یکشنبه 10 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سينما آزادی، ميزبان فيلم‌های سه‌بعدی، همشهری

مراسم رونمايی از "تکنولوژی سينمای سه بعدی و ديجيتال" در سالن اصلی سينما آزادی برگزار شد.


در مراسم رونمايی از اين تکنولوژی، نمونه خارجی فيلمی که با تکنيک‌های ديجيتال روز دنيا تهيه شده است برای مخاطبان نمايش داده شد و قابليت‌های اين تکنولوژی معرفی و تبيين شد.

نخستين سينمای سه بعدی ديجيتال ايران به دستور شهردار تهران، در سينما آزادی به بهره برداری رسيد. به گفته مديرعامل توسعه فضاهای فرهنگی تهران، همه اقدامات لازم برای تجهيز تالار آزادی سينما آزادی به اين فناوری، انجام شده است.

مديرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر در تشريح تجهيز سينمای ايران به تکنولوژی سينمای سه‌بعدی می‌گويد: در وهله اول لازم است سينمای ديجيتال و سينمای سه بعدی را از يکديگر تفکيک کنيم و تفاوت اين دو را توضيح دهيم. سينمای آزادی برای نخستين بار در ايران به تجهيزات ديجيتال، يعنی امکان پخش تصاوير با کيفيت ديجيتال روی صفحه عريض همراه با صدای ديجيتال (دالبی) مجهز شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




امروزه در جهان به دلايل مختلف (از جمله قوانين کپی‌رايت، مسائل اقتصادی، تاکيد بر اکران همزمان فيلم‌های شاخص و از همه مهم‌تر، کيفيت برتر اين نوع سينما) اکثر سالن‌های سينما در حال تجهيز به اين فناوری هستند.

اکران فيلم سه بعدی از ايده تا اجرا

قبلا با وجود تهيه فيلم‌در ايران به‌صورت ديجيتال، برای اکران آن می‌بايد نسخه آن به خارج از کشور ارسال می‌شد و پس از دريافت نسخه ۳۵ ميلی‌متری اين امکان پديد می‌آمد. حداقل در سينما آزادی ديگر اين دردسر وجود ندارد و اينگونه فيلم‌ها مستقيما قابليت اکران دارد.

علاوه بر کيفيت تصوير و صدا در اين فناوری، موضوع خدمات رسانی و پخش فيلم نيز در آن، شرايط ويژه‌ای دارد.

تشکری‌نيا در اين باره می‌افزايد: امروزه اکران فيلم در دنيا نه به روش‌های سنتی که فقط با خريد کدهای کامپيوتری و دريافت آن از ماهواره صورت می‌گيرد و اين يعنی صرفه‌جويی در وقت، هزينه و امکان اکران همزمان فيلم‌های برتر جهان در کشورهای مختلف.

پس از تصميم مديريت شهری، به‌خصوص دکتر قاليباف و تاکيد ايشان بر اينکه آنچه شايسته شهروندان است برای آنها تهيه شود، گزارشی در باره امکان اکران فيلم سه‌بعدی ديجيتال ارائه شد و ايشان دستور انجام موضوع را صادر کردند و هم‌اکنون سينما آزادی دارای امکان اکران پخش فيلم سه بعدی ديجيتال است.

به گفته تشکری‌نيا، آنچه در گذشته توليد می‌شد، جذابيتش صرفا در تصوير سه بعدی بود نه در کيفيت، شفافيت و وضوح تصوير و صدا. پس از سال‌ها تحقيق و بررسی توسط کارشناسان شرکت‌های بزرگ، اين مشکل نيز برطرف شد؛ بنابراين آنچه در سينما آزادی امروز می‌بينيم همان است که در افتتاحيه جشنواره کن امسال به نمايش درآمد.

امسال با پخش يک فيلم سه بعدی در افتتاحيه کن، سينماگران دنيا رسما به سينمای سه بعدی ديجيتال خوش آمد گفتند و سينمای فردا را به جهانيان معرفی کردند.

سينمای سه‌بعدی سينمای‌ آی‌مکس

سينمای سه بعدی ديجيتال با کيفيت بالای تصوير روی پرده عريض و صدای دالبی ديجيتال ساراند با ۷.۱کانال صدا، اکران می‌شود. در واقع ۲تصوير همزمان از موضوع، چه در تصوير‌برداری و چه در پخش، عينا تکرار می‌شود.

قبلا پخش فيلم با ۲ پروژکتور انجام می‌شد و طبعا کيفيت و وضوح خوبی نداشت، ولی در اين فناوری با تنظيم سرعت حرکت فيلم و انجام همان تطبيق ( با آشنايی به عملکرد چشم و مغز) تنها با يک پروژکتور پخش می‌شود.

به گفته تشکری‌نيا، علاوه بر سينمای سه بعدی ديجيتال در مجموعه آزادی، سينمای دوبعدی نيز آماده شده است. سينمای دو بعدی يعنی فيلمی که همراه با پرسپکتيو تصويری، پرسپکتيو صوتی آن را هم تماشاچی حس کند؛ به عبارتی يک بعد، تصوير و بعد ديگر، صدا.

ولی گذشته از توليد اين فيلم‌ها، محل نمايش فيلم و به‌خصوص امکانات صوتی دارای اهميت است که نه تنها در سالن‌های سينما آزادی بلکه در همه سالن‌های ساخته شده توسط اين شرکت، کاملا رعايت شده و مطابق استانداردهای روز دنياست. در سينمای دو بعدی نياز به عينک نيست.

آی مکس يا تصوير حداکثر و يا تصور حداکثری از يک فيلم، در واقع سه بعدی شده فيلم‌های ۷۰ ميلی‌متری است. فيلم‌های ۷۰ ميلی‌متری با آن پرده عريض هميشه جذابيت خاص خود را دارد و آی‌مکس با افزودن فناوری سه بعدی، اين جذابيت را دوچندان کرده است.

اکران فيلم‌های مستندو آموزشی سه بعدی

مقدمات فراهم آوردن تکنولوژی ساخت فيلم سه بعدی در ايران انجام شده و فيلم‌های سه‌بعدی در حال حاضر امکان اکران دارند.

به گفته مديرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر، فيلم‌های مستند و آموزشی که مراحل اوليه خريد کدهای آن انجام شده، پس از تصويب مراجع قانونی در سينما اکران خواهد شد. برنامه اکران اين سينما، شامل سئانس‌های محدود در طول روز است که هم سينمای دو بعدی و هم سينمای سه بعدی را شامل می‌شود.

تصويری که به‌عنوان نماد سينمای سه‌بعدی در دنيا معروف است، کودکانی را نشان می‌دهد که در سالن سينما با عينک مشغول تماشای فيلم هستند در حالی‌که دست‌هايشان را به سمت صفحه تصوير بالا برده‌اند.

به‌نظر می‌رسد چون مردم ما برای نخستين بار چنين کيفيتی در ايران خواهند ديد، حتما از آن استقبال خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016