواست ما در خصوص رفع ايرادات و نواقص تحقيقاتي پرونده شد و باعث شد نتوانيم وارد رسيدگي ماهوي شويم. استعلام دوباره از پزشکي قانوني درباره آلت قتاله، بررسي نوع و نحوه شکستگي ها و تعداد ضربات، تعداد کليدهايي که از خانه لاله ساخته شده بود و افرادي که آنها را در اختيار داشتند، يک خودروي مشکي رنگ پلاک دوبي که در حوالي محل قتل ديده شده بود و بسياري نکات ديگر از جمله مسائلي بود که به عنوان ابهام مطرح کردم. خرمشاهي همچنين از توصيه رئيس دادگاه براي گذشت اولياي دم خبر داد و گفت؛ در خلال جلسه قاضي حسين پور از شکات خواست در صورت امکان از خونخواهي لاله گذشت کنند تا امکان آزادي شهلا فراهم شود اما آنان اعلام کردند حاضر به گذشت نيستند. در همين حال ناصر محمدخاني هم اعلام کرد خواسته اش از دادگاه قصاص شهلا است. وي همچنين در مورد اينکه آيا شهلا تاکنون براي گرفتن رضايت از اولياي دم تلاش کرده است يا خير، گفت؛ شهلا معتقد است در اين پرونده هيچ نقشي نداشته و اتهامي متوجهش نيست که بخواهد تقاضاي عفو و بخشش کند اما با اين حال در ابتدا چند مرتبه براي آرام کردن پدر و مادر لاله تلاش کرد ولي نتيجه يي در پي نداشت.

خرمشاهي گفت؛ اگر شهلا مرتکب قتل شده بود راضي نمي شدم از چوبه دار نجات پيدا کند اما او بي گناه است و اکنون افکار عمومي دنبال روشن شدن ابهامات است. چرا نبايد خانواده شهلا در دادگاه حضور داشته باشند و چرا نبايد خيلي از شاهدان که موثر بودند، احضار شوند. حقايق در اين پرونده بايد روشن شود. وکيل شهلا در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينکه اگر دوباره حکم قصاص صادر شود چه خواهد کرد، گفت؛ باز هم اعتراض و پرونده را پيگيري مي کنم.


گفت وگو با قاضي

پس از پايان جلسه دادگاه قاضي روح الله حسين پور در گفت وگويي کوتاه به سوالات خبرنگار اعتماد پاسخ داد.

- با توجه به اينکه ابهامات زيادي در مورد اين پرونده وجود دارد و بخشي از آنها را به وکيل مدافع متهم مطرح کرده و شش سال از وقوع جرم مي گذرد، شما براي صدور راي از چه مستنداتي استفاده مي کنيد؟

از زمان ارجاع پرونده به اين شعبه اقدامات زيادي انجام شده و اگر هم اقداماتي لازم باشد انجام مي شود تا راي دادگاه خالي از هرگونه اشکال باشد.

- اما آثار جرم در اين پرونده به خاطر گذشت زمان از بين رفته است.

اين موضوع درست است اما هر کاري که ضروري به نظر برسد و هر تحقيقي که لازم باشد، انجام مي دهم.

- با توجه به جلسه امروز پيش بيني اوليه شما درباره اين پرونده چيست؟

در شرايط فعلي نمي توان چيزي را پيش بيني کرد و دادگاه بايد ادامه پيدا کند و ما فردا (دوشنبه) هم تشکيل جلسه مي دهيم.

- فکر مي کنيد صدور راي تا چه زماني به طول بينجامد؟

در مهلت قانوني حکم را صادر مي کنم. اميدوارم تا پايان سال.





















Copyright: gooya.com 2016