یکشنبه 28 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاثير سياست بر عرصه فرهنگ، الان زمان برگزاري جشنواره نيست، اعتماد


سياست عرصه فرهنگ را هم تحت تاثير قرار داد. حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري تغييراتي را متوجه جشن ها و جشنواره هاي سينمايي کشور کرده، به طوري که برگزاري جشنواره بين المللي کودک و نوجوان همدان را زير سوال برده و از سوي ديگر مسوولان خانه سينما را به غيررقابتي شدن جشن سينماي ايران واداشته است. خبر استعفاي اکبر نبوي دبير جشنواره کودک و نوجوان و زمزمه هايي مبني بر نيامدن مهمانان خارجي به جشنواره کودک در شرايطي که تنها دو هفته به زمان برگزاري اين جشنواره باقي است، برگزاري اين جشنواره را در هاله يي از ابهام فروبرده است و از طرف ديگر خبر غيررقابتي برگزار شدن جشن خانه سينما که روز گذشته منتشر شد، به اخبار درگوشي که از مدت ها پيش عدم برگزاري سيزدهمين جشن خانه سينما را حکايت مي کرد، رسميت داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برگزاري نمايشگاه توانمندي هاي سينماي ايران هم که قرار بود در کنار جشن سينماي ايران برگزار شود، قرباني اتفاقات اخير شد چرا که شرکت هاي خارجي که مي خواستند در اين نمايشگاه حاضر شوند از شرکت در آن انصراف دادند. بسياري استعفاي دبير جشنواره کودک و نوجوان را هم بي ارتباط با عدم حضور مهمانان اروپايي در اين جشنواره نمي دانند چرا که از مدت ها پيش اخبار غيررسمي از عدم حضور مهمانان اروپايي در جشنواره به دلايل سياسي حکايت مي کرد. با اين وجود هنوز خبر رسمي استعفاي اکبر نبوي و دلايل اين استعفا منتشر نشده است. در شرايطي که روز گذشته خبر استعفاي اکبر نبوي قائم مقام بنياد فارابي و دبير جشنواره کودک و نوجوان در قالب «گفته ها و شنيده ها» در رسانه هاي مختلف منتشر شد، مسوولان فارابي همچنان از اين موضوع اظهار بي اطلاعي مي کنند. خسرو باباپور يکي از مسوولان روابط عمومي بنياد فارابي در گفت وگو با «اعتماد» در اين خصوص مي گويد؛ «ما هم اين خبر را در روزنامه ها و سايت هاي خبري خوانديم. اما هنوز منبع موثقي براي صحت آن پيدا نکرده ايم.» تماس هاي مسوولان بنياد فارابي با اکبر نبوي هم مثل تماس هاي خبرنگاران با او بي فايده است و نبوي همه تماس ها را بي پاسخ گذاشته است.

در حالي که عنوان مي شود نبوي طي نامه يي به محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از هر دو مسووليت خود در حوزه معاونت سينمايي استعفا داده است، روابط عمومي معاونت سينمايي ارشاد نيز سياست سکوت را در پيش مي گيرد و در جواب پيگيري هاي «اعتماد» مي گويد؛ «از اين موضوع اطلاعي نداريم. به محض اطلاع از صحت يا عدم صحت استعفاي اکبر نبوي، خبر را روي سايت معاونت سينمايي قرار مي دهيم.» اما با همه اينها شنيده ها از تشکيل جلسه مسوولان بنياد فارابي و ارشاد براي تصميم گيري درباره اين موضوع در بعدازظهر شنبه خبر مي دهد. اکبر نبوي اول دي ماه سال گذشته با حکم هيات امناي بنياد سينمايي فارابي به سمت قائم مقام اين بنياد و دبيري جشنواره کودک منصوب شد. او در حالي بر اين کرسي نشست که اختلافات سينماگران با مجيد شاه حسيني به اوج خود رسيده بود و اکبر نبوي تعامل را ميان سينماگران و فارابي در چند ماه اخير برقرار کرد. حالا در فاصله دو هفته تا آغاز جشنواره کودک او از سمت هاي خود استعفا داده است. بعضي دلايل استعفاي او را به اختلافات نبوي و شاه حسيني مربوط مي دانند. برخي هم وضعيت جشنواره کودک و شرايط سياسي و عدم حضور مهمانان اروپايي را به عنوان دليل استعفاي نبوي ذکر مي کنند چرا که اگر چه تعداد فيلم هاي خارجي حاضر در بخش هاي مختلف بيست و سومين جشنواره کودک جالب توجه و معقول به نظر مي رسد، اما نمي توان يک جشنواره بين المللي را آن هم دو دهه پس از آغاز اين رويداد فقط با حضور مهمانان داخلي برگزار کرد و حضور سينماگران معتبر خارجي حداقل در هيات هاي داوري جشنواره از اهم امور است. گفته مي شود قرار است نبوي دلايل اين استعفا را بعد از برگزاري جشنواره کودک بيان کند. در شرايطي که برگزاري اين جشنواره با علامت سوال بزرگي روبه رو است و ابهامات حداقل تا پايان جلسه مسوولان ارشاد و فارابي ادامه دارد، فرهاد توحيدي به عنوان دبير جشن سينماي ايران درباره دلايل غيررقابتي برگزار شدن جشن سينما به ايسنا توضيح مي دهد؛ «24 تيرماه آيين گشايش داوري مشخص شد و کارت دعوت نيز براي داوران ارسال شد اما حوادث تلخ بعد از انتخابات باعث تغيير اين تاريخ شد. شنبه 23 خرداد براي انجام آخرين کارها به ساختمان شماره 2 رفتم و ديدم عملاً خانه سينما در ميان شلوغي ها واقع شده است و همان شب در تماس با مديرعامل خانه سينما و مدير اجرايي قرار شد شروع داوري به تعويق بيفتد.» او در ادامه مي گويد؛ «با استمرار حوادث، بسياري از برنامه هاي معمولي به تعويق افتاد و همزمان با اين شرايط در مذاکرات با حاميان مالي نيز وقفه يي ايجاد شد و شرايط همکاري آنها را تحت الشعاع قرار داد. با تغيير برگزاري جلسات داوري زمان مناسب را از دست داديم.» البته تنها جشنواره هاي سينمايي تحت تاثير وقايع اخير قرار نگرفته اند. در روزهاي بعد از انتخابات بسياري از برنامه هاي فرهنگي کشور لغو شد يا به تعويق افتاد، براي نمونه سومين دوره جايزه ادبي روزي روزگاري که قرار بود اواخر خردادماه برگزار شود، لغو شد. مديا کاشيگر دبير جايزه ادبي روزي روزگاري همان وقت در گفت وگو با اعتماد با اشاره به حوادث اخير گفت؛ «الان زمان برگزاري جشن نيست.» در آخرين لحظات صفحه بندي روزنامه معاونت سينمايي ارشاد بدون تاييد يا تکذيب خبر استعفاي اکبر نبوي اعلام کرد؛ «جشنواره کودک قطعا برگزار مي شود». اما با اين وجود هنوز مشخص نيست اين جشنواره چگونه و با دبيري چه کسي برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016