در همين زمينه
5 خرداد» نویسنده به روایت خودش، رمان جدیدی از گوستاو لوکلزیو ترجمه میشود، خبرآنلاین12 اردیبهشت» نخستين رمان حسين نوشآذر در ايران منتشر شد، ايسنا 2 اردیبهشت» سه نمايشنامه و سه رمان در نمايشگاه کتاب اجازه فروش نيافتند، «نيمه غايب» سناپور در آستانه چاپ پانزدهم لغو مجوز شد، اعتماد
بخوانید!
30 مرداد » دوسالانه کاریکاتور برگزار میشود، باوجود انصراف کاریکاتوریستها، خبرآنلاین
30 مرداد » ايستوود و خالق اسطوره مردم بينام، همشهری 30 مرداد » سرگرمي ترسيدن، همشهری 30 مرداد » انتشار لوح فشرده نشريههاي قاجاريه ادامه دارد، ايسنا 30 مرداد » چندين قاتل و يک قرباني، فيلم هايي که بدون اکران وارد شبکه ويدئو مي شوند، اعتماد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! سرگرمي ترسيدن، همشهریاحسان حضرتي برخلاف تصور رايج و فراگيري كه ژانر وحشت را گونهاي وارداتي و بيتناسب با فرهنگ ايراني ميدانند و تصويري غيرواقع نما از آن ارائه ميدهند، اين ژانر توانمند ادبي ريشههاي استوار و كهني در فرهنگ ما دارد كه متأسفانه هنوز بازشناسي نشدهاند و جا دارد كه آثار مكتوب و حتي شفاهي و فولكلور ما يك بار ديگر از اين منظر مورد مطالعه و بررسي قرار بگيرند. سيامك گلشيري كه سال گذشته نخستين رمان ايراني در ژانر وحشت را با داستان حضور دراكولاها در تهران و در كتابي با عنوان «تهران كوچه اشباح» منتشر كرده بود، اين روزها با چاپ جديد اين كتاب به محافل ادبي بازگشته و گفته است كه نوشتن رماني در ژانر جنايي را نيز به پايان رسانده و قصد دارد بهزودي آن را تحويل ناشر دهد كه همين انگيزه خوبي شد تا با او پيرامون ژانر جنايي و وحشت گفتوگو كنيم. •آقاي گلشيري! بهطور كلي چه تفاوتهايي ميان ژانر وحشت و ژانر جنايي وجود دارد؟ اساسا ميشود اين دو را، دو گونه مستقل ادبي در نظر گرفت يا بايد آنها را در ذيل يك گروه كليتر طبقهبندي كرد؟ •طرح داستاني ژانر وحشت هم تفاوتي با طرح ژانر جنايي دارد؟ •اين مسئله كه يك رمان فاقد طرح داستاني مشخص و منسجمي باشد و داستان قابل بحث و درخور اعتنايي هم باشد كمي عجيب است، به اعتقاد شما اينطور نيست؟ البته در اين داستانها هم گاهي جزئيات وقايع تغيير پيدا ميكند اما اين فقط در حد همان جزئيات است و چارچوب كلي داستان همان چيزي است كه از پيش آماده شده و مشخص است. اگرچه ممكن است جنايينويسان هم باشند كه به اين شيوه عمل نكنند و همراه با داستان شان جلو بروند و به جاهاي عجيب و غريبي برسند و كارشان هم درست از آب دربيايد اما اين ديگر يك استثنا است و ربطي به بحث ما ندارد؛ در اين زمينه نرم رايج همان است كه گفتم. •يكي از مسائلي كه بهنظر ميرسد در داستانهاي جنايي يا ترسناك از اهميت بالايي برخوردار است مسئله تعليق است، بهنظر شما جايگاه تعليق در اينگونه داستانها كجاست؟ •برخلاف ادبيات داستاني آمريكا و اروپا كه سابقه نسبتا زيادي در زمينه داستانهاي جنايي دارند، ادبيات جنايي و پليسي در كشور ما هنوز بهطور كامل شكل نگرفته است و نمونه موفقي هم در اين زمينه وجود ندارد، به اعتقاد شما اين مسئله دليل مشخصي دارد؟ • امكان دارد بهصورت مشخص به نويسنده يا كتاب خاصي در اين زمينه اشاره كنيد؟ •بهنظر شما داستاني مثل «بوف كور» را هم ميشود در رده داستانهاي وحشتناك يا جنايي قرار داد؟ •«تهران كوچه اشباح» چطور؟ به اعتقاد خودتان اين داستان جنايي است يا در ژانر وحشتناك قرار ميگيرد؟ •اما شايد همين تأكيد شما بر اينكه داستان در بخش نوجوانان منتشر شود باعث شده كه بعضي از منتقدان به برخي كاركردهاي تربيتي نامطلوب داستانهاي وحشتناك و بهصورت مشخص تهران كوچه اشباح بر نوجوانان اشاره كنند و آن را مورد انتقاد قرار دهند. •ايده نگارش «تهران كوچه اشباح» چطور شكل گرفت و چه شد كه تصميم گرفتيد سراغ ژانر وحشت برويد و براي نوجوانان كتاب بنويسيد؟ •آيا استفاده از فضاهاي روستايي و بهره بردن از امكاناتي كه اين فضا در اختيار ميگذارد براي ايجاد حس وحشت و عمق بخشيدن به آن از فضاهاي شهري مؤثرتر نبود؟ شايد همينطور باشد اما من ميخواستم ترس و وحشت را در زندگي و فضاي شهري نشان بدهم و تجربهخودم را از فضا و مكاني كه آن را ميشناسم و با آن زندگي كردهام، بنويسم. شايد اگر دوران كودكي من در محيط روستا سپري ميشد حالا شخصيتهاي داستانم هم روستايي بودند و يا حتي اگر احساس ميكردم كه براي ايجاد حس وحشت و باورپذير كردن آن استفاده از فضاهاي روستايي و غيرشهري ضرورت دارد براي مدتي هم كه شده به يك روستا سفر ميكردم و داستاني در آن فضا و با آن حال و هوا مينوشتم اما چنين ضرورتي را درك نكردم و تنها تجربهخودم از فضا و مكاني كه با آن انس داشتم را منتقل كردم و چيزي جز اين هم نميخواستم. Copyright: gooya.com 2016
|