یکشنبه 21 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخريب بخشي ازسازه‌هاي آبي شوشتر، همشهری

تنها پس از چند روز از ثبت سازه‌هاي آبي شوشتر به‌عنوان دهمين اثر جهاني ايران در يونسكو، بخشي از كناره يكي از پل‌هاي اين اثر مهم تاريخي روي رودخانه گرگر، روز گذشته فرو ريخت.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تارياناي خوزستان در گفت‌وگو با مهر با اعلام اين خبر گفت: اين حادثه به‌دليل فرسايش و استهلاك و عدم‌مراقبت صحيح از اين سازه‌هاي ارزشمند تاريخي رخ داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجتبي گهستوني، با اعلام اينكه عبور و مرور از روي اين پل متوقف شده و هم‌اكنون مرمت‌كاران سازمان ميراث فرهنگي مشغول تعمير محل تخريب‌شده هستند تاكيد كرد: فرسايش سازه‌هاي آبي شوشتر دلايل عمده‌اي دارد كه از اصلي‌ترين آنها مي‌توان به ورود حجم زياد فاضلاب شهري شوشتر كه از مجراهاي مختلف وارد رودخانه گرگر مي‌شود، عدم‌بازسازي و مرمت اين سازه‌ها و در نظر نگرفتن تمهيدات مراقبتي در طول ساليان گذشته و ساخت و سازهاي بي‌رويه‌اي كه روي آنها انجام شده اشاره كرد.

به گزارش مهر، سازه‌هاي آبي شوشتر چند روز پيش در سي‌وسومين اجلاس كميته ميراث جهاني در شهر سويل اسپانيا بدون هيچ مخالفتي از سوي اعضا به‌عنوان دهمين اثر جهاني ايران در اجلاس ميراث جهاني به ثبت رسيد.

مجموعه آسياب‌هاي شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسياب است كه بزرگ‌ترين مجموعه صنعتي تا پيش از انقلاب صنعتي به شمار مي‌رود. استفاده از آب در ساخت محيطي براي زندگي براساس شرايط اقليمي، با ايجاد شبكه‌هاي زيرزميني زير شهر كهن شوشتر موجب بروز يكي از هوشمندانه‌ترين اشكال معماري آبي شهري شده است.

اين فعال حوزه ميراث فرهنگي و آثار باستاني در ادامه گفت‌وگو با مهر با اشاره به دلايل ديگري كه از سوي دوستداران ميراث فرهنگي شهر شوشتر در رابطه با تخريب اين بخش از سازه‌هاي آبي شوشتر مطرح شده افزود: برخي از كارشناسان معتقد هستند دليل اين حادثه بسته شدن جريان آب رودخانه در پشت يك سد پيش از رسيدن به سازه‌ها بوده كه با اتمام كار مرمت و باز شدن سد، شدت هجوم آب جمع شده موجب اين تخريب شده است.

براساس زمانبندي يونسكو در رابطه با آثار مورد تاييد بايد هر چه سريع‌تر مشكلات اين سازه‌هاي آبي در شوشتر مرتفع شود تا در باقي ماندن آنها در فهرست آثار ثبت شده در ليست جهاني مشكلي به‌وجود نيايد.

قرار است در نيمه دوم سال‌جاري جشن ثبت سازه‌هاي آبي با حضور نمايندگان يونسكو در شهر شوشتر برگزار شود و گواهينامه رسمي ثبت اين آثار به مقامات شهري تحويل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016