چهارشنبه 4 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگذشت سيدمصطفی مترجم مدنی، عکاس دوران ملی شدن صنعت نفت

به نام خدا

سيد مصطفی مترجم مدنی عکاس و خبرنگار فعال روزهای ملی شدن صنعت نفت روز بيست و هشتم مردادماه، در شهر استراسبورگ فرانسه چشم از جهان فرو بست. مدنی از آخرين عکاسان خبری دهه ی بيست شمسی بود. وی متولد ۱۲۹۶ شمسی در تهران، فرزند سيدحسين مترجم مدنی (ملقب به مترجم نظام از طرف مظفرالدينشاه قاجار) از مشروطه خواهان همدان، نواده سيدمحمود صديق‏الاشراف از بازرگانان معتبر همدان و نتيجه ميرعلی نقی لسان‏الملک مهردار و منشی مخصوص فتحعلی شاه بود. از خانواده‏ای قديمی و ريشه‏دار که شهيد مشروطيت، سيدعبدالرزاق از مجاهدان فاتح تهران، سازنده طرح عدل مظفر سردر مجلس شورا و ميرزاده عشقی از ديگر چهره‏های خانواده وی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اميرشهاب رضويان که با وی نسبت خانوادگی دارد اولين بار در سال ۱۳۸۳ مجموعه ای از عکسهای وی را که مربوط به اتفاقات مهرماه سال ۱۳۲۸ در اعتراض به انتخابات مجلس شانزدهم بود، به چاپ رساند و بخشی از عکسهای قديمی وی را بازسازی و منتشر ساخت. رضويان در مورد وی می گويد:



"مرحوم مدنی در سال ۱۳۱۵ به کلاسهای بازيگری علی دريابيگی که از آلمان به ايران برگشته است و در تاتر شهرداری برگزار می‏شود راه پيدا می‏کند و در آنجا دوره بازيگری می‏گذراند. پس از آن تا حدود سال ۱۳۲۷ در تاترهای مختلف بازی می‏کند و در فيلم سينمايی طوفان زندگی (۱۳۲۸) ساخته علی دريابيگی هم به ايفای نقشی کوچک می‏پردازد. به خاطر علاقه به تصوير، جذب حرفه عکاسی می‏شود و پس از آشنايی با جنبش ملی شدن صنعت نفت، از کار تاتر فاصله گرفته بيشتر به عکاسی می‏پردازد. مدنی عکسهای منحصر به فردی از دکتر مصدق، آيت ا... کاشانی، نواب صفوی، سيدحسين امامی (ضارب هژير)، خليل طهماسبی (ضارب رزم آرا)، شمس قنات آبادی، دکتر مظفر بقايی، حسين مکی، ابوالحسن حائری زاده و ديگر چهره‏های درگير در ماجراهای سالهای ۲۷ تا ۳۲ دارد و از عکاسان خبری فعال اين دوره است.

مدنی بعد از کودتای بيست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ از فعاليت عکاسی کناره گرفت و از سال ۱۳۵۸ به فرانسه مهاجرت کرده، در شهر استراسبورگ به زندگی پرداخت و تابستانها معمولا برای چند ماه به ايران بازمی گشت. در سالهای اخير به رغم کهولت سن و مشکلات جسمی حافظه خوبی داشت و وقايع سياسی دهه ی بيست را به خوبی بازگو می کرد."

مجلس يادبود مرحوم مترجم مدنی ساعت ۶ تا ۷:۳۰ روز جمعه ششم شهريورماه در مسجد حضرت اميرالمومنين (ع)، واقع در خيابان کارگر شمالی برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016